E-business blijft tegen verwachting in sterk groeien

28 mei 2003, 05:31

In de periode van de dot-com neergang waren klanten en aanbieders van e-commerce ervan overtuigd dat internetverkoop een hype was. Nu blijkt dat een aantal e-sectoren wel degelijk sterk blijft groeien.

Onder de branches die onherkenbaar veranderd zijn door e-commerce zijn reizen, muziek, computers en financiele dienstverlening. Branches die nog sterk in ontwikkeling zijn: detailhandel, auto`s, media en gezondheidszorg. De enige sectoren waar e-business nooit echt van de grond kwam zijn de bouw, landbouw en opleidingen en trainingen.Een aantal algemeen geldende opvattingen die op een misverstand berusten: er zijn nauwelijks winstgevende e-commerce bedrijven; slechts 40% van de aan de Amerikaanse beurs genoteerde bedrijven in het vierde kwartaal van 2002 winst. Eind 2003 zal dat 50% zijn. Verder zou breedband niet aanslaan, hoewel het aantal abonnementen in de VS met 56% is gegroeid, sinds 2001 is verdubbeld en eind 2003 de 29 miljoen huishoudens zal bereiken. Derde fabel: online reclame levert weinig op; in 2003 bedragen de inkomsten uit internetreclame zo`n 6,6 miljard dollar.

Bron:

Business Week nr. 19, p. 40, 5,2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!