Electronisch betalingsverkeer neemt nog steeds toe

Electronisch betalingsverkeer neemt nog steeds toe

Uit het jaarverslag van De Nederlandsche Bank (DNB) blijkt dat het aantal elektronische betalingen in Nederland nog steeds toeneemt (+5,5%), al werden de hogere groeicijfers van voorgaande jaren niet gehaald. Vooral het chippen (+25,3%) en pinnen (+8,2%) dragen bij tot deze toename.

Opmerkelijk is de daling van het aantal creditcard betalingen (-4,3%) en de minimale toename van het aantal electronische overschrijvingen (o.a. internetbankieren) (+1,8%). Bijna een derde van alle betalingen in Nederland vindt inmiddels plaats middels electronische overschrijvingen (26,3%).

Kerncijfers Nederlands giraal betalingsverkeer

In 2003 zijn er bijna 1,2 miljard pintransacties uitgevoerd, een stijging van 8% ten opzichte van het voorafgaande jaar. Het chippen groeit gestaag, het aantal chipkniptransacties is in 2003 met ruim 25% gestegen tot iets meer dan 109 miljoen. Er wordt voornamelijk gechipt bij parkeerautomaten, in de catering en in vending (snoep, frisdrankautomaten).

Nog steeds wordt 85% van de toonbankbetalingen met contant geld afgerekend en dergelijke transacties zijn relatief duur ten opzichte van het pinnen en chippen. Dit komt naar voren uit een door DNB uitgevoerd onderzoek naar de kosten van de meest gangbare toonbankbetaalproducten: pinpas, contant geld, chipknip en creditcard. De totale maatschappelijke kosten in het toonbank-betalingsverkeer in Nederland beliepen in 2002 bijna EUR 3 miljard (0,65% bbp). Maatschappelijke kostenbesparingen kunnen worden gerealiseerd door vervanging van contante betalingen door betalingen met pinpas en chipknip.

Bij het ‘betalen op afstand’ wordt steeds meer gebruik gemaakt van overschrijvingen in elektronische vorm, zij het dat ook hier de groei afvlakt. Het qua verwerking dure formuliergebruik daalt, maar in 2003 werd nog altijd 14% van deze opdrachten via acceptgiro?s en overschrijvingsformulieren op papier aangeleverd.

Grotere effici?ntie in het betalingsverkeer kan worden bereikt door meer gebruik te maken van bestaande effici?nte betaalproducten en door productvernieuwing. Het m-banking initiatief van ??n van de grootbanken, waarbij circa 500.000 telefoons werden voorzien van wap-technologie waarmee betaalopdrachten hadden kunnen worden aangeleverd, is gestaakt, maar recent zijn er introducties van mobiel bankieren op basis van nieuwere technologie?n (i-mode).

Ook het internet wordt steeds meer van belang in het retailbetalingsverkeer omdat banken in toenemende mate faciliteiten en betaalproducten aanbieden via internet. Aardig in dit verband is om bovenstaande cijfers te vergelijken met de recent gepubliceerde cijfers uit het Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research.

Bron:
Jaarverslag DNB 2003 (pdf)

Zie verder:
Retailbetalingsverkeer in Nederland: Feiten en Theorie (2003)
Financieel Gedrag Nederlandse Huishoudens (2003)
Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (2004)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.