Edwin Valent (BruteBeats): “Ik laat zien dat radio ook anders kan”

9 februari 2015, 09:00

Edwin Valent heeft een achtergrond in omroepland. Hij heeft onder andere een verleden als webradiomaker bij de VPRO, was hoofd nieuwe media bij de Vara en werkte als creatief directeur bij SBS. Inmiddels is hij zelf omroepbaas. Hij heeft een officiële omroeplicentie aangevraagd en gekregen voor zijn nieuwste project BruteBeats. “Een soort radio 2.0. Een soort hybride vorm tussen tv, radio en internet. BruteBeats moet echt een soort keurmerk worden van kwaliteitshiphop.” Hiphop omdat Valent een fan van deze muziek is en een goed station op dat terrein miste. En radio 2.0 om te laten zien dat dingen ook anders kunnen.

“De basis is radio, maar kijk je thuis dan wil je er misschien ook de clip bij zien. Zit je achter de computer dan wil je misschien ook wel een ticket kopen. En zit je in de auto dan wil je gewoon een goeie stream hebben. Van daaruit ben ik gaan nadenken en heb ik een product gemaakt, dat heet dan visual experience radio en dat is gebaseerd op een goeie playout die 538 heeft gemaakt, samen met Triple. Daarop maak ik eigenlijk een soort visuele laag.”

Dat gezegd hebbende: de visuele laag is tot op heden beperkt. “We zijn nog geen twee weken bezig. De visual experience is nu vooral dat je meer informatie krijgt over de artiest. Ik kom in februari met een responsive visual player met extra functionaliteiten.” Waarbij het uiteindelijke doel is dat je video’s lipsync met het digitale audiokanaal kunt bekijken.

“Videorechten zijn duur”

Grootse plannen dus, maar er is wel één probleem: de rechten. Op dit moment betaalt Valtent zo’n 130 euro per maand aan de Buma en Sena, maar dat wordt anders wanneer daar video aan zou worden toegevoegd. “Als je video gaat toevoegen, wat uiteindelijk wel het doel is, dan moet wel de markt veranderen. Want dan zien ze je als een tv-zender en dan betaal je echt heel andere bedragen: heel veel geld per jaar. Dat kan pas op het moment dat je een soort basis hebt waardoor je dat bedrag kunt betalen.”

Valent is echter niet van plan om zich hierdoor uit het veld te laten slaan: “Alleen al daarom is het super interessant. Als je ziet wat je hier al allemaal voor moet regelen. Ik ben er driekwart jaar mee bezig geweest maar als KLM komt, hoeft dat niet zo lang te kosten. Die kunnen zeggen ‘we willen in maart beginnen’ en dan kun je ze gewoon bijpluggen, want je hebt het allemaal al geregeld. Daarom wordt het ook een white label: omdat ik die kennis toch al opgedaan heb en daardoor kan ik het heel interessant maken zonder dat het in de weg gaat zitten van je eigen kanalen”.

Daarmee refereert Valent aan één van de poten van zijn businessmodel: hij gaat op zoek naar partijen die ook interesse hebben in zijn systeem. “Dat is waarom je wilt laten zien wat je allemaal kunt met radio. Derden als Paradiso of KLM kunnen deze hybride radio/tv, of hoe je het ook noemt, gewoon ‘uit de box’ kopen. Dan betaal je een bepaald bedrag, dan zijn je rechten geregeld, je hebt een topnotch playout systeem vanuit 538/Triple IT en je hebt een experience die op maat gesneden is. Paradiso wil bijvoorbeeld tickets verkopen, dan krijg je een andere experience dan de Coffee Company die een loyaliteits programma wil neerzetten. Je kunt helemaal los gaan.”

Waarmee Valent niks af wil doen van de reden waarom hij met BruteBeats is begonnen: passie voor muziek. “Er zit 100 procent liefde in. We hebben juist echt heel veel tijd gestoken in het vinden van de beste muziek uit Australie, Nederland en Amerika. Er zit gewoon heel veel energie, liefde en netwerk in.”

“Vroeger was data het probleem maar dat is niet meer zo”

BruteBeats is niet het enige waar Valent zich mee bezig houdt. Anderhalf jaar geleden ging hij van start met Bruut Productions. “Dat is een bureau dat zich vooral richt op digitale transformaties binnen mediabedrijven. Van daaruit ontstaan er steeds meer bedrijven.”

“Ik heb het ontzettend naar mijn zin met alles wat ik doe, omdat het hele mooie projecten zijn. Het zijn projecten waarbij je echt iets mag transformeren en dan niet alleen technisch maar ook qua mensen, dus dat zijn hele mooie processen. Je bent bezig met de kern van je werk en niet met politiek of met mensen ervan overtuigen dat digitaal belangrijk is. Iets wat bij vorige bedrijven waar ik werkte wel kon spelen. Dit is leuker: zij hebben besloten ‘we willen op een andere manier ook digitaal geld verdienen en daar zoeken we dan naar een oplossing’ in plaats van ’tv is nu even toch het belangrijkst’.”

Terwijl de wereld verandert zie je dat veel klassieke mediabedrijven hun geld nog via traditionele kanalen binnen verdienen. Of daar snel verandering in zal komen, hangt wat Valent betreft heel erg van de insteek van bedrijven af. “Als je echt als doel hebt om tv te maken en alles daar omheen alleen bijvangst is, gaat dat model ook niet heel snel op de schop. Maar als jij als merk echt durft te zeggen: we gaan het anders doen, wij gaan het baseren op profielen. In die profielen gaan we waarde creëren en of dat nou op een tv-scherm is of een ipad dat maakt ons niet uit, dan ga je dat echt wel business matig snel voor elkaar krijgen.”

Maar die verandering is lastig vanuit een bestaande situatie te bereiken. “Dat is wat ik bedoel met alle tv- of radiozenders zitten vast in hun groef, want er is geen één radiozender die nu denkt we moeten een goeie app bedenken waarmee je in je auto goed kunt luisteren. Terwijl als je nu naar de BruteBeats-app gaat dan luister je van hier tot Maastricht naar kwaliteits hiphop. Die FM-banden worden straks overbodig: waarom zou je nog een hele dure licentie kopen? Vroeger was data het probleem, maar dat is niet meer zo. Data worden alleen maar goedkoper.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

2 Reacties

    Radio Olympia – Nederlandstalig Radio Station

    Top artikel!

    Wij als Stichting Radio Olympia http://www.olympia-radio.nl ter in stand houding van volks- en streekmuziek zijn als klein radiostation met 45.000 luisteraars pers maand ook bezig met een APP voor IOS en Android met een hoge en lage bitrate. Niet vergelijkbaar, maar zijn wel van mening dat het anders kan!


    12 februari 2015 om 03:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!