De online verkoop cyclus

11 september 2005, 19:47

Alan Rimm-Kaufman van de Rimm-Kaufman Group heeft recentelijk 1 miljoen kliks op Google Adwords / Yahoo Search geanalyseerd. 41.377 van deze kliks resulteerden uiteindelijk in een online verkoop op de betreffende websites (85% B2C en 15% B2B-sites) hetgeen overeenkomt met een conversie van 4%.

Een van de interessante resultaten uit het onderzoek van Rimm-Kaufman is wat Jacob Nielsen de slow tail noemt. Dit betekent dat het grootste deel van de verkopen binnen een korte tijd is gerealiseerd (50% binnen 28 minuten; 75% binnen 24 uur), maar dat een kleiner deel van de verkopen pas na dagen wordt gerealiseerd (90% binnen 12 dagen; 95% binnen 4 weken). Deze slow tail is prominenter bij duurdere aankopen.

Leuk, maar wat kun je daar nu mee? Nielsen geeft op basis van deze resultaten een aantal tips voor het inrichten van een e-commerce site zoals het plaatsen van cookies (om gegevens vast te houden), ondersteuning van herbezoek, gebruik van time-out van shopping carts en het inrichten van speciale landingspagina’s.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Nick-E

    4% conversie op 1 miljoen kliks is zo slecht nog niet. Het blijkt maar weer dat google het stukken beter doet dan menig andere advertentiemogelijkheid.


    12 september 2005 om 03:10
    trafficb

    Terecht wordt gemeld dat de “slow trail” bij duurdere producten en/of diensten (lees: met een hogere betrokkenheid van de koper in het koopproces) prominenter is. Zo weten wij bijvoorbeeld uit ervaring dat het in de reisbranche tot 45 dagen kan duren alvorens men tot een boeking overgaat.


    12 september 2005 om 04:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!