Doodgaan moet weer leuk worden voor jongeren

15 februari 2006, 21:32

Nationaal Spaarfonds gaat de mogelijkheden van een hippe uitvaartverzekering onder de aandacht brengen van jongere consumenten. Centraal in de campagne staat de website Pimpmygrave. Met opties als ‘een knalfeest met jouw muziek’ en ‘de laatste rit in een vette auto’ moet de jongere consument met gedachten over de dood verleid worden zijn of haar begrafenis nu al een persoonlijke tint te geven. Daarop ontving Nationaal Spaarfonds ‘een heel goede respons’ aldus AM.

Ben het wel met Geert Jan Doorneweerd eens die daarover op zijn weblog Doorneweerd wordt boos wakker het volgende schrijft: “Zelden heb ik een campagne gezien waarbij de grenzen van goede smaak zo ver zijn overschreden. Een kolossale marketingblunder voor een paar armzalige extra polisjes.”

Is er toevallig iemand van Nationaal Spaarfonds in de zaal die kan uitleggen wat nu de filosofie is achter deze campagne?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

18 Reacties

    Kasper Katje

    Volgens mij is de filisofie heel simpel: spreek de doelgroep aan in haar eigen taal en pimpen van alles en nog wat is hot dus…

    De jeugd staat meestal niet stil bij de dood en luistert pas wanneer ze wil en hier wordt men in haar eigen taal geprikkeld. En zoals zo vaak stuit het de (wat) ouderen tegen de borst maar daar was de boodschap ook niet voor bedoeld.

    Conclusie: missie geslaagd.


    16 februari 2006 om 04:11
    Jochem

    Als onderdeel van de beoogde doelgroep, spreekt het mij eigenlijk wel aan. Smakeloos? Kom op zeg, ‘dood’ is onderdeel van het leven en als je vroeg dood gaat wil je dat wel in jouw stijl. Als ik nu de pijp uit zou gaan zou ik ook met een dikke auto naar m’n graf gereden willen worden en zet ik daar ook een sentimenteel pop/indie-nummertje op. En niet de standaard ‘My Way’ of klassieke troep.

    Leuke campagne, volgens mij!


    16 februari 2006 om 05:10
    Remko

    Wat me dan weer opvalt is dat de website niet 100% werkt in Firefox. Mag naar mijn idee niet meer voorkomen bij nieuwe websites van (grotere) organisaties.


    16 februari 2006 om 05:43
    Augurk

    Volgens mij nemen meneer Doorneweerd én meneer Derksen hun eigen opvattingen iets te serieus. Het idee dat je zélf mag bepalen hoe je later begraven wordt, spreek mij wel aan. Zo te zien ben ik niet de enige. Of de vorm je bevalt, is persoonlijike smaak. De tijden dat we daar fatsoenridder over spelen, zijn volgens mij al een aantal jaartjes voorbij.

    Generatiekloofje?


    16 februari 2006 om 08:57
    Barry

    Een PS-je, doet de preview optie van het berichten plaatsen het niet? Ik druk op preview, maar het bericht is ineens geplaatst…?


    16 februari 2006 om 09:16
    Jeroen Harzing

    Over afbreukrisico gesproken. Wat gebeurt er met de firma Nationaal Spaarfonds als een jongere (kwetsbare doelgroep) met puberale zelfmoordgedachten (niet geheel ondenkbaar) zo’n polis afsluit (lache joh) en zich, na het overmaken van de eerste acceptgiro, vrolijk verhangt?

    Dan kan Nationaal Spaarfonds wel inpakken, daar komen ze nooit meer vanaf (lees Vrumona) en keert de polis niet uit, want zelfmoord is uitgesloten van gepimpte begrafenissen. Dus je wordt als labiele puber nog genaaid ook. Slechte boodschap, domme aktie.


    16 februari 2006 om 09:24
    Kasper Katje

    Jeroen, denk je nu echt dat daar ook maar iets over in de pers verschijnt? Alsof zelfmoord tegenwoordig nog voorpaginanieuws is zeg. Zo valt overal wel wat achter te zoeken en sensatie van te maken.


    16 februari 2006 om 09:41
    Kasper Katje

    Leuke actie, ik vind het wel lekker vernieuwend. Alleen jammer dat de campagne binnenkort stopt omdat “Pimp my…” beschermt is en NSF hierop is aangesproken.

    Barry, ik was inderdaad al benieuwd waarom de campagne plots was gestopt bij Testnet en begreep het door elkaar gebruiken van ‘pimp my’ en pimp your’ ook al niet helemaal maar dit maakt een boel duidelijk.

    Weet je toevallig ook wie het heeft vastgelegd? MTV?


    16 februari 2006 om 09:45
    Simon Koelewijn

    Ik behoor ook tot de doelgroep I guess, en ik sta open voor veel dingen… Maar dit vind ik gewoon niet echt stijlvol. Het komt wel heel commercieel over. Dat ze jongeren willen bereiken en de mogelijkheid willen bieden zelf hun uitvaart te regelen vind ik prima, maar dit is de verkeerde manier als je het mij vraagt.

    En dan die bling bling animatie. Ze dachten zeker, wat Hi kan, kunnen wij ook?

    Not.


    16 februari 2006 om 10:01
    Jacobien

    Het gaat erom dat het woord pimp algemeen is, maar pas door MTV als werkwoord werd gebruikt.

    (pimpen). Kortom: het woord pimpen is door MTV uitgevonden.


    16 februari 2006 om 21:54
    Barry

    Hmm, dat wordt een juridisch lastig verhaal voor MTV dan. Pimpen is inmiddels zo’n algemeen woord dat ze daar geen rechten meer op kunnen hebben lijkt me. Zo heeft Luxaflex jaren geleden het ook verloren, nu noemt iedereen zonwering ook luxaflex en dat mag van de Hoge Raad…


    17 februari 2006 om 09:06
    Gerrit-Jan Doorneweerd

    Zojuist op de site van het Nationaal Spaarfonds:

    Viacom International Inc. is rechthebbende op het merk PIMP MY en PIMP MY RIDE. Met registratie van de domeinnaam pimpmygrave.nl, het gebruik van het teken primpmygrave en gebruik van de website http://www.pimpmygrave.nl zonder toestemming van Viacom International Inc. erkent Nationaal Spaarfonds inbreuk te hebben gemaakt op de rechten van Viacom International Inc. Nationaal Spaarfonds betreurt dit ten zeerste.

    Nationaal Spaarfonds komt snel met een nieuwe site. “We hebben heel veel positieve reacties gehad. Het spreekt mensen aan dat ze zélf kunnen bepalen hoe hun uitvaart eruit ziet. Daarom introduceren we binnenkort de opvolger http://www.canyoudigit.nl. Deze site zal, net als Pimp my grave, jongeren aanspreken in hun eigen taal.”


    21 februari 2006 om 09:24
    Habbekrats

    Je laatste adem is vet koel


    26 februari 2006 om 12:12
    media

    Het blijkt toch dat MTV de reden is voor naamswijziging (via Assurantie Magazine): (…) Nationaal Spaarfonds heeft het onlangs geintroduceerde uitvaartverzekeringslabel Pimpmygrave omgedoopt in Canyoudigit.nl. De Delta Lloyd-dochter heeft tot de naamswijziging besloten omdat MTV bezwaar maakte tegen de naam. De internationale muziekzender claimt de rechten te hebben op alles wat te maken heeft met ‘Pimp my …’. Nationaal Spaarfonds blijft zich met Canyoudigit.nl op jongeren richten. (…)


    27 februari 2006 om 08:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!