Eerlijk gaat het snelst

19 juli 2005, 03:30

Het consumentengedrag van de huidige generatie 18-24 jarigen en de manier waarop ze met reclame omgaan is een breuk met dat van hun voorgangers. Jongeren prikken moeiteloos door reclames die gebaseerd zijn op een bepaalde lifestyle of doelgroep. Deze luchtkastelen hebben bij hen geen effect of wekken zelfs irritatie op. Merken die vanuit zichzelf op een duidelijke en eerlijke manier communiceren, blijken meer succesvol.

Silvia van Hooft, winnares van de INHOLLAND School of Communication & Media Scriptieprijs 2004 en junior strateeg bij S-W-H, deed onderzoek naar de verschillen in merkbeleving van jongeren uit de generaties geboren tussen 1955-70, 1970-80 en 1980-heden.

image

Gen-X

De jongeren die begin jaren tachtig tussen 18 en 24 jaar waren, gedroegen zich als consument onzeker, maar wel ambitieus. Ondanks de slechte economie wilden ze wel allemaal in die dure Levi?s spijkerbroek lopen en een echte Rubik?s Cube hebben.

Gen-Y

Jongeren uit de jaren tachtig wisten niet meer zo goed wie ze waren en gingen naarstig op zoek naar hun identiteit. Merken werden gepositioneerd met waarden die aansloten bij een bepaalde (ideale) leefwereld. Een Levi?s spijkerbroek werd niet meer gekocht vanwege de duurzaamheid, maar vanwege de waardenassociaties die het merk opriep bij de consument.

I-Gen

In de jaren negentig waren jongeren van 18-24 jaar niet langer direct gevoelig voor merken die met behulp van een gedachtegoed een bepaalde (ideale) leefwereld representeerden. Jongeren baseerden hun identiteit grotendeels op de subcultuur waar zij deel van uitmaakten.

Een ?gabber? vertoonde zich niet in een t-shirt van Ralph Lauren.

Marketingzintuig

De beginjaren van het nieuwe millennium worden gekenmerkt door steeds assertiever wordende consumenten. Ze beseffen, in tegenstelling tot hun voorgangers, het doel van marketing en dat ze daar door te be?nvloeden zijn. Jongeren hebben niet langer behoefte aan een campagne waarin het ideaalbeeld van een bepaalde levensstijl of groep wordt geschetst. Merken zijn, in de ogen van de huidige generatie jongeren, vooral een symbool van zichzelf. Dit betekent niet dat campagnes het effectiefst zijn wanneer ze alleen een verhaal vertellen over functionele producteigenschappen. Jongeren zijn gevoelig voor dat verhaal in een mooie omlijsting.

Bron: Tijdschrift voor Marketing (pdf).

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!