Digital Commerce oplossingen onder 1 dak

De Webwinkel Vakdagen bestaan dit jaar 15 jaar en na twee jaar afwezigheid waren ze vlak voor de zomer terug. In dit artikel mijn inzichten en 4 opvallende spelers om op te letten.

26 augustus 2022, 11:00 1964 x gelezen

Zoals evenementenorganisator Ralf Adang zei: “Na een noodgedwongen afwezigheid van 2 jaar was onze verwachting om weer een Webwinkel Vakdagen als vanouds te organiseren. Waarbij we alle relevante partijen uit de E-commerce branche weer bij elkaar brengen. Gezien de opkomst en de enthousiaste reactie van bezoekers en standhouders zijn we hier ruimschoots in geslaagd”.

Het was deze keer erg druk in de Jaarbeurs, met diverse ondernemers, managers en andere professionals binnen de e-commerce sector die zakelijke stands bezochten, lezingen en keynotes bijwoonden en met collega’s in gesprek gingen. Deze unieke combinatie van kenniskansen en netwerken maken de Webwinkel Vakdagen wat mij betreft tot een beurs die ondernemers allerlei voordelen biedt. Meerdere themaruimtes zijn gewijd aan het opleiden van bezoekers, terwijl de keynotes vooral toegevoegde waarde bieden op het gebied van strategie en groei.

Het bouwen van een sterke internationale SEO strategie

Een webwinkel hebben die in een groot aantal landen actief is, klinkt natuurlijk geweldig. Er is echter de kant van technische SEO die een behoorlijke uitdaging vormt. Gelukkig spraken verschillende sprekers over dit onderwerp en deed ik veel bruikbare inzichten op.

Dennis Akkerman, eigenaar van Seeders, gaf een interessante presentatie met als titel: “Hoe bouw je autoriteit op buiten de Nederlandse markt?” Waarin hij vertelt over hoe hij en zijn team van 70 SEO en linkbuilding experts meer dan 700 bedrijven helpen met het creëren van organische zichtbaarheid in Europa vanuit 8 internationale kantoren.

Sales Director bij Otto Simon, Top1Toys en Marskramer, Hans Hummelink, met een achtergrond in bedrijfskunde en retail deelde ook zijn ervaring in het ontwikkelen van een solide roadmap voor internationale groei vanuit het perspectief van duurzaamheid.

In zijn presentatie, getiteld De weg naar sterke groei voor internationale speelgoedgroothandel Otto Simon, legde Hans in detail uit hoe speelgoedgroothandel Otto Simon erin slaagt om speelgoed en huishoudelijke artikelen te importeren en exporteren van en naar meer dan 18 landen. Zo’n onderneming vereist meestal B2B e-commerce met een grote complexiteit, maar Otto Simon regelt alles met één enkel groothandels- en distributieplatform.

Dus, als je twijfels had over de mogelijkheid van duurzame e-commerce groei met een grote verscheidenheid aan klanten, dan heeft Hans die zeker weggenomen.

Oprichter en CEO van iBOOD, Jöran Prinssen, heeft ook een bijdrage geleverd aan het onderwerp van e-commerce groei. Zijn bedrijf iBOOD is actief in 5 landen en presenteert dagelijks aanbiedingen op het gebied van elektronica, wonen, sport, mode en DIY. Bovendien zien zij dagelijks zo’n 200.000 online bezoekers.

Jöran’s presentatie NO LIMITS: Alles over ongelimiteerde groei met je webshop! was een must-see voor elk e-commerce bedrijf dat worstelt om succesvol te zijn in de schaduw van grote retailers als Amazon.com en Bol.com.

Duurzame e-commerce als bedrijfsstrategie

Oprichter en CEO van het Amsterdamse duurzame bed- en badlinnenbedrijf Yumeko, Rob van den Dool, gelooft dat het bedrijfsleven een cruciale rol speelt in innovatie en verduurzaming van de samenleving, en neemt hierin met Yumeko een leidende rol.

Tijdens zijn presentatie, getiteld Duurzame e-commerce als bedrijfsstrategie, sprak Rob over de maatschappelijke verplichting die bedrijven hebben in hun productieketens. Bedrijven moeten tegenwoordig zorg dragen voor natuur en dieren, vervuiling tegengaan, en zelfs oog hebben voor de mensen met wie je werkt, en Rob liet dit zien aan de hand van de ervaring van het opbouwen van Yumeko tot het bedrijf dat het nu is.

Als je één ding zou kunnen meenemen uit zijn presentatie, dan zou het deze vraag zijn: Welke verandering streef je na als bedrijf en hoe kun je nog meer impact bereiken?

Het creëren van de perfecte klantreis

We kregen ook de kans om te luisteren naar Ayelet Karo die sales manager is bij Cycloon, de leider in groene en sociale bezorging. Ayelet voorziet retailers en e-commerce winkels dagelijks van advies over het optimaliseren van customer journeys door middel van fietsbezorging, wat het bedrijf al meer dan twee decennia met succes doet.

Tijdens haar lezing “Hoe fietsbezorging bijdraagt aan de optimale customer journey van bol.com“, vertelde Ayelet dat Bol.com, om het verschil te maken, onlangs een strategisch partnerschap is aangegaan met Cycloon. Als resultaat van deze samenwerking hopen ze de bezorging in de nabije toekomst duurzamer en socialer te maken.

Natuurlijk werden er veel waardevolle lessen en inzichten gedeeld over het creëren van de optimale customer journey, en we kunnen niet wachten om te horen wat ze volgend jaar te delen hebben!

Bedrijven die een speciale vermelding verdienen

Naast het uitnodigen van sprekers over actuele en memorabele onderwerpen, waren er op de Webwinkel Vakdagen meer dan 250 stands van bedrijven verspreid over de locatie in Utrecht. Er waren veel verschillende bedrijven die actief zijn in Nederland, of het nu online winkels zijn of andere bedrijven die hen helpen. Hieronder heb ik besloten me te richten op een paar opvallende.

1. SE Ranking: Elke SEO en marketing tool in één platform

Als het gaat om de SEO oplossingen die vertegenwoordigd waren op de Webwinkel Vakdagen, willen we graag wijzen op SE Ranking. Het is een all-in-one SEO software oplossing voor ondernemers, SEO professionals en digitale bureaus die elk jaar beter wordt.

Het platform biedt meer dan 30 gespecialiseerde tools die kleine en middelgrote bedrijven in staat stelt om een uitgebreide on- en off-page website audit uit te voeren, concurrenten te analyseren, rankings bij te houden, trefwoorden te verzamelen en te groeperen, backlinks te monitoren, geautomatiseerde SEO rapporten te krijgen, en nog veel meer te doen.

Naast de standaard SEO tools, biedt SE Ranking een set van extra functies zoals White Label en Marketing Plan gericht om je professionele digitale diensten naar een geheel nieuw niveau te brengen. Bovendien is het beschikbaar in een groot aantal talen waaronder Nederlands en biedt het flexibele prijsopties afhankelijk van je huidige zakelijke behoeften.

2. Hulc.nl: Zoek uitgevers om uw aanbod te promoten

Als je wilt dat meer mensen je product of dienst online onder de aandacht brengen, kijk dan eens naar Hulc.nl. Het is een platform waarop je snel je ideale publishers kunt vinden en hen kunt gebruiken om je product of dienst te promoten. Zodra je een publisher heeft gevonden, gebruiken zij een artikel dat op hun eigen website staat om je bedrijf te promoten.

Zodra je je campagne lanceert, zal het systeem op zoek gaan naar de perfecte promotiekanalen die het beste bij je website passen. Het resultaat is dat je voorstellen van relevante uitgevers ontvangt en zelf kunt kiezen welke uitgevers jevan kwalitatief hoogwaardige externe content zullen voorzien.

3. Trengo BV: Stroomlijn je klantenservice

Moet je je klantenservice in vorm krijgen? Trengo is een bedrijf dat meer dan 2.000 kleine en middelgrote bedrijven en e-commercebedrijven helpt bij het organiseren van hun klantenservice. We weten allemaal dat de verwachtingen van klanten even hoog zijn als altijd. Met Trengo kun je beschikken over de favoriete communicatiekanalen van je klant, waaronder e-mails, telefoontjes, WhatsApp, Twitter, Facebook en Instagram om er maar een paar te noemen.

Laat je klanten geen hindernissen nemen om met jou in contact te komen. Wees in plaats daarvan daar waar je klanten zijn.

4. Webshipper: Automatiseer verzending en logistiek

Zelfs als je er nu in slaagt om zelf voor je verzendings- en logistieke behoeften te zorgen, moet je op een gegeven moment toch gaan opschalen. Dat is het moment waarop je je kunt verliezen in alle rompslomp en de zaken op hun kop kunnen gaan staan.

Dat is precies de reden waarom je de hulp van professionals kan inroepen. Webshipper automatiseert voor meer dan 2.500 klanten in Europa de verzending en logistiek door het optimaliseren van hun logistiek en orderafhandeling.

Door bedrijven in staat te stellen hun klanten een uitstekende gebruikerservaring te bieden en transparantie toe te voegen aan complexe setups, creëert Webshippers een vlotte workflow van begin tot eind. Zo kun je je richten op de kerngedachte van je bedrijf zonder tijd te verspillen aan iets dat door professionals gedaan kan worden.

Begin nu met plannen voor Webwinkel Vakdagen 2023

Al met al waren de Webwinkel Vakdagen dit jaar een groot succes. Niet alleen vanwege de geweldige line-up van sprekers en presentatoren, maar ook vanwege de goede sfeer en energie die voelbaar was. Bogdan Babyak van SE Ranking vatte het heel goed samen toen hij zei: “Ik denk dat de community die aanwezig was zeer gedreven is en een uitstekend voorbeeld is van hoe een ondernemende benadering van het leven kan leiden tot aanzienlijke groei en voortdurende ontwikkeling.”

Ik ben benieuwd of jij ook bent geweest en wat jouw ervaring is. laat het vooral hieronder weten.

Patrick Heijmans
Online Marketing Specialist bij WebwinkelCommunity

Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft daarnaast ook de website OutdoorOnly opgezet. Een compleet outdoor platform waar hij ook zijn andere passie: Outdoors kan laten zien.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!