EnergyXS vraagt faillissement aan

EnergyXS vraagt faillissement aan
, Saristos
@saristos

De bewindvoerder van het in surs?ance verkerende energiebedrijf EnergyXS heeft op zondagavond 17 augustus het faillissement van de onderneming aangevraagd. Het bedrijf is met de bewindvoerder en landelijk netbeheerder Tennet overeengekomen om maandag 18 augustus nog wel zijn 60.000 klanten te beleveren.

Aanvankelijk leek het er nog op dat door interventie van een mogelijke koper een doorstart gerealiseerd kon worden. Uiteindelijk zijn de besprekingen aan het eind van zondagmiddag alsnog gestrand, zo laat EnergyXS in een persverklaring weten.

Klanten van EnergyXS zullen vanaf dinsdagochtend 19 augustus 2003 00.00 uur geen stroom meer van EnergyXS ontvangen. De afnemers van EnergyXS vallen vanaf dinsdag automatisch terug op de zogeheten achtervangleverancier die door de beheerder van het elektriciteitsnet in de regio van de klant wordt toegewezen.

Afgelopen vrijdag vroeg EnergyXS reeds uitstel van betaling aan. Dat deed het bedrijf bij de rechtbank in Haarlem. EnergyXS zag zich hiertoe gedwongen nadat E.On Benelux besloot de overeenkomst voor levering van elektriciteit te ontbinden omdat EnergyXS met onvoldoende financiele garanties over de brug kon komen.

E.On Benelux eist een garantstelling van EUR 15 mln van EnergyXS, zo liet EnergyXS-directeur/grootaandeelhouder Jaap van der Velde vrijdag aan Energeia weten. Onderhandelingen met minderheidsaandeelhouder NRE eerder die week om te komen tot een reddingsplan, ketsten af.

EnergyXS is de grootste ‘nieuwkomer’ onder de Nederlandse elektriciteitsleveranciers. Het bedrijf heeft voor 2003 2,3 TWh aan elektriciteitsleveringscontracten gesloten. Voor 2004 liep de teller in de richting van de 3 TWh. EnergyXS levert onder meer elektriciteit aan een groot aantal inkoopcombinaties, zoals dat van de Metaalunie. Het bedrijf telt 60.000 klanten, waaronder 15.000 bedrijven.

De gevolgen van het faillissement voor de zakelijke klanten zijn dat hen door de netbeheerder schriftelijk wordt gevraagd zo snel mogelijk een andere leverancier door te geven. Verneemt een netbeheerder na tien werkdagen niets dan kan de levering worden be?indigd.

Voor zakelijke klanten mag in principe worden verwacht dat zij in staat zijn binnen deze periode een andere leverancier te regelen. Welke prijs de zakelijke afnemer betaalt voor stroom van de achtervangleverancier, is afhankelijk van hoe goed de regionale netbeheerder dit heeft uitonderhandeld.

Voor groene klanten (die voor gewone elektriciteit nog niet vrij zijn) wordt eveneens schriftelijk gevraagd een andere leverancier door te geven binnen tien werkdagen na ontvangst van de brief. Dit kan ook de nieuwe leverancier doen via de reguliere weg. Bij consumenten wordt er in de vakantieperiode rekening mee gehouden dat dat niet in alle gevallen binnen tien werkdagen gebeurt. Hiervoor treedt een vangnet in werking.

Reageert een groene klant niet, dan wordt hij van stroom voorzien door de gebruikelijke leverancier in de regio (het enige energiebedrijf dat in die regio een leveringsvergunning heeft voor de levering van gewone elektriciteit totdat de markt vrij is) tegen het gereguleerde tarief.

Bron:
http://www.nieuwsbureau-energeia.nl/

Zie ook:
Stroomleverancier EnergyXS vraagt surseance van betaling aan


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.