De fun-telefoon met fotofunctie rukt op

11 december 2003, 18:59

Binnen een paar jaar zal de camera phone de overhand hebben op de mobiele telecommarkt. Voor jongeren is het fun een fotootje van hun date naar vrienden te mms’en.

Ginus Tiemessen las in de krant dat Sinterklaas dit jaar karig was met cadeautjes en hij fronste de wenkbrauwen. De Belcompany, waarvan Tiemessen directeur is, draait dezer dagen juist als een tierelier en de sint heeft al zijn po?tische talenten moeten aanspreken om de camera phone in rijm te vangen. Want de mobiele telefoon met ge?ntegreerd fototoestel – het Nederlands zoekt nog naar zo’n handzaam begrip – is aan een opmars bezig.

‘Een eindejaarsspurt’, zegt Erwin van der Valk van fabrikant Samsung. ‘Het gaat ontzettend hard’, zegt Hennie van der Heiden van provider T-Mobile. Van de toestellen die deze provider inclusief abonnement aanbiedt, wordt nu al ??n camera phone op vier gewone mobielen verkocht. Bij Belcompany, met 118 vestigingen de grootste telecomwinkel, schatten ze de verkoop op 20 procent.

Onderzoeksbureau GfK, dat namens de branche de cijfers bijhoudt, is iets voorzichtiger. In september werd voor het laatst gemeten en toen had 6 procent van de mobiele telefoons een ingebouwde digitale camera. Nog eens 15 procent kan camera en toestel aan elkaar klikken.

Maar ook Cary Richards, project manager telecom van GfK, voorziet stormachtige tijden. Binnen een paar jaar zal de camera phone de overhand hebben op de mobiele telecommarkt. Harold de Kort van fabrikant Sony Ericsson: ‘Ik ben ervan overtuigd dat we in 2006 geen toestel meer verkopen zonder ge?ntegreerde camera.’

Zuid-Korea en Japan schetsen de marsroute die de camera phone in Nederland wacht. In Japan heeft 91 procent van de mobiele telefoons een digitale camera. Richards: ‘En twee jaar geleden was de camera phone in Japan net zo uitzonderlijk als nu in Nederland.’

De kwaliteit van de fotografie neemt zo snel toe dat de eenvoudige digitale camera op korte termijn verdwijnt. ‘In Zuid-Korea worden de foto’s nu al rechtstreeks naar het lab gezonden. Een dag later liggen ze op je mat.’

Het pad voor de camera phone wordt ge?ffend door de jeugd. Onderzoeksbureau Qrius peilde in september de stemming onder de Nederlandse jongeren. Daaruit bleek dat de fotografie de enige toevoeging is, buiten sms-teksten, die echt aanslaat. ‘Jongeren hebben er veel lol mee en ze vinden het leuk om op die manier in het middelpunt van de belangstelling te slaan’, aldus de onderzoekers.

Het sleutelwoord is inderdaad fun. Zo wordt het apparaat ook gepresenteerd in intensieve, op de jeugd gerichte reclamecampagnes. Erwin van der Valk, product manager van Samsung: ‘Het is toch leuk om je vrienden een fotootje te sturen als je de date van je leven hebt?’

De sms-variant voor de verzendingen van beelden heet multi media messaging service; in afkorting wordt dat mms. Het gebruik daarvan laat nu nog te wensen over en niet alleen omdat het aantal camera phones beperkt is. Mms’en is op dit moment ruim twee keer zo duur als sms’en, de providers zijn onvoldoende op elkaar afgestemd en de gebruiksaanwijzingen zaaien verwarring.

Tiemessen herkent de problemen. ‘Maatschappijen zijn vooral bezig geweest om de markt te veroveren. Als zich dat heeft uitgekristalliseerd, kunnen de technische hobbels worden genomen.’ Ook de gebruiksaanwijzing is het resultaat van haastwerk. ‘Dat zijn nu nog complete boekwerken en ik neem zelf ook niet de moeite me daarin te verdiepen. Dat geldt voor 90 procent van de mensen.’

Bron: Volkskrant 6 dec.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!