E-business: gebrek aan strategie

3 maart 2003, 09:20

Investeringen in e-business verdienen zich niet of nauwelijks terug. Oorzaak van de lage ?return on investment? is het gebrek aan een goede e-business strategie.

Dit concludeert InSites Consulting na onderzoek onder circa 475 Belgische directeuren en topmanagers. Slechts 15% van de Belgische ondernemingen blijkt een concrete strategie voor e-business te hebben.

Een ander probleem is volgens InSites het gebrek aan steun van het topmanagement. De onderzoekers stellen dat e-business initiatieven ingrijpend zijn en dus het vertrouwen van het management nodig hebben. Tweederde van de Belgische bedrijven moet het echter zonder de volledige steun doen.

Verder blijkt dat e-business ook bij de kleinere bedrijven – met minder dan vijftig werknemers – in de belangstelling staat. Inmiddels heeft 70% van deze groep Belgische bedrijven een website. 13% heeft een extranet voor de klanten.

Opvallend is dat de helft van de kleinere bedrijven meer werk maakt van hun e-business strategie. ?Kleine bedrijven blijken wel degelijk na te denken over hun internetstrategie. Hierdoor slagen zij erin hun beperkte middelen beter in te zetten dan grote bedrijven?, zegt Steven van Belleghem van InSites.

Bron:

http://www.insites-consulting.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!