Een simpel dankjewel..

2 december 2002, 23:04

Het wordt vaak geroepen dat 20% van je klanten voor 80% van je omzet kunnen zorgen. Er zijn weinig marketeers die dat zullen bestrijden, er zijn echter verbluffend weinig marketeers die dat gebruiken als leidraad bij het ontwikkelen van marketing beleid.Gedreven door het verkrijgen van optimale aandacht van, aantrekkingskracht bij en acceptatie door van de klant wordt die klant op internet ogenschijnlijk helemaal verwend met een walhalla van technische marketing gimmicks. Een simpele personal touch is vaak niet te vinden. En laat nou juist die personal touch…

We hebben allemaal geleerd om dankjewel te zeggen voor dat plakje worst van de slager of voor het witte bolletje van de bakker. Waren die bezoekjes aan slager en bakker een kweekschool voor onze goede manieren van dankbaarheid, zo zouden ze dat opnieuw moeten zijn voor de huidige dotcom-marketeer.

Alle aandacht blijkt namelijk toch weer uit te gaan naar veel ‘tech’ in de vorm van banners, advertentiecampagnes en de nodige site-features om het de klant zogenaamd makkelijk te maken. Dit technische geweld gaat ten koste van de simpele – maar o zo effectieve – personal touch.

Een kleine herinnering van de aanwezigheid van de klant als klant, een dankjewel voor hun klandizie, helpt je retentie aanzienlijk. Daarbij voegt het een emotioneel element toe dat toch vaak vergeten lijkt te worden in de ‘big, bad and busy’ wereld van vandaag.

Een paar goede manieren (waar overigens geen zware database of marketingsysteem voor nodig zijn) kunnen zo worden opgenomen in elk marketingbeleid;

– dankjewel voor uw aankoop enige weken terug

– een fijne kerstdagen, prettig pasen, veel plezier met de Sint en een liefdevol valentijn…

fijn dat u klant bij ons bent!

– elk ander berichtje dat zegt: ‘ik-check-even-hoe-het-met-je-gaat-zonder-dat-ik-je-iets-wil-verkopen’.

Dit heeft alles te maken met het richten op ‘klanten houden’ in plaats van het focussen op hoe je klanten moet grijpen. Het is enkel de bedoeling dat je “iets” doet met die 20% van je klanten om die 80% van je omzet te dekken. Als je klant een paar minuten (of meer!) moeite doet om op je site een “pondje”vlees te kopen, wat is dan nog een plakje worst om ervoor te zorgen dat die terugkomt voor het volgende pondje? Een simpel dankjewel bezorgt je zo een paar procent in de goede richting.

Herhalingsaankopen, Loyalty, Corporate image: allemaal toverwoorden die met een simpele en traditionele dosis van goede manieren ook in de dotcom-wereld een verbazingwekkende uitwerking hebben.

Bron:

http://www.marketeer.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!