Direct marketing via RSS

8 december 2004, 06:37

We kennen inmiddels allemaal de voorbeelden van Apple, Sony Music en Woot! (om er maar een paar te noemen). En alhoewel niet van Amazon zelf, ook de recent genoemde Amazon RSS Feed is een voor-beeld waarbij RSS wordt ingezet als (in)direct marketing instrument.

Nu ben ik benieuwd wat jullie vinden van deze commerciele toe-passingen van RSS en welke (Nederlandse) voorbeelden er inmiddels al bestaan. Morgen een interview met een journalist over dit onderwerp en ik ben nog op zoek naar een paar goede voorbeelden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Robert

    Zolang ze niet storend zijn heb ik geen problemen met (tekst)advertenties in RSS-feeds (bijv. Google Adwords of Overture). Ik zou het wel vervelend vinden als ik tussen mijn feeds ook commerciele (lees: spam) feeds krijg waar ik niet om gevraagd heb. In de voorbeelden die je noemt (Apple, Sony en dat geldt helemaal voor Woot!), weet ik wat ik als gebruiker kan verwachten. Sterker nog, ik heb er om gevraagd.

    Zijn de Wehkamps, Neckermans en andere postorderbedrijven niet al bezig met RSS?


    8 december 2004 om 07:23
    Hans

    Marco,

    We worden morgen geinterviewed over hetzelfde onderwerp, ben inderdaad benieuwd naar de reacties (maar eigenlijk weet ik het antwoord al). Een schone taak voor ons om de drempelvrees voor marketeers weg te nemen en aan te tonen dat er legio mogelijkheden zijn binnen DM voor RSS (en business blogs).


    8 december 2004 om 10:08
    Jeroen

    De Wehkamp heeft een vrij grote e-marketing afdeling dus lijkt het me niet geheel onwaarschijnlijk dat ze al aan RSS marketing gedacht hebben. Ik ben echter wel benieuwd wanneer ze (of andere grote ecommerce sites) hiermee naar buiten treden / beginnen.

    Persoonlijk zou ik er geen bezwaar tegen hebben om zo-nu-en-dan een comerciele boodschap in mijn RSS feeds aan te treffen.

    Als ik een marketeer was in de fmcg, dan zou ik graag in de feeds van andere bedrijven meelopen (lees ‘adverteren’).


    8 december 2004 om 11:32
    media

    Mark, het was een leuk gesprek en een goed interview. Succes met het artikel!


    10 december 2004 om 05:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!