De nieuwe hype: microbloggen

17 maart 2007, 12:11

De nieuwe hype: micro bloggen“Waar ben je? Wat doe je?” Deze vragen wordt waarschijnljk snel overbodig als het aan Jaiku en Twitter ligt. Twitter en Jaiku zijn allebei voorbeelden van micro blogsites. Sites waar je op verschillende manieren (bijv. via SMS, IM) een mini berichtje naar jouw account kan sturen. Zo is iedereen op de hoogte wat je doet en soms zelfs waar je bent.

Jaiku is neergezet als een echte mobiele dienst. Zo kan je je familie en vrienden op de hoogte houden van je presence informatie (bijv: locatie en wel of niet beschikbaar). Sinds 2 maanden heb ik een account bij Jaiku. De enigen die ik eigenlijk echt ken die ook op Jaiku zitten zijn Hans Mestrum en Jyri Engeström (ppt). Dus van een kritische massa kan je nog niet spreken. Ik zou zeggen meld je dus aan en speel er eens mee!

Sinds kort heeft Jaiku ook een zeer intelligente applicatie voor Nokia’s S60 3rd edition (N73 bijvoorbeeld) telefoons gelanceerd. De applicatie is volkomen geintegreerd met de rest van de telefoon. Zo geeft de applicatie mijn locatie gegevens door. Hij onthoudt deze gegevens door middel van Cell-Id. Dus ik hoef dus bijvoorbeeld slechts één keer “thuis” in te tikken. Elke keer als ik daarna op diezelfde locatie ben herkent de applicatie d.m.v. Cell-Id mijn locatie en geeft automatisch door dat ik “thuis” ben. Hier komt dus geen operator en geen GPS bij kijken. Daarnaast integreert de applicatie mijn contactgegevens op de telefoon en mijn (mobiele) kalender. Vanuit de applicatie stuur je redelijk simpel een berichtje (micro post) naar je account. Zie foto’s 😉

Nu concurreert Jaiku op sommige gebieden met Twitter. Twitter heeft de afgelopen maanden veel aandacht gekregen in de blogosphere. Twitter is momenteel de meest succesvolle micro blogsite waar je dus, via SMS of een Instant Message, micro posts naar toe stuurt. Locatie gegevens zijn nog niet in de dienst geintegreerd.

Het succes van deze microblog sites zit juist in de aangepaste mobiele toepassing (veel kleine berichten i.p.v. 1 grote post) en in het klein en simpel houden van de applicatie(handige tool). Daarnaast speelt de dienst in op de behoefte om constant verbonden te blijven en op de behoefte om digitaal alles vast te leggen.

De Jaiku applicatie zou theoretisch een succesvolle mobiele dienst moeten worden. De dienst voldoet namellijk aan alle 4 de belangrijke drivers: web 2.0, locatie kritisch, tijd kritisch en actie gericht. Daarnaast lijkt het er sterk op dat het delen van je locatie gegevens bij een grote groep, vooral jongeren, geen probleem is.

{title}.{title}

Nu is er nog steeds geen Nederlandse speler die deze markt heeft opgepakt. Hyves met krabbels is toch net even iets anders..toch? Gaat micro bloggen verrijkt met locatie gegevens ook in Nederland aanslaan?

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life. Voor meer informatie zie links hieronder: SPRXmobile, Twitter, Del.icio.us, Flickr, , , Email me: info [at] mobminds.com, IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,

Categorie
Tags

71 Reacties

    Raimo van der Klein

    @Staat je goed! 😉

    Micro bloggen met locatie wordt super groot…


    17 maart 2007 om 12:35
    Eric

    Klinkt interessant! Is dit niet wat Hyves aanvankelijk ook wilde doen? “Al je vrienden op ieder moment laten weten wat je doet”


    17 maart 2007 om 13:28
    Raimo van der Klein

    @Marco,

    Goed idee. Een soort “onderwater” netwerk..

    Heeft ook wel raakvlakken met het verzoek van Erwin van Lun(post-its, Fleck).


    17 maart 2007 om 13:30
    Raimo van der Klein

    @Eric

    Ik weet in ieder geval dat ze het liefst een “mobiel” social netwerk zijn. Deze dienst zou een hele goede stap zijn in die richting.


    17 maart 2007 om 13:35
    Raimo van der Klein

    @Marco

    Je zou toch ook verwachten dat een mybloglog zoiets zou kunnen oppakken..?


    17 maart 2007 om 13:37
    media

    Vwb dat plaatje van Kathy Sierra, ik zou dus die widespread adoption vervangen door aantal contacten dat je kunt onderhouden. Just my two cents…


    17 maart 2007 om 13:54
    Gijsbregt

    @Paul:

    Ik heb er dus nu ook één. Maar of ik veel ga sms-en is een volgende. Mijn IM (live messenger) krijg ik nog niet aan de praat. Mijn blog is ook (nog) niet open, dus vandaar dat ik maar half in dit rijtje pas.


    17 maart 2007 om 14:08
    Yme Bosma

    Ondanks de kater dan toch maar een reactie;-)

    Gebruik Jaiku sinds November (niet meer actief echter), maar vind Twitter laagdrempeliger. Werkt makkelijker.

    @ Frank, die Twitter-feed kun je met Yahoo Pipes maken lijkt me. Combinatie van verschillende feeds, filteren voor een afgesproken trefwoord? Leuke Flickr-feed er doorheen en je hebt een mooie mashup;-)

    En gister ook lang met Hyves zitten babbelen over Twitter. Hun Wie Wat Waar komt al erg in de buurt (zeker met de notificatie via Kwekker), en de voorloper van Hyves (Startphone) was zelfs de feature dat je via SMS en web je screen-name in MSN kon aanpassen om real-time aan te geven waar je mee bezig was. Net als Twitter, maar zonder de feeds en API’s….


    17 maart 2007 om 14:21
    punkey

    @Yme Ja daar heb ik aan zitten denken maar dan moet ik dat vooraf allemaal klaar zetten terwijl ik nog niet weet welke feeds het dan gaan worden…Het zou juist cool zijn als mensen op de uitreiking gaan Twitteren en dat inderdaad op de miniblog terecht komt. Dan weet je dus nog niet wie dat zijn dus kan je ook geen feeds in Yahoo pipes gooien…


    17 maart 2007 om 16:52
    Ernstvdploeg

    Ha Marco, ik was even weg 🙂

    @ Raimo “Zo is iedereen op de hoogte wat je doet en soms zelfs waar je bent”. Dat geldt voor de mensen in jouw netwerk die on line zijn …

    Dan is misschien het nu tijd om de rss2mms gateway openstellen voor het grote publiek (Raimo)?

    Zoals je weet en ervaren hebt komt zo’n mobile blog communitie al aardig binnen bereik als je in staat bent om rss feeds in mms bericht te pushen. Geen client software. De gebruiker moet wel mms berichten kunnen ontvangen.

    Je kan al snel 2 toepassingen bedenken.

    1. Ik hou een bijvoorbeeld een vakantie of sport of marketing weblog bij en iedereen kan de feed opnemen in de service. Ik post via de bestaande methoden; web, mobile, voice multi media posts naar mijn blog en de feeds worden realtime of met intervals in een mms format naar de mobiele telefoons gepushed.

    2. Een weblog waarbij een (vrienden)groep allemaal auteurs rechten hebben of de comments rss enabled zijn. Postings via de bestaande methoden (web, mobile, voice). Via de rss2mms gateway worden de postings naar je mobile gepushed (realtime of met intervals). Omdat iedereen auteurs rechten heeft ontstaat er bij een levendige commnitie een soort mms explosie.

    Ik heb 2 jaar geleden al het idee gehad om mobile blog auctions te houden. Stel je eens voor … 🙂

    Wordt vervolgt!


    17 maart 2007 om 17:25
    Raimo

    @Ernst

    Je pakt ook elke gelegengheid aan om de RSS2MMS gateway te promoten he 😉

    Zullen we eerst RSS2SMS doen? (Geen settings)


    17 maart 2007 om 17:55
    Ernstvdploeg

    @ Raimo,

    Goed artikel! Je weet dat iik deze ontwikkeling als de next best thing zie voor (mobile) blogging. Het zal nog wel even duren voor het echt groot wordt, maar je gaat nou toch niet beginnen over settings ed eh? ;). We moeten maar snel afspreken.


    17 maart 2007 om 18:21
    Tom van Brunschot

    Na het lezen van dit bericht eerder op de avond ook een account bij Twitter aangemaakt. Vanaf browser met MDA werkt ’t prima. Dus geen extra kosten voor sms.

    Had zojuist een alcoholcontrole op weg naar een feestje. Bracht me op het idee van een Twitter Radar Controle Community : realtime info over flitslocaties.

    Ik meen dat onze zuiderburen spreken van ‘vallende sterren boven de snelweg ter hoogte van …’. Zie mezelf wel even ’twitteren’ over een vallende ster op de A58 bij Tilburg bij hectometerpaaltje 23,0. Al gaat dat natuurlijk niet tijdens het autorijden. Dan zou een gesproken bericht weer uitkomst bieden. voip twitter?


    17 maart 2007 om 21:14
    Raimo

    @Tom en Ernst

    Voice2RSS?


    18 maart 2007 om 06:15
    Ernstvdploeg

    Raimo, is dat niet het zelfde als broadcasting, podcasting, voicecasting … ?


    18 maart 2007 om 06:41
    Raimo

    Begint in de buurt te komen ja..


    18 maart 2007 om 08:15
    Tanja

    Marco vroeg gisteren waarom veel Nederlanders in het engels twitterde. Het is pas sindskort dat er een stortvloed aan Nederlanders is bijgekomen. En ik merk nu inderdaad dat het dan ook wel makkelijk is om Nederlands te twitteren, maar wat te doen met je engelstalige volgers?! 🙂


    18 maart 2007 om 08:47
    media

    Het is inderdaad in een paar dagen tijd wel erg hard gegaan met de Nederlandse Twitters. Als je al Engelstalige volgers hebt dan lijkt me Engels een logische keuze. In mijn lijst van volgers vooralsnog alleen Nederlanders dus ik blijf lekker in het Nederlands twitteren 😉


    18 maart 2007 om 09:02
    media

    Ik zie vooral toegevoegde waarde als je dit soort microblogging gebruikt binnen een beperkte groep (vriendengroep, bloggers op mf, projectteam, etc).

    Ben nog aan het opbouwen Marc dus ben meestal binnen een uurtje weer terug 😉


    18 maart 2007 om 09:33
    Raimo

    Ik wil toch ook wel even benadrukken dat Jaiku toch ook zeer de moeite waard is.

    Ik heb nu ook mijn Twitter RSS in mijn Jaiku stream gehangen.. Waar gaat dit over..wat een wereld..


    18 maart 2007 om 09:51
    Ernstvdploeg

    @ Marco,

    Helemaal eens!

    We doen dit moment intern, met de nieuwste versie van de rss2mms gateway. Ongeveer 50 personen zijn verenigd in een weblog binnen een gesloten omgeving met als doel is om de laatste bugs te vinden, nieuwe features te bedenken en usability te testen.

    Voor MF kan een vergelijkbaar model opgestart worden. Suggesties zijn welkom.

    @ Marcnext

    Stuk voor stuk sterke argumenten waarom Twitter mogelijk het einde van 2007 niet haalt.


    18 maart 2007 om 09:52
    media

    @Ernst: ik zou zeggen, kom met een concreet voorstel en laten we het uitrollen. Als je nog lang wacht zitten we straks allemaal op Twitter. En ook niet onbelangrijk, als ik maar geen 700 euro per maand aan datakosten meer krijg via Vodafone 😉


    18 maart 2007 om 09:58
    Raimo

    @Marco

    hmm..verkeerde provider?


    18 maart 2007 om 10:01
    media

    Haha, tja, wat moet ik daar op zeggen. Eerlijk gezegd was ik deze maand opnieuw verrast door de extreem hoge rekening (ruim 500 euro) ondanks dat ik recentelijk een nieuw zakelijk abonnement heb gekregen waarbij meeste spraak- en datakosten gedekt zouden moeten zijn (incl. HSDPA). Mooi niet dus. Komende maand nog maar eens kijken. Kan natuurlijk nog een deel overlap zijn met oude abonnement dat ongelooflijk ongunstig voor me was gezien mijn bel/surfgedrag.


    18 maart 2007 om 10:07
    Ernstvdploeg

    @Marco,

    Ik voel een voorstel van Raimo aan komen, voel jij dat ook ;)? Ik ga morgen overleggen of we MF op de trial van versie 3 kunnen zetten. Het mooie is dat we class of service hebben toegevoegd …

    Select your Mobile Service:

    Premium Multimedia Mail and Content

    This service delivers your emails and content as MMSs. All attachments are delivered to the phone (subject to the overall size of MMS your phone can handle)

    This service has a quota of 100 messages a day.

    Text Email

    This service delivers your emails in the form of text messages. Each message will show the mail sender, the subject, and the first part of the message – as much as will fit in a double-length SMS.

    This service has a quota of 100 messages a day.

    Multimedia Mail and Content

    This service delivers your emails and content as MMSs. Mail attachments other than pictures, audios and videos are usually stripped prior to delivery.

    This service has a quota of 100 messages a day.

    Email client

    This service allows your mail and content to be delivered to your phone’s email client. Since push email requires specific phone capabilities, you will be notified if your phone supports it and told how to set it up.

    De volgende stap is dat we wat meer intelligentie erin stoppen en de service keuze maken op basis van de content en het phone type.


    18 maart 2007 om 10:20
    raimo mobiel

    voorstel? hm ok. misschien een combi voorstel(critical path en KPN)? Trouwens gaat goed posten met de mijn mobiele telefoon 🙂


    18 maart 2007 om 11:26
    Yme Bosma

    @Marco, qua NL & Engels, ik heb 2 accounts aangemaakt. Eentje voor Engelstalige blog & kennisen, en eentje voor de Nederlandse.

    @Frank, je zou ook een Dutch Bloggies Twitter account kunnen openen. Meerdere mensen kunnen dan met dezelfde username tweets posten. Werkt alleen niet met mobiel, daar kun je maar 1 nummer op aanmelden.


    18 maart 2007 om 16:31
    punkey

    Ik heb zojuist met Biz Stone van Twitter zitten mailen. Helaas is het te kort om een SXSW achtige community te maken, maar hij wist me te vertellen dat er een dergelijke feature wel aan zit te komen in de toekomst. Ik heb ondertussen met Yahoo Pipes een gefilterde feed gemaakt, maar moet nog kijken of dat het echt gaat worden.

    @Yme: Er is ook al een DutchBloggies-user, maar inderdaad, dan zit je met het telefoon probleem. Ik denk dat we de Yahoo-feed klein inzetten om te kijken of het iets wordt. We zijn in elk geval de eerste in Nederland 🙂


    18 maart 2007 om 17:10
    Tom van Brunschot

    Was Twitter Search al genoemd?

    http://www.twitter.com/search


    18 maart 2007 om 21:44
    Tom van Brunschot

    @marcnext

    Zie het nut er ook niet van in om mijn hele leven via twitter te publiceren.

    Maar een twitter feed publiceren op m’n weblog is toch wel handig om bijvoorbeeld vanuit de trein via MDA (zonder extra kosten voor sms) even snel een relevant berichtje direct te kunenn toevoegen…


    18 maart 2007 om 22:11
    Dialogical

    Twitter feed publiceren op mijn weblog vind ik een handige tool en leuk ook nog. Ook als ik alleen maar mijn mobieltje bij me heb. Morgen even testen bij DutchBloggies. Heb namelijk geen zin andere apparaten me te nemen dan alleen mijn mobieltje. Kan zo een klein ‘live’ verslag maken voor de lezers op mijn weblog.


    19 maart 2007 om 09:49
    Jan Commandeur

    Net even aangemeld. Wel leuk voor de marketing netwerkers en mensen met een eigen weblog. Echter zullen mijn vrienden nooit aan de twitter gaan: “We hebben toch al hyves?”


    19 maart 2007 om 12:45
    Jan Commandeur

    Zo hey! Pfffff nou ik hopelijk niet Marco. Is net zoiets wat ik zag bij Man bijt hond –> http://www.eurotracker.tk:

    Iemand die al meer dan 300.000 euro’s heeft ingevoerd. Eurotracker is namelijk een site die bedoelt is te achterhalen welke reis jou eurobriefje maakt.. Pure verslaving om hoog op die lijst te komen.


    19 maart 2007 om 15:57
    media

    Twitter is al een dag retetraag; nog even en ik haak af. Het lijkt af en toe Hyves wel 😉


    19 maart 2007 om 19:39
    punkey

    Mooi, hoe meer er weer afhaken, hoe sneller het weer wordt 😉


    19 maart 2007 om 19:53
    Tanja

    Volgens mij is Twitter nu echt gecrashed. Zelfs Twitteriffic post niet meer. We hebben ’t stuk gemaakt 🙁


    19 maart 2007 om 21:36
    media

    Het was ook wel een beetje te verwachten na die enorme toeloop aan gebruikers. Ze zullen er ongetwijfeld een paar servers bijzetten en dan kunnen we weer even vooruit. Prachtig marketingverhaal voor ze en ik zie de eerste miljoenen aan venture capital al binnenstromen.


    19 maart 2007 om 21:44
    BasPaauw

    En Twitter heeft het weer zwaar… misschien moeten we afspreken dat jullie aan die kant van de oceaan niet twitteren als wij hier aan deze kant van de oceaan gaan Twitteren.

    Bloggertje wat twitter je vroeg,

    is de dag niet lang genoeg,

    nee, de nacht is altijd veel te kort,

    omdat het tegen vieren,

    zo ’s morgens tegen vieren,

    omdat het dan pas echt gezellig wordt.

    😉


    20 maart 2007 om 16:33
    media

    Ah, thx voor de tip Paul!

    Ik zag trouwens dat je het op twitter had over een twitter friends clouds; waar kan ik die vinden?


    24 maart 2007 om 23:19
    Karel Kolb

    Ook ik ben een twitterbal sinds 2 uur en 7 minuten. 🙂 Jammer dat het IM deel tijdelijk down is, ben wel benieuwd hoe dat werkt.


    26 maart 2007 om 17:32
    media

    Prachtig Tom; bijna net zo mooi als mijn disco-outfit 😉


    3 april 2007 om 04:25
    Doron

    numpa is vooralsnog de enige bij mij bekende nederlandse twitter kloon. ik denk dat numpa zeker wel potentie heeft. wie wat waar en bloggen op hyves heeft nooit echt geleefd naar mijn inziens maar numpa kan dit gat wellicht opvullen. de enige nederlanders op twitter zijn bloggers en/of marketeers. numpa is laagdrempelig en niet te vergeten in het nederlands en zou best een breed publiek kunnen trekken.


    7 juni 2007 om 03:29
    Jeroen

    @ Marco. MF en de discussies lees ik regelmatig met veel plezier. Toch een kritische noot.

    Waar Twitter terecht met alle lof werd ontvangen en door MF uitgebreid wordt besproken (MF en Twitter), schrijf je hier dat de NL versies het er nog niet bij halen. Dat is een vreemde uitspraak voor een kenner, vind ik. Want qua bezoek en inschrijvingen heb je misschien wel gelijk, qua toepassing sla je de plank mis. De NL versies hebben bijv. wel een zoekfunctie (in plaats van het Twitter ‘coming soon’), of RSS, of API’s, of foto’s, of SMS etc. Waar Kid, Numpa, Hyves en consorten dit nog niet hebben zijn ze er mee bezig. Dat is toch al meer dan Twitter nu biedt? Twitter versie 2, en nu van de Hollandse velden! Dat lijkt me nieuws. Een me-too is niet erg, want er is ongetwijfeld ruimte voor en zelfs in verschillende richtingen, ben ik wel met Doron eens.

    Maar niets daar van. Op Twitter roep je wel je mening en de kansen van dit alles, maar op MF hoor je er niets over. Raar, voor een objectief blog dat altijd als eerste over marketing trends schrijft. Wat schijnbaar wel goed valt, is Feeder wat je noemt. Het rare is dat dit nog niet bestaat of live is. Ja, ‘ze zijn er mee bezig’. Hoe kun je dan de NL initiatieven afkraken als je er niet op post, of met iets vergelijkt wat er nog niet is? Dat eerste snap ik niet, maar dat tweede kan maar een ding zijn; belang bij Feeder? Op zich is dat prima, want ik denk echt dat er ruimte is voor meerdere initiatieven in verschillende richtingen. Alleen lijkt MF dan geen objectieve bron meer. Dat vind ik dan wel weer jammer. Ik kan het ook mis hebben natuurlijk.


    7 juni 2007 om 18:15
    media

    @Eric: ah, wist niet dat jullie zoveel jaren geleden hier al mee bezig waren!

    @Jeroen: ik heb Numpa nog onvoldoende gebruikt om het te kunnen beoordelen. Mijn eerste indruk is gebaseerd op de eerste ervaringen van een aantal Twitteraars eerder deze week. Moet er nog eens goed naar kijken. Maar om heel eerlijk te zijn ben ik erg skeptisch al was het alleen maar om de naam. Numpa? Ik kan het maar niet onthouden en het bekt niet echt.

    Je opmerking mbt Feeder begrijp ik niet helemaal; leg uit!


    7 juni 2007 om 18:45
    Jeroen

    Dat is een snelle reactie!

    Dat is precies wat ik bedoel. Iets beoordelen zonder te kijken en dan zeggen dat Kwid, Numpa, Hyves und die Deutsche Microfreunde etc het niet goed doen. Hoe kun je dat zeggen zonder het te kennen? Feeder is er mee bezig, maar niemand weet hoe en wat en daar ben je in elk geval niet negatief over. Das raar, want dat heb je net zo min gebruikt of gezien. MarketingFACTS? Die tegenstrijdigheid zet je aan het denken.

    Qua naam is het waar dat een goede naam goud waard is. Sla er de vakliteratuur op na en er zijn regeltjes en lijstjes voor. Maar ja, Hyves slaat ook nergens op en kent iedereen. Google was vast ook wennen de eerste keer, tot dat het gemeengoed werd en er verhip nog een reden achter de naam zat ook. Wiekse Witte doet me niet in eerste instantie aan bier denken, maar hebben nu ook een fraaie marketingcampagne online staan (wieckse.nl). Kortom, achter de naam Kwid, Numpa, Faybl, Wamadu, Frazr, Partnr, Texteln zal ook vast een gedachte zitten. Iets niet leuk vinden mag (ieder zijn smaak en daarom zijn er zoveel auto’s, kleren of boeken in de omloop), maar ik meende hier objectief marketingtrends en -ontwikkelingen te kunnen volgen.


    7 juni 2007 om 19:22
    media

    @Eric: zoals gezegd, ik laat me graag verrassen maar voorlopig heb ik nog weinig gezien of gehoord dat mij heeft overtuigd. Waar kan ik meer lezen over jullie visie op microbloggen? Wie zijn jullie gepassioneerde eerste gebruikers? Waar kan ik hun verhaal horen of lezen? Kijk naar succesen als Twitter en Hyves en merk op dat ze niet succesvol zijn omdat het technische hoogstandjes zijn maar omdat er mensen met visie en passie achter zitten. Bovendien hebben beide ook goed nagedacht over de naam.


    8 juni 2007 om 04:09
    Eric Bremer

    Numpa blijkt veel voor te hebben op Twitter, lees ik uit de paar objectieve vergelijkingen die ik zag. At the end zullen er mensen zijn die zweren bij de een, of bij de ander. Wij geloven in ons product en werken er hard aan om dat beter te maken. Zeker ook dankzij het enthousiasme van de snel groeiende groep gebruikers!


    8 juni 2007 om 04:26
    Hans

    Het succes van een toepassingen (Twitter/Jaiku/Numpa) is niet de techniek maar de mensen die het gaan gebruiken. Oftewel als Numpa net zoveel bezoekers/vrienden krijgt als Twitter wordt het net zo succesvol.

    Vergelijk het maar met de Betamax/VHS vergelijking. Betamax was superieur qua techniek, maar uiteindelijk heeft VHS gewonnen omdat de mensen/markt dit ging gebruiken.


    8 juni 2007 om 04:30
    media

    @eric: jammer dat je niet wilt luisteren naar wat ik je probeer duidelijk te maken. Numpa mist een aantal zaken die niets met techniek (kan ik nog onvoldoende beoordelen) hebben te maken maar alles met marketing.


    8 juni 2007 om 04:31
    media

    @Hans: je slaat de spijker op de kop; het gaat inderdaad niet (alleen) om de techniek. Maar blijkbaar is dat voor developers niet altijd even duidelijk. En als tegenreactie gaan ze nog meer features toevoegen en vergeten helemaal te kijken naar de beleving van de gebruikers.


    8 juni 2007 om 04:38
    Eric Bremer

    @marco. Jammer dat je mijn kritiek niet begrijpt. Nog meer jammer dat je meent 3 dagen na een softlaunch in beta al te kunnen oordelen dat Numpa een aantal zaken mist die met marketing te maken hebben. Ongefundeerd en ongenuanceerd neersabelen, noem ik dat! Jammer, en MF onwaardig. Of ik overschat MF.


    8 juni 2007 om 04:58
    Christian Weij

    Ik kan je melden dat het aantal aanmeldingen bij Numpa in de eerste drie dagen hoog ligt. Op dit moment komen er meer Nederlanders op Numpa bij dan op Twitter. Als het zo doorgaat, hebben we over een aantal weken meer Nederlanders aan het Numpen dan aan het Twitteren.


    8 juni 2007 om 05:27
    Doron

    Bij deze dan ook nog even “my two cents”.

    Wat ik als eerste even kwijt wil is dat ik dat verhaal over sms dagboek erg flauw vind. Gewoon toegeven dat je inhaakt op een hype en dat je idee/site is afgeleid van twitter is niets mis mee.

    Zo zullen de heren van hyves ook nooit ontkennen dat hyves gebaseerd is op de destijds sterk opkomende social sites als myspace en friendster. Ik sla hier direct even een bruggetje naar het passie en visie verhaal van Marco want ik denk niet dat die visie/passie van de oprichters van hyves destijds heel veel verschilde dan die van de heren van yellowmind momenteel. Ik ben het dan ook wel met Eric eens dat dit geen reden zou mogen om numpa geen aandacht te geven op MF.

    Waar het om gaat is dat numpa (ondanks de momenteel nietszeggende naam) best een hele grote nederlandse community van gebruikers kan gaan krijgen. Een groep die nog nooit van twitter heeft gehoord en er mischien ook nooit zal horen. Toen hyves eind 2004 live ging was het ook gewoon een myspace kloon zonder toegevoegde waarde beha;ve dan het feit dat het een nederlands talige site was. en dit is nu net wat numpa tot een succes zou kunnen maken.


    8 juni 2007 om 07:12
    media

    @Doron: Volgens mij krijgt Numpa hier al meer aandacht dan op menig ander blog 😉


    8 juni 2007 om 07:25
    Doron

    inkoppertje 😉


    8 juni 2007 om 07:43
    Raimo

    @Eric, ik heb nu in ieder geval geen zin meer in Numpa..


    8 juni 2007 om 18:54
    Kasper Katje

    Kom eens met cijfers mensen want ik geloof er geen bal van dat Twitter de hype is die een select groepje hier wil doen geloven. En zodoende vraag ik me ook sterk af of Numpa of andere nederlandse klonen daadwerkelijk het verwachte succes zullen brengen.


    8 juni 2007 om 19:18
    loket

    2007 is het jaar van Twitter. Daarna hoor je er niks meer van.


    8 juni 2007 om 19:57
    Eric Bremer

    Numpa automatisch doorplaatsen op Twitter werkt, via tabblad ‘instellingen’. Numpa naar Jaiku volgt zeer spoedig!


    9 juni 2007 om 09:53
    Eric Bremer

    Doorplaatsen van Numpa naar Jaiku is nu ook rond; net als automatisch doorplaatsen van berichten op Twitter te regelen via tabblad ínstellingen’op Numpa.nl. More soon to come: o.m. channels, api, widgets…


    13 juni 2007 om 05:11
    media

    Kijk, ze beginnen langzamerhand ook te werken aan marketing. Heel goed Eric!


    25 juni 2007 om 05:01
    Eric Bremer

    Numpa 1.0 vandaag live! Met o.m. channels. Ook is de Pigeon, Numpa’s eigen widget, nu te downloaden, met doorplaatsing op Twitter en Jaiku. More to come..


    6 augustus 2007 om 19:36
    media

    @Karel: nu nog een echte krant en het gaat nog wat worden 😉 Ziet er wel goed uit overigens, complimenten!


    18 september 2007 om 18:26
    Karel Kolb

    De Pers? Daar willen ze niks van RSS of Feeder weten. 🙂


    19 september 2007 om 05:04
    Raimo

    Nou nog maar een comment plaatsen.. Wellicht nu artikel met de meeste comments.. 😉


    7 november 2007 om 13:10
    Feeder

    Tijden veranderen, ook wij hebben nu een microblog voor consumenten: http://www.babl.nl. Benieuwd naar jullie reacties.


    21 januari 2008 om 12:45
    robert

    Geen Nederlandse tegenhanger??

    Sluit je daarmee Numpa uit als microblog dienst?


    8 juni 2009 om 19:02
    shoutem

    Iedereen kan nu zelf een twitter-style community beginnen op http://www.shoutem.com geheel gratis


    19 juli 2009 om 10:37
    loket

    ik twitter op twitter ook in het nederladns. mag dat niet dan?


    15 oktober 2009 om 13:50
    Kwekker

    Natuurlijk mag dat Peter, prima toch 🙂 Maar op Kwekker wordt je lid als je op zoek bent naar kontakten die wat dichterbij huis liggen, ontvang je email notificaties wanneer er iemand op jouw shout heeft gereageerd (deze zijn overigens ook uit te zetten wanneer je geen bomvolle mailbox wil) bovendien is het veel visueler, prikkelender, mobiel bereikbaar maar ook gewoon via het WEB.

    Kwekker is een middenweg tussen een microblog en een gewoon blog maar wel met bepaalde functies die twitter ook heeft, zoals het gebruik van hashtags in berichten maar ook kun je gelijk in je bericht een foto plakken en je hebt je gehele ruimte voor je shout en kan daarnaast in een apart vlakje nog een link plakken waarbij er een snapshot verschijnt van de te bezoeken link!

    Het is gewoon leuk en erg verslavend


    5 november 2009 om 23:19
    Andie

    Ihanaa, että suomeksikin löytyy kirjallisuutta. Kihnyrallystäji löytyy hieman vastaavanlainen jenkkiopus, nimeltä The truth about beauty. Tosin olen omistanut sen jo vuosia, eli viimeisin tieto siitä puuttuu.Jos arvontaan voi osallistua ilman linkkausta, niin kirja kiinnostaisi kyllä ihan mahdottomasti.


    12 juli 2016 om 01:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief