Effecten van de nieuwste Google Core-update

Effecten van de nieuwste Google Core-update
, SDIM

Op maandag 3 juni kondigde Dan Sullivan van Google aan dat er een grote Google-core-update zou worden uitgerold, een update aan het algoritme van Google. Na vijf dagen volgde het bericht dat de update volledig was geïmplementeerd. Wat de update precies inhoudt, wat de gevolgen zijn en wat je kunt doen bij schade, vertellen we in dit blog.

The June 2019 Core Update is now live and rolling out to our various data centers over the coming days. - Google SearchLiaison (@searchliaison), 3 juni 2019

Wat is een core-update?

Dagelijks voert Google kleine algoritme-updates uit die nauwelijks merkbaar zijn. Naast deze kleine updates vindt er een aantal keer per jaar een grotere update plaats, de core-updates. Doordat Google over de hele wereld veel servers en datacenters heeft, nemen deze core-updates veel implementatietijd in beslag en kunnen de gevolgen groot zijn. Zo kunnen de updates aanzienlijke verschuivingen binnen de zoekresultaten veroorzaken. Google heeft geen specifieke uitspraken gedaan over de impact van deze update, maar heeft hem dit keer wel aangekondigd, aangezien de gevolgen merkbaar zijn. 

Welke effecten heeft de Google-core-update? 

De update aan het algoritme van Google kan sterke veranderingen in organisch verkeer naar websites veroorzaken: rankings kunnen 20 procent tot maar liefst 90 procent gedaald zijn. Naast dalingen zien we ook verkeerstoenames. Evenals de vorige grote update raakt deze update met name YMYL-websites, met een meer belangrijke E-A-T-rankingfactor. Volgens het E-A-T-principe hecht Google veel waarde aan pagina’s die expertise bevatten, autoriteit hebben en te vertrouwen zijn. Voor YMYL-websites is het extra belangrijk dat de gebruiker goede en betrouwbare informatie krijgt en het E-A-T-principe op orde heeft. Websites binnen de medische branche, de financiële branche en de gezondheidszorg vallen binnen YMYL-categorieën en ervaren hierdoor meer drastische gevolgen van de update.

Is jouw website getroffen?

Google Core update juni 2019 effect

Voorbeeld organisch verkeer getroffen website rondom de core-update

Wanneer Google grotere updates vrijgeeft, is het nuttig om te weten wanneer de update is begonnen en geëindigd om het aantal verkeerstoenames en -dalingen in de analyses te interpreteren. Op deze manier kan achterhaald worden of een site is geraakt door één van deze updates, een technisch probleem of dat dit een andere oorzaak heeft. 

"Om het negatieve effect van core-updates te verminderen, is het van belang dat de website aan een aantal SEO-pijlers voldoet"

Om het negatieve effect van deze of toekomstige core-updates te verminderen, is het in ieder geval van belang dat de website in de basis aan een aantal SEO-pijlers voldoet. Welke pijlers dat zijn? Zorg ervoor dat de site niet verouderd is en de snelheid is geoptimaliseerd. Voeg auteurs toe aan blogartikelen en maak zoveel mogelijk gebruik van eigen beeldmateriaal in plaats van stockbeelden. Zorg er ook voor dat de content up to date is en plaats contactgegevens op de website. Op deze manier zorg je ervoor dat de website betrouwbaar overkomt bij Google, expertise bevat, autoriteit uitstraalt en minder gevoelig is voor toekomstige updates.


Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Kan het zijn dat de tekst na de inleiding vergeten is?

    geplaatst op
  • Wanneer komt de clou?

    geplaatst op
  • Beste Anne,

    Ik vind dit artikel vrij kort en vrij kort door de bocht:
    1. De uitleg van de Core update is vrij summier, maar okee
    2. Het 'Is jouw website getroffen' onderdeel is me niet helemaal duidelijk. Hoe kan iemand met veel organisch verkeer nou echt zien of er iets aan de hand is? Volgens mij heb je genoeg tools, zoals Semrush en Ahrefs, waarmee je heel goed ziet of je een daling in visibility hebt rond het moment van de update. Zelfs met Search Console kun je daar wel wat mee. Hebben jullie zelf niet meer voorbeelden van dalingen/stijgingen, los van een Analytics screenshot zonder context?
    3. Het stuk over wat je als slachtoffer van de Core update kan doen is helemaal kort door de bocht. Je geeft namelijk aan dat als je last hebt gehad van de core update en het effect daarvan wil verminderen, je:
    - verouderde content moet vernieuwen
    - snelheid/laadtijd moet optimaliseren
    - auteurs moet toevoegen aan blogs
    - echte beelden moet gebruiken i.p.v. stock
    - contactgegevens op de website moet vermelden
    Deze acties moet je dus uitvoeren "Om het negatieve effect van deze of toekomstige core-updates te verminderen". Hebben jullie met deze acties een getroffen website er daadwerkelijk weer bovenop geholpen?

    geplaatst op
  • Kan me niet voorstellen dat Marketingfacts het niveau opkrikt met dit artikel. Het lijkt wel alsof er alinea's ontbreken en alleen een inleiding is geschreven?

    geplaatst op
  • Als je zelfs de link naar het bedrijf waarvoor je werkt niet goed zet, hoe kan je dan een artikel over SEO schrijven?

    geplaatst op
  • Wel goed dat er hier nog op de reacties gereageerd wordt...

    geplaatst op
  • Dank voor de feedback en vooral Martijn voor de onderbouwde reactie. Ik heb een aantal punten kort toegelicht:
    - Dalingen/fluctuaties in organisch verkeer kunnen heel veel verschillende oorzaken hebben. Die check je natuurlijk altijd eerst alvorens je de conclusie trekt dat het door de update komt. De daling/fluctuatie signaleer je over het algemeen in je belangrijkste dataset (meestal Google Analytics & SC). Dit zou je natuurlijk kunnen ondersteunen of uitbouwen met andere SEO tools.
    - Het screenshot is een voorbeeld van een daadwerkelijke dataset waarin het effect zeer duidelijk te zien was. Dat betekent niet dat iedereen op die manier wordt getroffen. Sterker nog: bij sommigen is er zelfs geen effect te zien. Het screenshot illustreert en ondersteunt de tekst, maar is geen case study die centraal staat in dit artikel.
    - De tips die er staan zijn summier, maar tegelijkertijd concreet en bovendien de feitelijke waarheid. Je zult begrijpen dat de oplossing altijd custom is, want voor elke website is de situatie anders. We kunnen de tips stuk voor stuk verder uitschrijven, maar dat was niet de insteek van dit artikel.

    De insteek van dit artikel is een update die op een globale manier de hoofdlijnen van een wat complexer SEO onderwerp uitlegt. We hebben dit artikel eerder al op onze eigen website geplaatst om bezoekers te informeren en diegenen die meer willen weten daarna persoonlijk verder te helpen. Daarnaast staan er ook SEO artikelen die meer de diepte in gaan, maar die worden niet altijd door iedereen opgepikt omdat de stof vrij taai is. Mede daarom in dit geval ook de keuze om bij het schrijven over een belangrijke update de inhoud behapbaar te maken, zonder dat het ten koste gaat van de feiten.

    Dat het dan alsnog te summier overkomt is nuttige feedback. Wellicht zullen we hier in een toekomstige serie artikelen verder induiken. Dan zal ook meer duidelijk zijn, want vooralsnog zien we dat de effecten zich afwisselen van zeer serieus tot nauwelijks merkbaar. Pas op langere termijn zullen we dan ook concreter kunnen worden in wat exact de oorzaken zijn en welke oplossing per case de meest geschikte is.

    Ik hoop dat dit het een en ander verheldert.

    geplaatst op
  • Content blijft king.. toch zijn er ook grote websites die bekend staan om kwaliteit flink getroffen.. CCN bijvoorbeeld.

    'CCN reports that they receive 71% less traffic from Google than before the update.'

    geplaatst op
  • Ik zou je reactie nog een keer teruglezen en de spelfouten er uit halen.. Slechte reclame voor je bureau.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.