De online verkoop cyclus

De online verkoop cyclus
, Upstream
@marcoderksen

Alan Rimm-Kaufman van de Rimm-Kaufman Group heeft recentelijk 1 miljoen kliks op Google Adwords / Yahoo Search geanalyseerd. 41.377 van deze kliks resulteerden uiteindelijk in een online verkoop op de betreffende websites (85% B2C en 15% B2B-sites) hetgeen overeenkomt met een conversie van 4%.

Een van de interessante resultaten uit het onderzoek van Rimm-Kaufman is wat Jacob Nielsen de slow tail noemt. Dit betekent dat het grootste deel van de verkopen binnen een korte tijd is gerealiseerd (50% binnen 28 minuten; 75% binnen 24 uur), maar dat een kleiner deel van de verkopen pas na dagen wordt gerealiseerd (90% binnen 12 dagen; 95% binnen 4 weken). Deze slow tail is prominenter bij duurdere aankopen.

Leuk, maar wat kun je daar nu mee? Nielsen geeft op basis van deze resultaten een aantal tips voor het inrichten van een e-commerce site zoals het plaatsen van cookies (om gegevens vast te houden), ondersteuning van herbezoek, gebruik van time-out van shopping carts en het inrichten van speciale landingspagina’s.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • 4% conversie op 1 miljoen kliks is zo slecht nog niet. Het blijkt maar weer dat google het stukken beter doet dan menig andere advertentiemogelijkheid.

    geplaatst op
  • Terecht wordt gemeld dat de "slow trail" bij duurdere producten en/of diensten (lees: met een hogere betrokkenheid van de koper in het koopproces) prominenter is. Zo weten wij bijvoorbeeld uit ervaring dat het in de reisbranche tot 45 dagen kan duren alvorens men tot een boeking overgaat.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.