Drie strategieën om social marketing spannend te houden
Toen de eerste Nederlandse socialmediamanagers hevig tekeergingen op Hyves, zat ik als tiener nog op de middelbare school. 10 jaar later en een paar scholen en sociale platformen verder, is social marketing een ingeburgerd vakgebied geworden. Het ’gewoon’ worden van een vakgebied gaat vaak gepaard met een ‘zo-doen-we-het-altijd’-uitvoering. Dit gaat ten koste van de effectiviteit van social marketing. Voor social marketing is het belangrijk dat we het vakgebied spannend houden!
Strategie 1: social branding
Een merk is geen levend persoon. Toch zijn mensen in staat om merken als een levend wezen te beschouwen. “Merk A is stoer”, “Merk B is betrouwbaar” en “Merk C is saai”. Door de komst van social media hebben merken ook daadwerkelijk een gesprekspartner gekregen. Wil jij een goede indruk achterlaten? Werk dan aan je persoonlijke eigenschappen via social branding. Door je sociaal/menselijk op te stellen kan je veel merkwaarde creëren voor je organisatie en producten.
Voorbeelden
- Bol.com is een goed voorbeeld van een sociaal merk met een sterke online persoonlijkheid. Mede door de persoonlijke uitstraling van het merk bol.com, weet het al jaren lang het vertrouwen te winnen van de consument. Andere voorbeelden van sociale merken: AH, KLM, Heineken.
Voordeel
- Versterk je merkwaarde door een nog persoonlijkere relatie aan te gaan met je doelgroep
Strategie 2: social campaigning
Heb je iets leuks te melden en wil je aandacht voor een evenement, productlancering, rebranding of een goede prestatie? Start een sociale campagne! Dat sociale campagnes veel kunnen opleveren, bewees Obama al in 2008. Hij won mede dankzij zijn succesvolle sociale campagne de presidentsverkiezingen in de States.
Sindsdien hebben socialmediacampagnes grote sprongen vooruit gemaakt. Mede dankzij social listening en marketing automation tools is alles meetbaar en manageable geworden tot in de kleinste details. Als je een engagement boost nodig hebt voor een korte periode, is een sociale campagne de juiste keuze.
Voorbeelden
- Drie sterke campagnes die je vast en zeker langs hebt zien komen: 538 superstudent, ALS Icebucket Challange en Movember.
Voordelen
- Groot bereik.
- Weinig resources nodig.
- Misschien wel het meest belangrijkste: campagnes zijn leuk om op te zetten!
Strategie 3: ambassador engagement
Er gaat niets boven de goede woorden van je brand ambassadors. Brand ambassadors zijn mensen die engaged zijn met jouw merk en je steunen door dik en dun. Dichter dan een brand ambassador kun je niet zitten op je doelgroep. Omdat brand ambassadors onderdeel zijn van de doelgroep, is het vertrouwen in de brand ambassadors hoog.
Lovende woorden van brand ambassadors komen dan ook betrouwbaarder over. Als dank kun je je brand ambassadors belonen voor hun brand engagement, of een speciale rol aanbieden. Brand ambassadors maken of breken jouw productlancering en/of merk. Zij beïnvloeden de grote klantenmassa en zorgen voor veel brand awareness binnen hun persoonlijke netwerk.
Voorbeelden
- De game-industrie wordt hevig beïnvloed door het oordeel van de gamers. Naast de ratings en reviews van games, spelen sociale berichten vanuit je sociale netwerk een belangerijke rol bij het vormen van je mening, zoals bij de games FIFA15 en Destiny.
Voordelen
- Als je je ambassadors kan overtuigen, kun je de massa overtuigen.
- Weinig resources nodig.
- De meningen van je ambassadors vormen een betrouwbare bron voor de gehele doelgroep.
Aan de slag!
Ik hoop dat je sociale batterij weer is opgeladen na deze blogpost en je weer volop aan de slag wilt gaan met social marketing! Kies een strategie en ga aan de slag. Als je het echt spannend wilt houden, pas je ze alle drie tegelijkertijd toe.
Klinkt goed Vincent! De sociale batterij heeft zeker weer een impuls gekregen!
Bedankt Jack! Goed om te horen 🙂