Op maandag 3 juni kondigde Dan Sullivan van Google aan dat er een grote Google-core-update zou worden uitgerold, een update aan het algoritme van Google. Na vijf dagen volgde het bericht dat de update volledig was geïmplementeerd. Wat de update precies inhoudt, wat de gevolgen zijn en wat je kunt doen bij schade, vertellen we in dit blog.
The June 2019 Core Update is now live and rolling out to our various data centers over the coming days. - Google SearchLiaison (@searchliaison), 3 juni 2019
Wat is een core-update?
Dagelijks voert Google kleine algoritme-updates uit die nauwelijks merkbaar zijn. Naast deze kleine updates vindt er een aantal keer per jaar een grotere update plaats, de core-updates. Doordat Google over de hele wereld veel servers en datacenters heeft, nemen deze core-updates veel implementatietijd in beslag en kunnen de gevolgen groot zijn. Zo kunnen de updates aanzienlijke verschuivingen binnen de zoekresultaten veroorzaken. Google heeft geen specifieke uitspraken gedaan over de impact van deze update, maar heeft hem dit keer wel aangekondigd, aangezien de gevolgen merkbaar zijn.
Welke effecten heeft de Google-core-update?
De update aan het algoritme van Google kan sterke veranderingen in organisch verkeer naar websites veroorzaken: rankings kunnen 20 procent tot maar liefst 90 procent gedaald zijn. Naast dalingen zien we ook verkeerstoenames. Evenals de vorige grote update raakt deze update met name YMYL-websites, met een meer belangrijke E-A-T-rankingfactor. Volgens het E-A-T-principe hecht Google veel waarde aan pagina’s die expertise bevatten, autoriteit hebben en te vertrouwen zijn. Voor YMYL-websites is het extra belangrijk dat de gebruiker goede en betrouwbare informatie krijgt en het E-A-T-principe op orde heeft. Websites binnen de medische branche, de financiële branche en de gezondheidszorg vallen binnen YMYL-categorieën en ervaren hierdoor meer drastische gevolgen van de update.
Is jouw website getroffen?
Voorbeeld organisch verkeer getroffen website rondom de core-update
Wanneer Google grotere updates vrijgeeft, is het nuttig om te weten wanneer de update is begonnen en geëindigd om het aantal verkeerstoenames en -dalingen in de analyses te interpreteren. Op deze manier kan achterhaald worden of een site is geraakt door één van deze updates, een technisch probleem of dat dit een andere oorzaak heeft.
"Om het negatieve effect van core-updates te verminderen, is het van belang dat de website aan een aantal SEO-pijlers voldoet"
Om het negatieve effect van deze of toekomstige core-updates te verminderen, is het in ieder geval van belang dat de website in de basis aan een aantal SEO-pijlers voldoet. Welke pijlers dat zijn? Zorg ervoor dat de site niet verouderd is en de snelheid is geoptimaliseerd. Voeg auteurs toe aan blogartikelen en maak zoveel mogelijk gebruik van eigen beeldmateriaal in plaats van stockbeelden. Zorg er ook voor dat de content up to date is en plaats contactgegevens op de website. Op deze manier zorg je ervoor dat de website betrouwbaar overkomt bij Google, expertise bevat, autoriteit uitstraalt en minder gevoelig is voor toekomstige updates.