De ideale portable player

13 november 2004, 15:51

Uit onderzoek van Jupiter Research blijkt dat het merendeel van de consumenten geen behoefte heeft aan video op portable players. Slechts 13% van de Europeanen wil graag video kijken terwijl ze onderweg zijn. Muziek daarentegen is duidelijk de drijvende kracht achter portable players, bijvoorbeeld via een iPod.

Jupiter adviseert producenten om niet te streven naar hybride oplossingen, dus bijvoorbeeld combinaties van bijvoorbeeld muziek en video (slechts voor 5% interessant) of video en games (slechts 7% wil dit). De consument heeft primair behoefte aan muziek op een portable player, bijna eenderde wil dit. Een combinatie tussen een musicplayer en bijvoorbeeld videoplayers of smartphones zal veelal betekenen dat er concessie worden gedaan aan de kwaliteit van de musicplayer.

Meer achtergronden in een artikel bij BBC News.

Internet, intranet, online media, online marketing en new business. Dat zijn onderwerpen die me boeien en waar ik me als webwatcher, publicist, gastspreker en consultant mee bezig houd. Vanaf begin 2004 deel ik mijn kennis en ervaringen via Frankwatching, een van de bekendste businessblogs van Nederland. Op die plek en daarnaast ook op Eventblogs.nl doe ik eveneens regelmatig verslag van events.

Categorie
Tags

10 Reacties

    at

    Marco: Ook in deze weer een vergelijkbare nuancering als in eerdere discussies : content rules…..het is het aanbod van software (audio-video) wat in belangrijke mate het succes van hardware bepaald. Leuk onderzoek, niet meer dan een moment opname. Overigens als één-derde muziek op de player wil hebben wat wil die andere twee-derde dan? BTW Concessies aan kwaliteit???????

    @ cellspace. Mee eens, aleen muziekcontent is duurzamer dan videodiensten tenzij het weer gaat een clip.. Een filmtrailer heb je na één of twee keer wel gehad. Muziek luister je veel vaker af.


    13 november 2004 om 17:53
    cellspace

    Bijna iedere tech en gadget blog die ik ken komt frequent met hybride spelers en met de wens vidofeeds te kunnen podcasten. De algemene opinie schijnt ook te zijn dat de nieuwe iPod een gemiste kans is

    Een van de meest besproken bloglines de afgelopen week was de site waar iemand de QT Trainler van Starwars had gehackt, zodat duizenden fotootjes te waren uploaden naar een iPod photo. De foto’s moet je dan in een slideshow met de juiste soundtrack er onder, met de trackwheel afspelen: veel naar gelinkt.

    Laat ik het zo zeggen: als ik kon video-podcasten met rss feeds (Adam Curry is hier natuurlijk ver mee), dan zou ik het niet laten. Ik denk dat het om het soort content gaat, niet om de vraag of hybride oplossingen goed verkopen: telefoons worden ook steeds meer hybride, daarvan werd ook eerst gedacht dat het niet zou aanslaan.


    13 november 2004 om 21:10
    EJ

    Tijd- en plaatsgebonden content.

    Volgens mij is dat de generieke driver achter mobiele deviezen. Voor de rest heb je geen tijd of is er geen noodzaak.

    Film en audio is onderhoudend, maar niet tijd en noodzaak-gerelateerd.


    13 november 2004 om 22:11
    at

    Yep EJ het gebruiks motief en het content aanbod dus naast het momentum.


    14 november 2004 om 09:06
    Carl Mangold

    Twee vraagjes aan de gelovers in mobile video:

    1. Op welke momenten denken jullie van mobiele video te gaan genieten? Tijdens het lopen, fietsen en autorijden kan ’t – in tegenstelling tot audio – alvast niet. En ook ’t verblijf in café of restaurant valt af, wegens overlast en ongepastheid. Tenslotte gebruik ik thuis en op kantoor gewoon computers voor het bekijken van (video-)berichten.

    2. … en op welke content zitten jullie dan precies te wachten?


    14 november 2004 om 09:44
    at

    Carl… honderd duizenden mensen in de trein, de passagiers in bussen, trams, auto’s, schoolpleinen, strand. Hoeveel heb ik er een paar miljoen?

    Nieuws AV clips, TV games, achtergrondinfo, beelden (de verdieping) nieuws en actualiteiten. Related content bij toeristische attracties, winkelcentra’s Ikea Etc.etc.

    Overigens is het ook zeer ongepast om tijdens het verblijf in café of restaurant naar mobiele muziek te luisteren dus dat voorbeeld begrijp ik niet helemaal….


    14 november 2004 om 19:04
    Evert Jan

    @Carl:

    Een believer in mobiele video ben ik niet. Maar de komst van multifunctionele players juich ik toe. Videocontent langer 5 minuten zal pas in een verder adoptieproces draagvlak hebben vermoed ik. Mijn reactie op je vragen:

    1) Een week geeft mij ongeveer 40 (ik heb geen jonge kinderen) vrije uren. Daar heb ik reis, werk, eet en slaaptijd van afgetrokken. In die uren ben ik dus bereik- en benaderbaar voor korte en relevante pull. Voor push (behalve abonnee, maar is dat wel push) ligt dat anders.

    2) Ik zei eerder dat film men audio niet tijd en noodzaak gerelateerd zijn. Dat moet ik aanscherpen: Ik bedoelde daarmee video en audio als langdurig entertainment.

    Maar even vanuit een persoonlijke invalshoek:

    -Ik ben altijd geïnteresseerd in breaking news uit brandhaard nummer 405.126.

    -In voetbaldoelpunten van Feyenoord, Excelsior of Sparta (echte Amsterdammer zoals je merkt).

    -In Eeen videorondleiding van een (te koop staand) huis dat ik op straat passeer

    -Een -leuke-zie infofilm.nl- bedrijfpresentatie vóór ik er naar binnenga


    14 november 2004 om 19:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!