Je bekijkt een artikel van

Elk nieuw idee kan een goed verhaal gebruiken

18 mei 2018, 09:00

Boek: The wow starts now (Theo Hendriks)

Tweewekelijks delen NIMA Register Marketeers op Marketingfacts hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? We recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘The wow starts now’ van Theo Hendriks.

Deze recensie werd geschreven door Irene Grotendorst, Bsc RM, strategisch marketeer en klantonderzoeker in B2B, B2C commercieel en non-profit. Ze is gespecialiseerd in het duiden van klantbehoeften, klantervaringen en klantreizen, om organisaties te verbinden met hun klanten.

In iedere branche – profit en non-profit – gaat het momenteel over start-ups, innovatie en growth hacking. ‘Innovate or die’, stelde Peter Drucker decennia geleden al. Dat is nu nog meer aan de orde dan toen. Althans, in mijn wereld. En zeker ook in de wereld van Theo Hendriks. De auteur van dit boek is storyteller van beroep en helpt ondernemers, bestuurders en starters om hun eigen verhaal te (her)vinden of vernieuwen. In eerste instantie krijg ik jeuk van de titel ‘The wow starts now’. De testosteron en het borstgeroffel spat er vanaf. Hoe anders is de inhoud, gelukkig: een goed geschreven verhalengids, voor iedereen die van zijn idee een succes wil maken.

Als verhalenverteller – en zeker als corporate verhalenverteller – een boek schrijven over hoe je verhalen moet vertellen, over dat idee dat je niet wilt laten sterven voordat het echt geboren is… Dat is een uitdaging. Is Theo Hendriks daarin geslaagd? Zeker in de eerste drie hoofdstukken (de helft van het boek). Ik voel me gegrepen door zijn logica. Hij wekt mijn interesse en ik geloof hem in wat hij aanreikt.

Sterker nog… Een idee dat ik met verve heb gelanceerd en toch ergens in een la terecht is gekomen, roept gewoon om de methodiek van ‘The wow starts now’.

Het boek doet uit de doeken wat dé manier is om van een idee een onvergetelijk verhaal te maken, met de tools uit de gereedschapskist van de verteller. Ieder gereedschap helpt concreet met enkele vragen een volgende stap te maken in het onvergetelijke verhaal dat je als idee-eigenaar nodig hebt om te overtuigen. ‘Gereedschap 1: Momentverhaal’ tot en met ‘Gereedschap 9: Pitch’ nodigen uit om enthousiast dat sluimerende idee nieuw leven in te blazen. Het zou mij niet verbazen als iedere ‘idee-eigenaar’ dit goede gevoel krijgt. Moeilijk is het niet: beantwoord de vragen die worden aangereikt en ga er serieus mee aan de slag. Het onvergetelijke verhaal ontvouwt zich.

“Sterk is het omdraaien van de theorie van Simon Sinek: start niet met WHY maar met WHAT”

Sterk ook is het omdraaien van de theorie van Simon Sinek: van ‘Start met de WHY’ naar ‘Start met de WHAT’. De ‘what’ is wat een verhaal nodig heeft om te boeien en te overtuigen. Wat was de bron van het idee? Dit is het eerste wow-moment. Eindig met de ‘why’. Wat heeft jouw idee de wereld te bieden? Dat is het tweede wow-moment. De gereedschapskist leert je hoe je een boeiend verhaal vertelt tussen die twee momenten.

Het tweede deel van het boek biedt nog elf gereedschappen, voornamelijk over hoe het verhaal over te brengen. Uitermate zinvol en inspirerend. Maar mij werd het uiteindelijk toch iets teveel van het goede. Opeens kreeg ik het gevoel dat ik krijg bij alle zelfhulpboeken over afvallen, over gezond leven, geluk vinden, enzovoort. Het idee boeit, maar als ik bij de lange to do-lijstjes aankom, dan haak ik af. Wat mij betreft heeft Theo Hendriks eigenlijk twee boeken geschreven: boek 1 beschrijft de noodzakelijke gereedschapskist voor idee-eigenaars die van hun idee een onvergetelijk verhaal willen maken. Boek 2 biedt de gereedschappen voor de gevorderde idee-eigenaar, die toe is aan de vervolgstap. De titel van dat boek zou ik noemen: ‘Make the wow happen’, als logisch vervolg op deel 1.

“Innovate – tell your unforgettable story in one minute – or die”

Het idee ‘innovate or die’ waarmaken is mooi gezegd, maar niet eenvoudig. Theo Hendriks laat zien dat er meer nodig is voor een overtuigend effect. Vrij vertaald: innovate – tell your unforgettable story in one minute – or die. Dit boek is een werkboek. Voor iedereen die anderen wil overtuigen, inspireren en enthousiasmeren voor iets. Wat dat iets ook is. Voor strategen, marketeers en communicatieprofessionals een ‘good read’ bij ieder plan, iedere presentatie, propositie: elk nieuw idee kan een goed verhaal gebruiken.

The wow starts now

Auteur: Theo Hendriks

Uitgever: A.W. Bruna

ISBN: 978-94-005-0884-2

Eerste druk: 1e oplage 2018

Kernwoorden: ideeën, verhalen, storytelling, gereedschappen, wow-momenten, pitch

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!