Interessante start-ups, websites, projecten, initiatieven... we kunnen er geen genoeg van krijgen. Toch hadden deze nog geen eigen plekje op Marketingfacts. Tot vandaag, want startups en andere leuk initatieven krijgen een eigen rubriek in een marketingfacts-jasje, onder de simpele doch retro naam: nieuw! We trappen deze serie af met VergelijkDeKinderopvang, een website waarop het mogelijk is om verschillende instellingen die gericht zijn op kinderopvang met elkaar te vergelijken. En dan nu het woord aan....Michiel Daalmans.
Michiel Daalmans..waar moeten we je van kennen?
Je kunt mij kennen van The Outsiders, mijn netwerkbureau van creatieve professionals in marketing, communicatie, design en development. Onze opzet als 'Gilde der ZZP'ers' maakt dat we elke opdracht soepel kunnen uitvoeren: alle kennis in huis, maar niet op de loonlijst. Dat maakt ons rijk aan mogelijkheden en efficiënt. Daarbij is een belangrijk onderdeel van ons DNA de pay-it-forward-filosofie: wie goed doet, goed ontmoet. En dat werkt: we zijn in september 2011 met 2 mensen gestart en een klein jaar later al gegroeid tot 14 man sterk. And counting. We werken inmiddels voor klanten als het Nederlands Debat Instituut, diverse communicatiebureaus en VergelijkDeKinderopvang.nl natuurlijk.
Wat is het idee van VergelijkDeKinderopvang?
VergelijkDeKinderopvang.nl maakt de kwaliteitsverschillen in de kinderopvang inzichtelijk en helpt ouders de juiste keuze te maken. We zijn de eerste onafhankelijke online zoekgids waar ouders kinderdagverblijven kunnen zoeken, vergelijken en beoordelen. We bieden daarbij een plek voor ouders om beoordelingen achter te laten of beoordelingen te lezen van andere ouders. Het oordeel van andere ouders is belangrijk voor de beeldvorming, want naast de basisgegevens, zoals prijs en openingstijden, is het prettig te weten hoe anderen het kinderdagverblijf ervaren. Op basis van 11 inhoudelijke vragen kunnen ouders hun mening over hun kinderdagverblijf geven. Hoe meer beoordelingen, hoe zuiverder het beeld; inmiddels zijn er al ruim 1.000 beoordelingen binnen. VergelijkDeKinderopvang.nl is het platform waar alle relevante informatie voor ouders samenkomt: het verhaal van het kinderdagverblijf, de ervaring van de ouder en het GGD-inspectierapport. Om een zo compleet mogelijk beeld te geven, streven we ernaar alle relevante keurmerken uit de branche ook te tonen.
Waarom ben je VergelijkDeKinderopvang.nl gestart?
Niet ik maar mijn collega Marijke Dekker is de oprichter van VergelijkDeKinderopvang.nl. De zoek-, vergelijk- en beoordelingssite is opgezet omdat de kinderopvangbranche voor ouders totaal niet transparant was. Het was niet mogelijk je als (aanstaande) ouder online op één site te oriënteren. Een plek waar alle relevante informatie samenkomt en vooral waar de ervaringen van andere ouders gedeeld en gelezen kunnen worden. Aangezien het online gebruik steeds groeit, past het in de online-wereld ook deze mogelijkheid aan te bieden. Daarom hebben we VergelijkDeKinderopvang.nl opgezet, met als doel deze markt transparanter te krijgen, kwaliteitsverschillen inzichtelijk te maken en daardoor ouders te helpen bij hun keuze.
Welke marketingfacts kun je ons geven?
We hebben sinds de live-gang in mei jl. al 20.000 unieke bezoekers mogen verwelkomen en zien het gemiddelde aantal bezoekers gestaag groeien. Daarbij komen de beoordelingen inmiddels ook goed op gang. In augustus hopen we de 1250 beoordelingen te bereiken. Ons verdienmodel zit aan de kant van de aanbieder, waarbij de basisgegevens gratis te beheren zijn, maar de extra features op ons platform zijn betaald. Denk daarbij aan het invoegen van de huisstijl of het gebruik maken van een beschikbaarheidskalender. We zijn daarmee een belangrijke aanvulling van de corporate websites en een interessant surrogaat voor de eigen website voor de kleinere kinderdagverblijven. Dat gaat tot nu toe erg goed. De eerste 1000 kinderdagverblijven beheren al hun eigen locaties en ook kinderdagverblijven die gebruik willen maken van de extra mogelijkheden hebben zich gemeld. Niet gek natuurlijk, want waar kun je je beter profileren dan op de plek waar je doelgroep zich oriënteert?
Waar staat VergelijkDeKinderopvang.nl over een jaar?
We zijn nog maar net onderweg, maar zien dat nu al veel kinderdagverblijven zich aansluiten bij ons platform. Dat geeft goede hoop dat over een jaar 75% van de kinderdagverblijven zijn eigen gegevens beheert. We blijven natuurlijk flink doorsleutelen aan het platform; zo zien we nog veel ruimte voor verbetering in het inzichtelijk maken van de beoordelingen en willen we nog meer informatie gaan bundelen op de pagina. Daarbij verwachten we volgend jaar alle relevante keurmerken in onze database te hebben staan en streven we ernaar het GGD-inspectierapport voor ouders inzichtelijker te maken. We hebben een grote ambitie dus.
Afbeelding: Juhan Sonin (cc)