DoubleClick gedaagd voor ‘valse pop-ups’

24 juli 2003, 16:27

Een Amerikaanse advocaat is een rechtszaak begonnen tegen het advertentiebedrijf DoubleClick vanwege vermeende misleidende pop-up-banners die lijken op Windows-vensters.

De advocaat Stanley D. Ference uit Pittsburgh eist 5 dollar boete per misleidende advertentie en 500 dollar schadevergoeding voor iedere partij die zich aansluit bij de zaak.

Ference beschuldigt DoubleClick, een van de grootste spelers op de online advertentiemarkt, van bedrieglijke praktijken en fraude.

De gehekelde advertentiemethode is wijdverspreid op internet. De banners lijken op echte foutmeldingen in het besturingssysteem van Microsoft. Wie denkt te klikken op de knop ‘OK’, ‘Annuleren’ of zelfs ‘Sluit dit venster’, wordt daarna direct naar een commerci?le website geleid.

Inzet van de rechtszaak is dat DoubleClick geen advertenties van klanten meer mag tonen die lijken op foutmeldingen in Windows. Volgens Ference heeft DoubleClick 500 miljoen van dit soort banners getoond.

DoubleClick weigerde woensdag tegenover het Amerikaanse persbureau Associated Press commentaar.

In mei kwam het Californische softwarebedrijf Bonzi tot een schikking in een vergelijkbare rechtszaak. Bonzi beloofde voortaan het woord ‘advertentie’ bij elke banner te zetten en geen pop-ups meer te serveren die lijken op Windows-vensters.

Bron:

http://www.planet.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!