Design website niet zaligmakend

17 juli 2008, 13:31

Tekst is bij het ontwerp van een website vaak een ondergeschoven kindje. Alles lijkt te draaien om design. Misschien klinkt het voor veel designers als vloeken in de kerk, maar design is niet zaligmakend.

De ervaring van de bezoeker wordt niet alleen bepaald door een superstrakke site met coole features. Welnee, inhoud is net zo belangrijk. Misschien wel belangrijker. Want een website is als een conversatie. En een gesprek met een superknap iemand zonder inhoud werkt gewoon niet. Helemaal niet als je serieuze vragen hebt. Gefrustreerd ga je op zoek naar iemand anders die wél een antwoord heeft. Daar zit je dan met je superstrakke site met state-of-the-art features. Niemand die met je ‘praat’.

Tekst is dus een belangrijk onderdeel van design. Want met een site wil je per slot van rekening communiceren. Besef daarom dat webbezoekers buitengewoon doelgericht zijn.

Webbezoekers zijn jagers


Janice Redish beschrijft in haar boek Letting Go of the Words. Writing Web Content that Works hoe je via een website trefzeker communiceert. En hoe doe je dat dan? Nou, simpel: als een website als een gesprek is, schrijf dan ook in het ritme ervan. Dus niet alleen hele zinnen, maar ook korte. Net als in een echt gesprek. Voordat je een website laat ontwerpen, is het belangrijk te weten met wat voor vragen bezoekers naar je website komen. Dan kun je gemakkelijk anticiperen met jouw antwoorden. En last but not least: houd het kort. Bezoekers zijn op jacht. Laat ze dus niet te veel lezen tijdens het jagen.

Designers, leer schrijven!


Meer weten? Lees ook het interessante artikel van Derek Powazek: Calling All Designes: Learn to Write!

Dit artikel is eerder geplaatst door Sander Ruijsbroek op: blog.mangrove.nl

Roel Schiefelbusch
Managing Partner bij Mangrove

Roel Schiefelbusch is managing partner bij full service internetbureau Mangrove.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!