Email les uit de porno-industrie

4 juli 2007, 06:11

Van de porno-industrie kunnen we nog wat leren. Deze industrie is een schoolvoorbeeld voor het uitoefenen van ‘best practices’. Tenminste, als het gaat om emailmarketing. Dat vindt Wendy Roth van Lyris Technologies in het artikel ‘Killer Email content? It’s All How You Say It’ op imediaconnection.

Bij emailmarketing gaat het niet om wat je zegt, maar om hoe je het zegt. Althans, minder dan we allemaal denken. Dat blijkt uit het rapport: The Lyris EmailAdvisor ISP Deliverability Report Card (pdf), over het eerste kwartaal van 2007.

Belangrijk bij emailmarketing is natuurlijk de delivery rate. Hoeveel emails komen er daadwerkelijk in de inboxen terecht? In het rapport wordt de mythe ontkracht dat alleen de content van een email ervoor zorgt dat de email in de spambox terecht komt.

Lyris deed een onderzoek naar 1701 unieke emails. Die hebben ze door een applicatie gehaald, die de mails testte op spam op basis van het ‘Spam Assassin open source project’. Uit de top tien van typen content die hoog scoorden op de ‘spamladder’ waren er twee het belangrijkst:

1) Veelvuldig gebruik van plaatjes.

2) Emails gestuurd met een ‘From Name’ erin die bestaat uit nummers of symbolen en niet daadwerkelijk uit een naam.

Maar: waar blijft die porno nou?

Volgens Roth is de porno-industrie een goed voorbeeld van hoe het moet. Er is geen industrie ter wereld immers, die met zijn emails zoveel kans maakt om in spamboxen terecht te komen als de porno-industrie. Moet gezegd, Roth heeft het wel over de legale tak van sport, met betalende klanten die hunkerend op emails zitten te wachten.

Dat is al wat minder spannend. Maar toch: de emails uit de porno-industrie komen goed door de spamfilters heen. Hoe, dan? Roth zegt het zo:

‘The senders scrupulously follow best practices and manage their reputations. They use double confirmed opt-ins, they scrub their lists regularly, and they’re quick to respond when someone complains.’ Keurige business, nietwaar?

Maar, uiteindelijk komt succesvolle emailmarketing neer op het hebben van een goede reputatie. En ook daar zijn weer enkele ‘best practices’ voor:

1) Wees helder in de communicatie. Vertel mensen precies wat ze van je kunnen verwachten en waar ze zich precies voor inschrijven. Vertel ze ook hoe ze kunnen uitschrijven. Laat ze de registratie bevestigen.

2) Volgens Roth kan het zo zijn, dat je reputatie sec afhangt van je ip-adres. Als je een nieuw ip-adres hebt, kan het zijn dat de serviceprovider dat niet leuk vindt. Roth: ‘But if you have to switch, ramp up slowly. ’

Als je alles gedaan hebt wat je kunt, en het werkt nog niet, dan kan je altijd nog wat aan de content veranderen. Roth geeft het voorbeeld van een klant die geblockt werd terwijl hij alleen maar HTML gebruikte in zijn emails. Toen hij een tekstgedeelte toevoegde steeg het aantal emails dat goed terecht kwam. Handige tip!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Tamara Gielen

    (waar zit die edit knop zodat ik uit het stukje hierboven de spelfouten kan uithalen?) 😉


    4 juli 2007 om 08:11
    mgvandenbroek

    @Tamara: dank voor de interessante reactie! Herken je je ook in de vergelijking met de porno-industrie, of is dat maar een proefballonnetje? 😉 Editen van je comment kan je doen als je geregistreerd bent. Moet je je even aanmelden!


    4 juli 2007 om 08:32
    evroekel

    @Tamara/Matthijs: nog even een aanvulling…het editen van je reactie kan tot ongeveer 5 minuten na plaatsing van je reactie.


    4 juli 2007 om 09:03
    Tamara Gielen

    ach ja, dan mogen ze er blijven in staan 🙂

    @Matthijs: ik denk dat Wendy’s voorbeeld van de porno industrie zeker relevant is. Ik denk dat we er gerust van mogen uitgaan dat iemand die zich inschrijft op een nieuwsbrief van een porno site dat gaat doen met een “anonieme” web email account (hotmail, yahoo, gmail, AOL…) en het zijn juist die ISPs die volledig op reputatie aan het overschakelen zijn om te bepalen of iets in de spambox belandt of niet. De porno industrie kan zich dus niet veroorloven om veel spam complaints binnen te halen. En dus moeten ze zich wel heel goed aan de best practices houden zijnde double opt-in, makkelijke manier om uit te schrijven, regelmatig non-responders en bounces verwijderen van hun lijsten etc…

    Want een andere manier om je reputatie om zeep te helpen is blijven emailen naar adressen die bouncen. Neem het voorbeeld van een hotmail account. Als je niet regelmatig genoeg inlogt op je hotmail account, dan zet MSN deze account op non-actief. En non-actieve accounts worden dan ingezet als “spamtrap” adressen, dus als je naar zo’n email adressen blijft mailen dan denken de ISP’s dat je aan het spammen bent…


    4 juli 2007 om 09:16
    Roelof Kenth

    Hey Tamara,

    Voor reclamebureau’s zou je zo wat workshops mogen geven.

    Als ik het goed begrijp, is er geen sprake van ‘spam’ als je de directmail naar een paar duizend adressen stuurt. Wat is ongeveer de duur, dat een IP-adres niet meer als nieuw wordt beschouwd?

    Groetjes, Roelof Kenth


    6 juli 2007 om 15:40
    Tamara Gielen

    Hoi Roelof! Ik denk dat je dat toch wel een beetje moet nuanceren hoor. Er is wel degelijk sprake van “spam” als je een email stuurt naar een paar duizend adressen van mensen die jouw geen toestemming gegeven hebben om dat te doen.

    Het voorbeeld dat ik gaf is een voorbeeld van hoe Hotmail nieuwe IP adressen behandeld. Ik vermoed dat ze nog wel een paar andere criteria achter de hand zullen hebben om te beoordelen wat wel of geen spam is.

    Wat de duur betreft: het gaat hem hier niet om de duurtijd, maar wat om wat je met dat IP adres doet. De tip die Craig Spiezle van Microsoft gaf op het recente Email Insider Summit was dat je best begint met kleine aantallen en langzaam maar op regelmatige wijze de aantallen en frequentie opbouwt. Als je geen te hoge percentages behaalt qua spam complaints, dan bouw je zo op den duur een goede reputatie op.

    Ik wil me zeker niet voordoen als een deliverability expert, maar dit is toch wel een basiskennis die elke email service provider of zichzelf respecterende email marketing consultant zou moeten hebben. En voor degenen die die kennis niet hebben, is er nog altijd mijn blogje 😉


    6 juli 2007 om 15:58
    Roelof Kenth

    Tnx! Tamara,

    Dan kun je het beste een nieuw IPadres, in een testfase gebruiken. Als je niet al te vervelend bevonden wordt, kun je lekker mailen met een ‘oud IP-adres’.


    7 juli 2007 om 16:39
    laurens v krieken

    House83


    13 april 2017 om 15:14
    laurens v krieken

    Ik heb nog niks gezien


    13 april 2017 om 15:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief