Douwe Egberts leutert met Alice

15 november 2005, 09:56

Douwe Egberts leutert met Alice MSN Messenger buddy Alice is een groot succes in Nederland. Inmiddels hebben meer dan 220.000 het vriendelijke chatrobomeisje in de MSN Messenger buddylijst staan en elke dag komen er 1500 bij. Douwe Egberts runt sinds vandaag succesvol een campagne samen met Alice.

Normaal start de gebruiker zelf de dialoog maar vandaag begint Alice uit zichzelf: ‘Heeee Erwin! Vandaag draaien we even de rollen om! Ik heb een leuke vraag voor jou. Hier komt ie…’. vervolgens komt er een klein kwisje en verschijnt er een link naar de koffieleuter pagina’s van DE waar je 5000 euro kan winnen.

Normaal hebben dit soort tekst links een CTR van 1,2%, maar nu draait de campagne volgens Sjoerd van Dijk van eCreation, de bouwers van Alice, met een CTR van—hoger—(zie update hieronder). Gedeeltelijk natuurlijk nieuwigheid, maar ongetwijfeld zal de totale CTR van de campagne hoog eindigen. Een dialoog met Alice is tenslotte ook vaak koffieleut en DE sluit daar heel keurig bij aan. Goed gevonden van .Lemz, de bedenkers en geplaatst door .Bone, media. Relevant voor de consument en dus succes voor DE, Lemz, .Bone en natuurlijk voor Alice.

Update 15:32: Op verzoek van betrokkenen CTR percentage weggehaald (maar was wel heel goed!) en Lemz toegevoegd als bedenkers. (zie ook commentaar hieronder)

Erwin van Lun
Futurist and Angular Engineer bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Steven

    Even een kleine opmerking over Alice. Alice is een leuke aanvulling en een leuk voorbeeld van hoe msn te gebruiken valt binnen je online marketing communicatie. Maar Alice heeft wel vaker de behoefte om tegen je te praten. Ook op momenten dat het niet gewenst is. Normaal gesproken kan je dan iemand blokken, wat ik op een gegeven moment dus bij de arme Alice ook gedaan hebt, maar Alice bleef er rustig op los blaten. Nu is het gelukkig rustig, maar op een gegeven moment was het op het irritante af. Als je iemand blokt, dan wil je graag ook dat die persoon niet zomaar tegen je aan kan praten.


    15 november 2005 om 10:17
    ErwinVanLun

    Ja, heel irritant idd. Alice probeerde mij maar elke keer ringtones te verkopen. Toen ik uiteindelijk zei: ‘rot op snol’ (:-) reageerde Alice heel gepast met een emoticon met een gesnoerde mond. Helemaal goed! Maar wat niet goed was, dat ze me vervolgens weeeer ringtones probeerde te verkopen. Ik heb Alice toen (tot vandaag) weer geblokt. Als Alice profielen gaat bouwen van diegene aan de andere kant, wordt ze veel relevanter en kan ‘blokkers’ zoals jij en ik voorkomen.


    15 november 2005 om 10:33
    sjoerd van Dijk – Ecreation

    Even een kleine correctie op het artikel, de bedenker van de Douwe Egberts, koffie leut campagne is het reclame bureau Lemz uit amsterdam. .bone is het media bureau dat de campagne beheerd.


    15 november 2005 om 10:43
    remco

    Hi Erwin,

    Ik wilde je er even aan herinneren dat niet .Bone maar Lemz de bedenker was plannetje. Niet dat wij nog niet voldoende de credits hebben gekregen voor Leuteren, maar je kan je bronnen maar op een rijtje hebben.

    .Bone is overigens wel verantwoordelijk voor de overige mediaplanning van de Leuteren campagne.


    15 november 2005 om 11:01
    Twan Claassen – Ecreation

    In tegenstelling tot wat de meeste gebruikers denken: Alice opent niet zelf bewust de vensters om mensen te SPIMmen (=IM versie van SPAM).

    Op de een of andere manier worden de online buddies af en toe afgetast door de MSN Messenger, waardoor Alice denkt dat iemand een gesprek met haar opent, en dus netjes met haar welkomsttekst komt.

    Probeer maar eens een webmessenger, je zult zien dat het probleem zich niet voordoet. Dit zal overigens binnenkort opgelost zijn, Alice verhuist dan naar nieuwe software.


    15 november 2005 om 11:45
    Koen Verhagen

    Credits voor het bedenken gaan absoluut naar Lemz. .bone verzorgde mediastrategie en planning. Dank voor het aanpassen, Erwin.


    15 november 2005 om 12:59
    Silvan

    Hey Alice.. wil je mij jouw e-mailadres zeggen?

    Groetjes Silvan..


    19 november 2005 om 12:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!