Een appartement verkopen via social media

22 november 2012, 14:59

Mijn persoonlijke ervaringen bij de verkoop van een woning

Ga er maar aanstaan, een appartement verkopen in de tijd dat de huizenmarkt op zijn gat ligt en met name de appartementenmarkt op slot zit. Na een jaar is het ons gelukt. In de uiteindelijke verkoop heeft sociale media een grote rol gespeeld. In dit artikel onze ervaringen en de mogelijkheden van social media bij de verkoop van een woning.

De rol van social media bij de verkoop van een woning

Laten we duidelijk zijn, social media hebben enkel een ondersteunende rol bij de verkoop van een woning. Het brengt de woning onder de aandacht van de doelgroep en kan bezichtigingen en contact naar de makelaar aanjagen. Onze praktijkervaring is bovendien dat de makelaar – onze makelaar althans – social media niet tot nauwelijks inzet. Om de verkoop te beïnvloeden en bespoedigen zijn we daarom zelf aan de slag gegaan met social media. In dit artikel de stappen die we gezet hebben en wat dit opleverde.

1 – Een eigen website voor het appartement

Voor het appartement creëerden we een eenvoudige WordPress website. Hiervoor waren drie redenen:

  • Organische vindbaarheid. Door de zoekterm in de domeinnaam en geoptimaliseerde content werd de website al snel vindbaar op de belangrijkste thema’s ‘appartement Nijmegen’ en ‘Nijmegen Oost’. Met name de doorklikratio op ‘appartement Nijmegen’ was erg goed met 14,29%.

  • Goede landingspagina social media-uitingen. Een website geeft meer controle en inzicht in rendement van social media-uitingen dan het bezoek rechtstreeks naar Funda sturen. Daarnaast plaatsten we op de website een button voor direct contact met de makelaar en social buttons om de website te delen, hoewel daar nauwelijks van gebruik is gemaakt.

  • Extra informatie over het huis en de omgeving aanbieden. De website is een ideaal podium om te voorzien in de informatiebehoefte van mogelijke kopers over de woning en wijk. We boden hier extra informatie ten opzichte van de plaatsing op Funda. De pagina met informatie over de buurt groeide uit tot een van de best gelezen pagina's.

2 – Google AdWords

AdWords is natuurlijk zeer geschikt om de actief zoekende doelgroep te bereiken, maar adverteren kost ook geld. Om zo efficiënt mogelijk met het beperkte budget om te gaan was de campagne zeer specifiek. We hanteerden de volgende aanpak:

  • Een voucher van Google zorgde voor het budget.

  • Lokaal targetten. Op basis van een klein onderzoek bepaalden we dat de meest relevante doelgroep al in de buurt van Nijmegen woonde.

  • Alleen zeer specifieke woorden inkopen. Om het budget efficiënt te besteden wilden we zo laat mogelijk in het oriëntatieproces instappen, dus op het moment dat woningzoekende al heeft bepaald waar en hoe hij wil wonen.

  • Heel veel woorden uitsluiten. Bijvoorbeeld wijken die niet vergelijkbaar zijn, of het woord huis, omdat we een appartement aanbieden.

  • Rondom de NVM Open Huizendag zetten we een aparte campagne in.

  • Zeer specifieke advertenties om zo relevant mogelijke kliks te krijgen. We vermeldden vraagprijs en grootte om zoveel mogelijk niet-relevante kliks te voorkomen.

Uiteindelijk zijn er met het budget van 80 euro 230 kliks gerealiseerd met een CTR van 6%. De campagne liep voordat de website bestond en leidde rechtstreeks naar het appartement op Funda, hierdoor hebben we geen inzicht in het verdere effect.

3 – Facebook-ads

Bij de lancering van de website zijn Facebook ads ingezet. Net als bij AdWords gebruikten we een voucher voor het budget. En net zoals bij Google AdWords targetten we ook hier zo specifiek mogelijk: lokaal, alleenstaand, leeftijd en interesse die bij de doelgroep past, zoals hockey, golf en Tijdschrift voor Geneeskunde.

De eerdere AdWords campagne was zeer specifiek gericht op actief woningzoekenden, terwijl de Facebook-campagne zich meer richtte op de mogelijke doelgroep, ook als ze nog niet actief op zoek zijn. Daarbij kon via Facebook ook de sociale kringen van de doelgroep bereikt worden met word-of-mouth als gevolg.

Via de Facebook campagne zijn uiteindelijk meer dan 1.000 mensen naar de website geweest. Opvallend daarbij was dat de bezoekers vanuit Facebook ads meer pagina’s bekeken en langer op de website bleven dan de organische bezoekers.

4 – Twitter

Naast Google betaald en organisch en Facebook ads is ook Twitter ingezet. Twitter is ingezet door persoonlijk tweets uit te sturen met betrekking tot het appartement en de website.

Het grote voordeel van Twitter is dat de tweets openbaar zijn en door gebruik van hashtags ook vindbaar zijn voor gebruikers die niet tot je eigen volgers behoren.

Via bovenstaande tweet is onze koper uiteindelijk met ons in contact gekomen. De woningzoekende zocht op #Nijmegen en kwam zo bij mijn tweet terecht, waardoor zij vervolgens op de website terechtkwam en besloot contact op te nemen.

5 – LinkedIn Ads

Uiteindelijk hebben we ons appartement verkocht, waarbij social media een belangrijke rol hebben gespeeld. Een optie die we hierdoor niet ingezet hebben is LinkedIn Ads. Met LinkedIn Ads kan, net als bij Facebook, zeer specifiek op de doelgroep ingezet worden.

Mogelijkheden voor targeting:

  • Richt je op bedrijven in de omgeving van je woning.

  • Kijk naar de gemiddelde leeftijd in de buurt van je woning en baken leeftijden af.

  • Zit je woning in het duurdere segment? Richt je advertenties alleen op functies waarvan je verwacht dat men het kan betalen.

  • Ben zeer concreet in je advertentieteksten om zo relevant mogelijke kliks te genereren. Niemand heeft er iets aan als de bezoeker niet bij je woning past.

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten!

De rol van social media in de verkoop van het appartement

Na een AdWords-campagne en Facebook-ads die voor relevant bezoek zorgden, maar geen kopers opleverden, was het uiteindelijk een tweet die de koper naar de website stuurde en weer door naar Funda en de makelaar. De koper had het appartement al ooit via Funda gezien, maar kwam pas bij de tweede confrontatie in actie.

Voor ons werkte het op deze manier. Waar ik van overtuigd ben is dat social media een belangrijke, ondersteunende rol kunnen spelen bij de verkoop van een huis. Mochten we nog ooit een huis willen verkopen dan gebruik ik bovenstaande ervaringen zeker bij de verkoop. Hopelijk helpt het ook anderen hun huis te verkopen.

Credits afbeelding

Rob de Bruijn
Webshop manager bij Sportdirect.com

Webshop manager bij Sportdirect.com. Heeft een passie voor online en sport. Tevens CEO van de grote-mensen-speeltuin @nuttelozefeiten.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Mark

    Kijk dit is nou nuttige content maar waarom ook niet op het beste Online Marketing Experience Blog over alleen maar ervaringen! Goede post Rob.


    22 november 2012 om 16:39
    Eelke

    Statistisch gezien is dit natuurlijk niet representatief. Wel ben ik ervan overtuigd dat sociale media een belangrijke rol kan spelen in het proces, net zoals dat hier het geval was. Kun je inzicht geven in het aantal personen die langs is geweest voor en bezichtiging en welke middelen daarbij een rol hebben gespeeld?


    23 november 2012 om 07:45
    Oli4b

    Ik heb mijn huis via Twitter gekocht, alleen hadden de verkopers daar niks mee te maken. De buurman (@rauwcc) zag mijn tweet een #dtv met woning in 010 centrum gezocht. De rest is inmiddels al twee jaar geschiedenis.


    23 november 2012 om 10:40
    RobBruyn

    Als ik kijk naar de kijkers die we gehad hebben, dan is duidelijk dat Open Huizen-dagen voor het meeste bezoek zorgden. Bij de bezoeken hebben we niet doorgevraagd of social media een rol hebben gespeeld in het orientatieproces. Op die moment hadden we andere prioriteiten 😉

    Mijn verwachting is niet dat geïnteresseerden direct naar aanleiding van social media een bezoek gebracht hebben. Ik denk dat social media vooral een rol (kunnen) spelen in het orientatieproces en uiteindelijk een kritische blik op Funda. Om van daaruit te besluiten een bezoek te brengen.


    23 november 2012 om 11:14
    Rutger

    Leuke post Rob! Meteen ook commercieel uitnutten: Verkocht! Ook uw appartement in Nijmegen Oost verkopen?

    De doorklikratio van organic is op basis van keywordtool info en GA visits?


    23 november 2012 om 15:06
    RobBruyn

    Dankje Rutger,

    De CTR van organic is niet door mij berekend, maar komt uit Google Webmasters Tools.


    23 november 2012 om 20:06
    Ben-Anne Wieringa

    Ehm… ik wil geen spelbreker zijn maar als ik het goed lees is die woning uiteindelijk gewoon via Funda verkocht. Alle social media inspanningen hadden geen aantoonbaar effect. Wellicht had alle extra aandacht via social media ook net die ene koper kunnen opleveren maar dat gebeurde in dit geval niet.


    26 november 2012 om 14:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!