Direct marketeers over digital marketing

Direct marketeers over digital marketing

Het gerenommeerde onderzoeksbureau Forrester Research heeft recent de interessante studie “Direct Marketers: Put Your Money Where Your Mouth Is” laten verschijnen. Volgens Forrester maken direct marketeers een grote fout door de bestedingen aan nieuwe media niet te laten toenemen. Omdat de nieuwe media invloedrijker worden, zou de inzet juist moeten toenemen, immers:

- internet en e-mailcampagnes hebben een goede ROI
- succesvolle multichannel campagnes integreren media-inzet
- multichannel succes komt niet aanvliegen

De geinterviewde Europese direct marketeers verwachten dat de effectiviteit van traditionele media afneemt. Een op de vier verwacht dat TV en printmedia in de komende drie jaar in effectiviteit terug zullen lopen. Voor internet, e-mail en mobile marketing geldt het tegenovergestelde: drie van de vier marketeers verwachten dat deze media juist in effectiviteit gaan toenemen.

Direct marketeers over digital marketing

Meer over deze studie kun je lezen in het achtergrondartikel op Frankwatching.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Citaat : ...'maken direct marketeers een grote fout door de bestedingen aan nieuwe media niet te laten toenemen. Omdat de nieuwe media invloedrijker worden, zou de inzet juist moeten toenemen'...

    Ik beaam dat veel marketingbureau's het potentieel van internet niet benutten. Ik ben alleen geen Forrester. Forrester zou haar standpunt wat mij betreft mogen onderbouwen met argumenten.

    Als Forrester met zulke kale statements weg kan komen....dan mogen we allen een gooi doen.

    geplaatst op
  • Frank, allereerst welkom en dank dat je zo af en toe tijd wilt vrijmaken om ook op dit weblog een bericht te plaatsen!

    Uit hetzelfde onderzoek van Forrester blijkt dat het budget van de direct marketeer in 2005 met 3 procent zal stijgen. Dit is in de andere jaren wel eens anders geweest en ik begrijp dan eigenlijk ook wel dat ze hun bestedingspatroon nu niet ingrijpend zullen veranderen.

    Verder, ondanks dat digitale marketinginstrumenten inmiddels al lang geen nieuwe instrumenten meer zijn, zijn ze voor de meeste direct marketeers blijkbaar toch nog onbekend of onvoldoende bekend om ze te integreren met hun bestaande instrumenten. En laten we eerlijk zijn, hoeveel digitale marketeers hebben nu verstand van de traditionele direct marketing instrumenten?

    Ik ben er van overtuigd dat de komende jaren steeds meer aandacht zal komen voor de integratie van traditionele direct marketing en digitale marketing.

    geplaatst op
  • EJ, dank voor je reactie. Ik wil Forrester wel even in bescherming nemen. In de studie zelf is meer te vinden en daar wordt ook weer verwezen naar achterliggende studies. Overigens blijkt natuurlijk ook uit allerlei ander materiaal dat de invloed en impact van internet momenteel fors toeneemt. Zie hierover onder meer Internet voor informatie, TV nog voor entertainment en Digital Future Report: 10 Years, 10 Trends.

    Marco, ik vind het op mijn beurt weer prettig dat je ik hier af en toe te gast mag zijn! Ik herken dat veel bedrijven en bureau's nog grote moeite hebben met het vorm en inhoud geven aan geintegreerde marketing. Ik denk dat je een punt te pakken hebt als je zegt dat webmarketing op dit moment nog steeds een specialisme is. Behalve dat we natuurlijk allerlei gespecialiseerde internetbureau's hebben, weet ik van een aantal (grotere) Nederlandse bedrijven dat ze gespecialiseerde webteams hebben. Herkennen anderen trouwens dit laatste beeld?

    geplaatst op
  • Je ziet langzamerhand de zogenaamde cyber centers (gespecialiseerde webteams) binnen bedrijven verdwijnen. Techniek gaat naar de ICT-afdeling (waar het vaak ook al was geplaatst) en de overige mensen gaan naar de Marketing & Communicatie afdeling(en) (waar het m.i. ook thuishoort). Daarmee zijn overigens nog niet alle problemen mbt integratie van de kanalen opgelost maar het is een eerste goede stap.

    Ben inderdaad ook wel benieuwd hoe anderen dit zien? Welke ervaringen zijn er bij (re)organisaties van "cyber centers"?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.