Endemol is de kluts kwijt

8 oktober 2003, 04:48

Endemol lijkt de weg kwijt. Afgelopen weken zag de grootste producent van Nederland twee nieuwe, dure programma’s – Masterplan en Sterrenbeurs – floppen. Een derde, Casino Kings, heeft de televisie niet eens gehaald, omdat minister Donner van Justitie juridische bezwaren opwierp.

De frequentie van Masterplan gaat wegens die teleurstellende cijfers naar beneden. De oorspronkelijke drie uitzendingen per week worden er vanaf volgende week ‘tot nader order’ ??n per week, op donderdag.

‘We hopen dat we dan het verhaal beter kunnen vertellen’, zegt de woordvoerder van Endemol Nederland. Volgens haar was het spel niet duidelijk voor de kijker.

Sterrenbeurs is van prime time gehaald, in drie?n geknipt, verbannen naar de late avond en bovendien presentator Robert ten Brink kwijtgeraakt.

Zit de grootste producent van Nederland in een creatieve dip? ‘Als je een keer in je leven zoiets groots als Big Brother hebt gemaakt, hoef je nooit meer iets te presteren. Waarschijnlijk ligt dat succes als een loden last op de schouders van Endemol’, zegt Bert van der Veer, oud-programmadirecteur van RTL 4 en Veronica. Maar van een creativiteitsdip bij Endemol is volgens hem geen sprake. ‘In het verleden zijn er ook veel mislukkingen geweest. Herinnert iemand zich Blind Vertrouwen nog?’

Van der Veer wijt de mislukking van Sterrenbeurs aan ‘een wonderlijke denkfout’. ‘Ze hebben, gezien het succes van al die showbizzprogramma’s en de roddelbladen, gemeend dat er in Nederland sprake is van een wezenlijke showbizz-vijver. Dat is natuurlijk onzin. Onder al die sterren over wie bericht wordt, zitten er heel veel van wie je denkt: Who fucking cares?’

Ook Fons van Westerloo, oprichter van SBS6 en tegenwoordig directeur van RTL Nederland, denkt niet dat Endemol het gevoel voor aansprekende televisie kwijt is. ‘Ze maken nog zoveel programma’s die wel succesvol zijn .’

‘Maar gestresst zal Endemol wel zijn. Ze zoeken natuurlijk altijd naar nieuwe formats die het succes van Big Brother kunnen evenaren. Masterplan is een programma waar de creativiteit juist veel te veel de overhand heeft gekregen. Het is qua vormgeving veel te mooi. ‘

Het probleem zit volgens Van Westerloo meer in de grote hoeveelheid Nederlandstalige televisiezenders: ‘De vraag is of er ?berhaupt genoeg creativiteit in Nederland is om al die zendtijd te vullen. Er is zoveel meer televisie dan vroeger dat de kans dat er iets mislukt, ook is toegenomen.’

Bron:

http://www.volkskrant.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!