Effecten van Google Medic-update in Nederland

8 november 2018, 14:00

Elke keer is een Google-update weer spannend, want wat is de impact? Een recente update is de Google Medic, die in augustus is uitgerold. Over de impact in de VS zijn al wat resultaten bekend, maar hoe zit het dan in Nederland? We doken erin en keken naar het lokale effect.

De Google Medic-update is een Google Core Algoritme Update, waarmee grotendeels wordt bepaald of je website hoog rankt in Google of niet. De bijnaam van de in augustus doorgevoerde update, ‘Google Medic’, is bedacht door Barry Schwartz, toen bleek dat een groot deel van de getroffen sites gaan over medische zaken, gezondheid en levensstijl. Maar ook andere sectoren werden geraakt: e-commerce, verzekeringen, financieel, B2B, entertainment en kortingssites.

Google Medic in Amerika

De update van Google is alweer twee maanden geleden en heeft duidelijke sporen nagelaten in de zichtbaarheid van verschillende websites. Marie Haynes, expert op het gebied van de Google Penalty en algoritme-veranderingen, deed er onderzoek naar en schreef haar gedachten over de update in haar blog ‘The August 1, 2018 Google Update strongly affected YMYL sites‘.

“Google-update heeft veel effect gehad op zogenaamde YMYL-sites”

Volgens het artikel van Haynes heeft de update veel effect gehad op de zogenaamde YMYL-sites (Your Money or Your Life). Pagina’s die zo belangrijk zijn dat een lage kwaliteit mogelijk een negatief effect heeft op iemands leven, inkomen of geluk. Dit alles is, zoals vrijwel altijd, gebaseerd op de effecten van de update in Amerika. Maar hoe zit het in Nederland? Dat zocht ik samen met mijn SEO-collega’s uit.

Effecten voor Nederland

Om de lokale effecten te meten hebben we vijf branches bestudeerd en het verschil in visibility in kaart gebracht. Hierbij is gekeken naar sites in de volgende branches: medische sites, dieetsites, gewone e-commerce sites, goksites en woonsites. De veranderingen zaten, zoals het artikel van Haynes bevestigt, vooral in de medische- en dieetwebsites.

Van deze tien bekeken websites zijn er slechts twee met een lichte stijging, waarvan je jezelf af kan vragen of dit daadwerkelijk met de update te maken heeft. Vervolgens hebben we verder onderzoek gedaan naar de mogelijke oorzaken van de stijgingen en dalingen die in het artikel beschreven staan.

In het artikel wordt als één van de mogelijke oorzaken van de dalingen en stijgingen gesproken over E-A-T: expertise, autoriteit en de trust van een website. Daarbij is de Over ons-pagina een belangrijk onderdeel, met de grote vraag: waarom staat jouw bedrijf bekend als een autoriteit in de branche? Awards, prijzen, ervaring, herkenning en erkenning zijn hier een mooi uitgangspunt voor.

“Grote vraag voor Google: waarom staat jouw bedrijf bekend als autoriteit in de branche?”

Maar ook moet duidelijk zijn dat je content is geschreven door een autoriteit. Iemand die E-A-T uitstraalt. In het geval van medische sites: dokters en medische experts. Daarnaast zou interne linking ook een grote rol spelen in de veranderingen, door het mogelijk positieve effect op je posities.

Bovendien is het verbeteren van de reputatie van je bedrijf en auteurs nog een focuspuntje om je E-A-T te verbeteren. Bijvoorbeeld testimonials en reviews stimuleren bij de klant en zorgen dat auteurs ook extern (positief) genoemd worden. Daarnaast heb je nog de betrouwbaarheid van producten. Gebrek aan reputatie of zelfs een licht negatieve reputatie kan een teken zijn van lage kwaliteit.

Impact van Google Medic in de praktijk

Een opvallende ontdekking in het onderzoek was dat de website Herbalife.nl (http, dus nog niet eens https!), anderhalve week na de update een flinke stijging in visibility doormaakte. Gek, want als er een product is dat in twijfel wordt getrokken, dan zijn het de producten van Herbalife wel. Ongeveer twee weken later is de zichtbaarheid van de website nog eens gecheckt en was van de stijging niets meer te zien. Integendeel, de flinke stijging heeft zich zelfs omgezet in een flinke daling.

“Verkooppraatjes zijn altijd een doorn in het oog van Google”

In het artikel van Haynes wordt de dieetpagina Ketodash.com als voorbeeld genoemd. Op deze site, die voorheen een eerste positie had, lijkt in eerste instantie goede content te staan. De update heeft deze pagina hard geraakt. De daling kan volgens Haynes te maken hebben met het ontbreken van de Over ons-pagina, weinig externe beoordelingen en het feit dat je jezelf kunt afvragen of het dieet wel helemaal gezond en betrouwbaar is.

Tot slot staat de pagina helemaal vol met verkooppraatjes. Een doorn in het oog van Google, die sites wil rangschikken op basis van de intentie om mensen te helpen, in plaats van hen iets te verkopen.

Checklist voor websites

Op basis van Haynes’ voorspellingen en een aantal andere factoren die mee kunnen spelen in de E-A-T van een website, is de checklist hieronder opgesteld. Met deze checklist zijn de dieet- en medische websites gecheckt om een logisch verband te ontdekken tussen de verandering in visibility en de oorzaken en focuspunten waar Haynes over spreekt in haar artikel.

Checklist:

  • Domain authority
  • Trust flow
  • Citation flow
  • Reffering domains
  • Backlinks
  • Auteurslabel
  • Kwaliteit ‘Over ons’-pagina
  • De Why
  • Reviews/ externe meningen
  • Verkoopintentie
  • Betrouwbaarheid producten
  • Interne linking
  • https/http

Na de complete checklist te hebben ingevuld valt het volgende op: geen van de websites heeft een gelabeld auteur met bijvoorbeeld een doktersvermelding bij de artikelen staan.

Analyse van positief scorende domeinen

De site die het beste uit de test komt op basis van de checklist, heeft daarentegen wel op de Over ons-pagina staan dat de content op de pagina’s gebaseerd zijn op medisch-wetenschappelijke richtlijnen. Het gaat om een informatieve website bedoeld voor mensen die informatie zoeken over gezondheid en ziekten. De Over ons-pagina is bovendien uitgebreid en bevat prima informatie, wat voor de gebruiker een bevestiging kan zijn van een goede E-A-T van deze website.

Naast een goede Over ons-pagina is er extern genoeg positief commentaar rondom de medische website. Bovendien heeft de website geen verkoopintentie en is het allesbehalve commercieel ingesteld. Ook maken ze goed gebruik van interne linking. Kortom: op basis van het artikel van Haynes zou deze website een groei in zichtbaarheid moeten waarnemen.

In de data van Search Metrics is inderdaad een stijging te zien in visibility (zie de afbeelding hieronder), maar er was al sprake van deze stijging nog voor de update. Of het inderdaad te maken heeft met de update is dus niet met zekerheid te zeggen. Enkele weken later is de visibility ook weer licht gedaald.

Best presterende website uit de checklist

Voor de andere stijgende website geldt hetzelfde, met als verschil dat deze website na de zeer lichte stijging een lichte daling laat zien in zichtbaarheid en vervolgens weer wat stijgt (zie de afbeelding hieronder). Het gaat hier om een patiëntenfederatie die de informatie bij externe bronnen vandaan haalt, waaronder de eerder genoemde website die als beste scoort. Ook zijn zij erkend als populairste website van 2017 voor de categorie gezondheid.

Op een na best presterende website uit de checklist

Analyse van websites die rankings inleveren

Als we kijken naar de dalende websites, valt van elke website wel wat te zeggen. De enige verbanden die te vinden zijn, is dat er geen, weinig of erg wisselende externe beoordelingen zijn. Het tweede verband is te zien in de auteurs die slechts gelabeld zijn op (voor)naam en dat op de Over ons-pagina niet vermeld staat dat een autoriteit of autoritair persoon verantwoordelijk is voor de content op de website.

Kortom: er valt veel te zeggen over de mogelijke punten waar de update enkele websites op heeft afgestraft, maar echt een duidelijk verband is er niet voor de Nederlandse domeinen.

Heeft Google Medic echt effect in Nederland?

De conclusie die we wel kunnen trekken is dat een website er nooit slechter van wordt om op bovenstaande punten te optimaliseren. Wellicht dat Nederlandse domeinen inderdaad minder worden getroffen door Google-updates, of zouden wij het misschien allemaal net iets beter op orde hebben? Het is gissen, maar in ieder geval een aanmoediging om te zorgen dat je website ook qua expertise, autoriteit en trust goed op orde is.

Heb jij wel effecten gemerkt van de Google Medic-update in Nederland? Laat het dan weten in de comments. Ik ben benieuwd.

Met mijn opleiding Small Business en Retail Management vind ik het fascinerend om te kijken op welke wijze organisaties zich positioneren in de markt. Omdat ik van de generatie ben met een digitale mindset en tijdens mijn studie een voorkeur had voor marketing en communicatie, was online marketing voor mij een logische vervolgstap. Het vakgebied SEO daagt mij hier het meest in uit. Mede door de continue ontwikkelingen die het doormaakt, de resultaten die je kan behalen voor de klant en het feit dat je als SEO consultant nooit uitgeleerd bent.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Marguerita

    De Google Medic update was wat mij betreft een toppertje, een stijging in de bezoekers van mijn blog via Google van ongeveer 30-40% dus substantieel. En ik blog niet in de medische branche, maar heb een mamalifestyleblog Marstyle.nl.


    9 november 2018 om 06:59
    Jrs

    Ik ben 75% achteruit gegaan in mijn bezoekers aantallen. Van 8000 naar 2000. Naar mijn visie hebben we een goede site met goede betrouwbare content. Het is nog gissen waar deze daling vandaan komt.


    22 november 2018 om 14:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!