Digitale televisie via ether populair

21 januari 2005, 15:00

Adformatie: Ruim 200.000 huishoudens in Nederland zijn het afgelopen jaar overgestapt op digitale televisie via de ether,vooral uit onvrede over de ‘slechte service’ en stijgende tarieven van de kabelbedrijven en de matige kwaliteit van kabel-tv. De beelden van digitale tv zijn van dvd-kwaliteit. Overstappen op digitale televisie via de schotel of de netwerken van Digitenne en KPN kan een huishouden een jaarlijkse besparing van 100 tot 160 euro opleveren.

Digitenne, dat sinds anderhalf jaar digitale tv via een draadloos netwerk aanbiedt, heeft nu 49.000 klanten en denkt dit aantal dit jaar te verdubbelen. Ook KPN zegt bijzonder goede zaken te doen met digitale televisie, die het bedrijf sinds oktober aanbiedt. KPN mag tot de publicatie van de jaarcijfers volgens de beursregels het aantal abonnees niet noemen.

Ondanks protesten van de Consumentenbond, gemeenten en minister Brinkhorst (Economische Zaken) verhoogden de kabelmaatschappijen hun prijzen dit jaar opnieuw. UPC verhoogde het maandtarief bijvoorbeeld per 1 januari naar 15,53 euro.

De belangenorganisatie van kabelbedrijven Vecai verwacht dat er een felle concurrentiestrijd uitbreekt tussen de verschillende aanbieders, waarbij prijsdalingen niet moeten worden uitgesloten. 2005 wordt h?t jaar waarin consumenten voor de kabel of een alternatief kiezen.

Ook ik overweeg over te stappen. Al was het alleen al om het serviceniveau van UPC. Enige probleem is dat ik een niet-goed-geld-terug aanbieding mis bij Digitenne. Men geeft aan dat in bepaalde situaties de ontvangst te wensen kan overlaten en aangezien er het nodige aan apparatuur moet worden aangeschaft, wil ik dat risico niet lopen. Zeker niet als ik deze eerste ervaringen heb gelezen. Je zou toch denken dat een marketeer deze twijfel bij de klant toch ook door heeft en die drempels weg wil nemen?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!