• E-mail
    wordt gesponsord door
  • Usability & design
    wordt gesponsord door

De Killer opt-in

De Killer opt-in
,

Marketingfacts Conversietip week 32
Kun jij een zin bedenken waar iedereen geneigd is ‘ja’ op te antwoorden?

Vereniging Eigen Huis worstelde met haar copy om een opt-in e-mailadresbestand op te bouwen. Het grote voordeel van VEH is dat zij dit tenminste beseften. Want wat laten we daar met zijn allen liggen aan potentieel!

Bekijk onderstaande screenshots van een aantal willekeurige organisaties (Deloite, Ministerie van OCW en de PVDA). En huiver….

VEH had ervan gemaakt:

Mogen wij uw gegevens in onze administratie opnemen om u in de toekomst te kunnen benaderen met interessante informatie of aanbiedingen?

VEH had last van het ikke-ikke

syndroom, door van zichzelf uit te gaan (mogen wij / zodat wij…). Als je je doelgroep wilt raken, moet je uitgaan van W I I F M? What’s in it for me, denkt de lezer!

Wat verder ontbreekt in de vraag van VEH (en bij de meeste andere opt-in mechanismes) is pijn of positieve emotie. Het antwoord op de vraag wat de klant mist als hij / zij de informatie NIET ontvangt.

Bijvoorbeeld:

Mis de Nieuwsbrief van de Vereniging niet.

Voortaan weten waar u op moet letten?
Ontvang maandelijks de noodzakelijke tips die u als huizenbezitter moet weten.

Of

Mis de Nieuwsbrief van de Vereniging niet.

Bent u gehecht aan Uw eigen huis?
Laat u dan kosteloos op de hoogte houden over alles wat u als huizenbezitter moet weten. (uw rechten en plichten, meer minderwerk, belastingen, collectieve kortingen…)

Maarten Lens-FitzGerald van RapidSugar zette zijn suggestie alsvolgt even voor me op een bierviltje. (Let niet op het design, dat komt van mij).

Maarten gaf de volgende motivatie aan: Gebruik als eerste een relevant hype onderwerp, zoals de hypotheekrente-aftrek (attention). Dan scan-able relevante onderwerpen in bullets (interest), plaatje van vorige nieuwsbrief (desire), en onderin de grote inschijfknop (action).

Voor de conversie-tip addicts kan ik daar nog even wat tips aan toevoegen:

  • Gebruik maximaal 5 bullets
  • Gebruik je beste argumenten in bullet 1, 2 en 5; (Meestal worden alleen de bovenste 2 en de laatste bullet gelezen/ gescand)
  • Gebruik een werkwoord in de actie-button.

Natuurlijk moet er verder nog wel wat juridische ballast onder. En raad ik je aan ALTIJD iets over je privacyvoorwaarden te zetten. Zoals Grokdotcom doet:

Your Privacy is Guaranteed. We will never give, lease or sell your personal information. Period!

De hoofdlijnen van de Policy staan daar kort in uitgedrukt. Via een link kunnen de nitpickers vervolgens nog even de hele policy doorlezen. Let vervolgens ook eens op de bevestigingspagina. Daar heb je volle aandacht van de inschrijver. Dus loont het zeer om daar iets mee te doen. Bekijk eens hoe Rapid Sugar dat voor RVS heeft ingevuld: (bedankt Michael Straathof!).


MIS DE MARKETINGFACTS CONVERSIETIPS NIET
Blijven uw verkopen achter?
Laat u elke 2 weken verrassen met tips hoe u uw klanten JA kunt laten zeggen en zie uw omzet exploderen.
Voeg de tips toe aan uw RSS reader!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Moet nu gaan rijden voor een afspraak maar zal later vandaag de layout van dit bericht eens aanpassen. Binnenkort Ewald eerst maar eens een cursus html geven ;-)

    geplaatst op
  • sorry, maar wat een verhaal. Hou het kort zou ik zeggen. Een koptekst en 5 bullets is m.i. echt t veel.
    Kortom: get to the point. Focus !

    geplaatst op
  • @Marco/Ewald: Ik heb de layout inmiddels aangepast. Cursus html zou zeker goed zijn ;-)

    geplaatst op
  • @ marco en eric: Ja, ik wil graag voor elke posting HTML tips ontvangen ;-)

    geplaatst op
  • Het kan aan mij liggen, maar ik vind het dus irritant als een partij mij een nieuwsbrief stuurt met "ik" erin en waarbij die "ik" op mij slaat. Ik lees die nieuwsbrief niet alsof het m'n dagboek is, dus als ik "ik" lees, denk ik aan de afzender.

    Voorbeeld is dus die bevestiging van aanmelding bij de nieuwsbrief van RVS. Die begint in de U-vorm ("Dank u voor de aanmelding van de RVS nieuwsbrief [...]") en gaat dan opeens over naar "ik" ("Met de e-mail van RVS: - blijf ik op de hoogte"). En dan weer terug naar "u". En alle keren gaat het over dezelfde persoon.

    Wat mij betreft is dat een nieuwe vorm van het ikke-ikke syndroom!

    geplaatst op
  • Helaas zijn hier veel reacties verloren gegaan door een storing bij de hostingprovider. Excuses daarvoor en wellicht kun je het als nog plaatsen? Alvast dank!

    geplaatst op
  • Jammer inderdaad. Stonden aardig wat tips nog in de comments. Marco, hier nog twee logo's. Misschien kun je er wat mee.

    geplaatst op
  • Dit zijn inderdaad mooie logos. misschien is lampje nog te vervangen voor een trechtertje. de funnel die Marco gebruikt in stranger tot evangelist bijvoorbeeld?

    handig trouwens dat het weeknummer er niet in staat. dat zou niets worden als ik zelf het weeknummer in een plaatje moet zetten ;-)

    geplaatst op
  • Zijn inderdaad opnieuw mooie logo's (moet die van Robert nog ergens in mijn mailbox hebben; lijkt op de tweede)!

    Hier moet iemand toch iets met een leuk trechtertje van kunnen maken. En wellicht de font in stijl van marketingfacts-logo?

    geplaatst op


  • Lijkt inderdaad wel heeel erg veel op dit eerder geplaatste logo ;)

    geplaatst op
  • Hoi Bram,

    Best grappig je dat op die manier leest. Er is bewust voor "ik" gekozen in de bevestigingsmail, om het meer persoonlijk te maken. Het is derhalve in het kader geplaatst van de vrouw. Het is zo meer verrassend en past beter bij de doelstellingen: verwachting helder stellen en een warm gevoel creeren.

    Gr-Michael

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.