• Mobile
    wordt gesponsord door

De ideale portable player

De ideale portable player

Uit onderzoek van Jupiter Research blijkt dat het merendeel van de consumenten geen behoefte heeft aan video op portable players. Slechts 13% van de Europeanen wil graag video kijken terwijl ze onderweg zijn. Muziek daarentegen is duidelijk de drijvende kracht achter portable players, bijvoorbeeld via een iPod.

Jupiter adviseert producenten om niet te streven naar hybride oplossingen, dus bijvoorbeeld combinaties van bijvoorbeeld muziek en video (slechts voor 5% interessant) of video en games (slechts 7% wil dit). De consument heeft primair behoefte aan muziek op een portable player, bijna eenderde wil dit. Een combinatie tussen een musicplayer en bijvoorbeeld videoplayers of smartphones zal veelal betekenen dat er concessie worden gedaan aan de kwaliteit van de musicplayer.

Meer achtergronden in een artikel bij BBC News.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • dit kan echter snel veranderen als podcasting (nu voornamelijk audio) ook video in RSS feeds opneemt. Lawrence Lessig lijkt daar op te wijzen in zijn Andersen lezing laatst als hij zijn verbazing er over uitspreekt dat video's van een blogging conferentie waar hij was binnen een half uur op het net stonden. Video blogging begint nu serieuze vormen aan te nemen (op www.cellspace.nl hebben we blogger gehacked om ook video's te kunnen posten) en ik kan me niet voorstellen dat dit soort snel gemaakte en gedistribueerde video's niet hun weg zullen vinden naar een mediaspeler.

    het onderzoek klopt natuurlijk als het gaat om Hollywoon trailers die via AOL worden aangeboden....

    geplaatst op
  • Hoe succesvol is het Zwitsers zakmes? Volgens mij alleen bij de echte padvinders. De massa koopt een gewoon zakmes dat heel functioneel is en doet wat je er mee wilt doen: snijden.

    Het onderzoek van Jupiter geeft volgens mij hetzelfde aan. De markt zit niet te wachten op hybride oplossingen. Mensen die onderweg muziek willen luisteren kopen daarvoor een portable muziekspeler. Iemand die onderweg video wil kijken koopt daarvoor een portable videospeler. Over dat laatste hebben we het deze week al eens gehad; verwacht zelf eigenlijk niet dat de markt echt zit te wachten op portable videoplayers maar dat is een andere discussie.

    Complimenten overigens voor het cellspace-blognetwerk. Een heerlijk doolhof van (visuele) inspiratiebronnen. Moet daar toch eens wat vaker in ronddwalen.

    geplaatst op
  • Marco: Ook in deze weer een vergelijkbare nuancering als in eerdere discussies : content rules.....het is het aanbod van software (audio-video) wat in belangrijke mate het succes van hardware bepaald. Leuk onderzoek, niet meer dan een moment opname. Overigens als één-derde muziek op de player wil hebben wat wil die andere twee-derde dan? BTW Concessies aan kwaliteit???????

    @ cellspace. Mee eens, aleen muziekcontent is duurzamer dan videodiensten tenzij het weer gaat een clip.. Een filmtrailer heb je na één of twee keer wel gehad. Muziek luister je veel vaker af.

    geplaatst op
  • Bijna iedere tech en gadget blog die ik ken komt frequent met hybride spelers en met de wens vidofeeds te kunnen podcasten. De algemene opinie schijnt ook te zijn dat de nieuwe iPod een gemiste kans is

    Een van de meest besproken bloglines de afgelopen week was de site waar iemand de QT Trainler van Starwars had gehackt, zodat duizenden fotootjes te waren uploaden naar een iPod photo. De foto's moet je dan in een slideshow met de juiste soundtrack er onder, met de trackwheel afspelen: veel naar gelinkt.

    Laat ik het zo zeggen: als ik kon video-podcasten met rss feeds (Adam Curry is hier natuurlijk ver mee), dan zou ik het niet laten. Ik denk dat het om het soort content gaat, niet om de vraag of hybride oplossingen goed verkopen: telefoons worden ook steeds meer hybride, daarvan werd ook eerst gedacht dat het niet zou aanslaan.

    geplaatst op
  • Tijd- en plaatsgebonden content.
    Volgens mij is dat de generieke driver achter mobiele deviezen. Voor de rest heb je geen tijd of is er geen noodzaak.
    Film en audio is onderhoudend, maar niet tijd en noodzaak-gerelateerd.


    geplaatst op
  • Yep EJ het gebruiks motief en het content aanbod dus naast het momentum.

    geplaatst op
  • Twee vraagjes aan de gelovers in mobile video:

    1. Op welke momenten denken jullie van mobiele video te gaan genieten? Tijdens het lopen, fietsen en autorijden kan 't - in tegenstelling tot audio - alvast niet. En ook 't verblijf in café of restaurant valt af, wegens overlast en ongepastheid. Tenslotte gebruik ik thuis en op kantoor gewoon computers voor het bekijken van (video-)berichten.

    2. ... en op welke content zitten jullie dan precies te wachten?

    geplaatst op
  • Carl... honderd duizenden mensen in de trein, de passagiers in bussen, trams, auto's, schoolpleinen, strand. Hoeveel heb ik er een paar miljoen?

    Nieuws AV clips, TV games, achtergrondinfo, beelden (de verdieping) nieuws en actualiteiten. Related content bij toeristische attracties, winkelcentra's Ikea Etc.etc.

    Overigens is het ook zeer ongepast om tijdens het verblijf in café of restaurant naar mobiele muziek te luisteren dus dat voorbeeld begrijp ik niet helemaal....

    geplaatst op
  • @Carl:

    Een believer in mobiele video ben ik niet. Maar de komst van multifunctionele players juich ik toe. Videocontent langer 5 minuten zal pas in een verder adoptieproces draagvlak hebben vermoed ik. Mijn reactie op je vragen:

    1) Een week geeft mij ongeveer 40 (ik heb geen jonge kinderen) vrije uren. Daar heb ik reis, werk, eet en slaaptijd van afgetrokken. In die uren ben ik dus bereik- en benaderbaar voor korte en relevante pull. Voor push (behalve abonnee, maar is dat wel push) ligt dat anders.

    2) Ik zei eerder dat film men audio niet tijd en noodzaak gerelateerd zijn. Dat moet ik aanscherpen: Ik bedoelde daarmee video en audio als langdurig entertainment.
    Maar even vanuit een persoonlijke invalshoek:

    -Ik ben altijd geïnteresseerd in breaking news uit brandhaard nummer 405.126.
    -In voetbaldoelpunten van Feyenoord, Excelsior of Sparta (echte Amsterdammer zoals je merkt).
    -In Eeen videorondleiding van een (te koop staand) huis dat ik op straat passeer
    -Een -leuke-zie infofilm.nl- bedrijfpresentatie vóór ik er naar binnenga

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.