De nieuwe iPad, the day after

8 maart 2012, 07:25

Zaten we hier op te wachten?

Gisteravond om 19.00uur klom Tim Cook het podium op om een aankondiging te doen waar velen op zaten te wachten: de iPad 2s/HD/3. Niets van dat al bleek waar, want Apple noemt haar nieuwe model gewoon 'iPad'. Hier op Marketingfacts hebben wij tijdens deze presentatie een liveblog bijgehouden waarin van minuut tot minuut de laatste nieuwtjes werden vermeld. Ongeveer 1,5 uur later was de presentatie ten einde en gonsde het internet van 'mhoa' en 'is dit het nu?'. Is het echt zo negatief als in de zin hierboven geschetst wordt, of zijn er ook nog mooie vernieuwingen te melden?

Apple TV

Na de gebruikelijke statistieken over de verkopen in het laatste kwartaal begon de opvolger van Steve Jobs, Tim Cook, met een update voor Apple TV, welke nu in de iTunes Store te downloaden is voor eigenaren van minimaal een 2e generatie Apple TV. Eén van de meest gewilde features is de ondersteuning voor 1080p video. Daarnaast is de UI op de schop genomen, en kijken gebruikers nu naar grote, met kleur doorspekte iconen die een soort van billboard-achtige stijl aandoen. De prijs blijft hetzelfde en voor de mensen die graag willen genieten van 1080p video: vanaf 16 maart is de 3e generatie Apple TV beschikbaar.

Gewoon iPad

De nieuwe iPad beschikt over een Dual Core Apple A5X processor, een Retina display en het optische systeem uit de iPhone 4s camera is in de iPad geplaatst. De processor is een snellere variant die dezelfde experience biedt als zijn 'oudere' broertje. Wil je in het nieuwe iPhoto je favoriete foto's bewerken en heb je een spiegelreflex camera? Je hebt de mogelijkheid om foto's tot 19 megapixel te bewerken. Het display heeft een resolutie van 2048 x 1536 pixels, wat inhoudt dat er 3,1 op het scherm te tellen zijn. Door dit vernieuwde scherm heeft Apple de bestaande apps een opfrisbeurt gegeven, wat ervoor zorgt dat deze er nog beter uitzien.

Verder beschikt hij over 4G ondersteuning. Dit is op dit moment niet beschikbaar in Nederland natuurlijk, maar daar zal vast snel genoeg verandering in komen. 4G, of 4G LTE, ondersteund snelheden tot maximaal 72Mbps. Ook nieuw is de iSight camera welke het nu mogelijk maakt om in 1080p video's op te nemen, welke daarna uiteraard in iMovie te bewerken zijn.

Dan kijken we even naar de kosten. Respectievelijk 499, 599 en 699 dollar voor een 16, 32 en 64GB wifi-model. Voor een 4G-model betaal je 629, 729 of 829 dollar met 4G LTE. De nieuwe iPad is vanaf 23 maart in Nederland te koop.

iPhoto

Ook nieuw is de toevoeging van iPhoto aan het app-assortiment. Dit is helemaal gestoeld op gestures. Zo kun je dubbeltappen om foto's die wel erg veel op elkaar lijken te selecteren en zo je bibliotheek op orde te houden. Ook het bewerken van foto's is natuurlijk mogelijk. Doormiddel van bepaalde delen van foto's met je vingers aan te raken kun je aanpassingen doen, wat maakt dat dit erg intuïtief werkt.

Als laatste zijn er Life Journals toegevoegd aan iPhoto. Op een Pinterest-achtige wijze kun je zo aan storytelling doen door notities, labels en andere zaken aan je fotobibliotheek toe te voegen.

iOS 5.1

Als laatste werd de nieuwe versie van iOS aangekondigd. Hier zijn een aantal dingen aangepakt zoals het batterijprobleem waar veel iOS 5 gebruikers mee kampen. Een volledige lijst van de vernieuwingen kun je hieronder lezen:

  • Japanse taalondersteuning voor Siri (beschikbaarheid in de eerste instantie beperkt)

  • Het is nu mogelijk om foto’s te verwijderen uit de fotostream

  • De cameraknop is nu altijd zchtbaar op het toegangsscherm van de iPhone 4S, iPhone 4, iPhone 3GS en iPod touch (4e generatie)

  • Gezichtsherkenning van de camera markeert nu alle herkende gezichten

  • Nieuw ontworpen Camera-app voor de iPad

  • Genius-mixen en Genius-afspeellijsten voor iTunes Match-abonnees

  • Geoptimaliseerde audio voor tv-programma’s en films op de iPad zorgt voor luider en helderder geluid

  • Podcast-regelaars voor de afspeelsnelheid en terugspoelinterval van 30 seconden voor de iPad

  • Oplossingen voor problemen die van invloed waren op de batterijduur

  • Oplossing voor een probleem waardoor het geluid van uitgaande gesprekken af en toe kon wegvallen

Conclusie

Het is nu een aantal uur later, we hebben de presentatie kunnen bekijken en nu is het dus conclusies trekken geblazen. Uiteraard hebben we het apparaat nog niet in onze handen gehad, maar menigeen zal alvast wel zijn of haar mening klaar hebben. Volgens ondergetekende lijkt Apple het 'world changing' innoveren op een lager pitje gezet te hebben. Je kunt per slot van rekening niet elk jaar met een apparaat op de proppen komen wat iedereen van zijn stoel afblaast. Het perfectioneren van bestaande apparaten lijkt nu meer de focus te zijn.

We zagen het al met de iPhone 4s: sneller en beter. Ditzelfde is het geval bij de iPad, wat maakt dat Apple gewoon heel erg tevreden is over de iPad 2. Dat het bedrijf niet de naam iPad 3/iPad HD of iPad 2s hanteert zou kunnen duiden op een opvolger die wél de harten van alle tech-fanaten sneller doet kloppen.

Wij zijn erg benieuwd naar jouw mening! Sta je op 23 maart voor de winkel te wachten totdat je je nieuwe gadget in je armen kan sluiten, of wacht je geduldig tot de volgende versie?

Paul van der Torre
Online Marketeer bij PeevdTee

Als allround online marketeer houd ik me bezig met de online zichtbaarheid van ZZP'ers en MKB bedrijven. Denk hierbij aan het ontwikkelen van websites, het schrijven van SEO teksten en de uitvoering van social media marketing.

Categorie
Tags

2 Reacties

    mangold

    Toch raar om op een marketingblog alleen maar op de specs van de nieuwe iPad in te gaan, en niet op de marketing.

    Qua marketing doet Apple een paar bijzonder slimme zetten:

    1) Het in het assortiment houden van de iPad 2 maakt iedereen duidelijk dat een iPad bijzonder waardevast is. In tegenstelling tot alle concurrerende tablets, die al verouderd en waardeloos zijn zodra je er de winkel mee uit loopt.

    2) Met het weglaten van het volgnummer – de nieuwe iPad heet gewoon ‘de nieuwe iPad’, niet de iPad 2s, HD of 3 – trekt Apple de iPad gelijk met de laptop-range. Een MacBook Air heet immers ook niet de MacBook Air 1, MacBook Air 2 of MacBook Air 3, maar gewoon ‘MacBook Air’. En een iPad is vanaf nu dus gewoon een iPad.

    Deze beide zetten bevestigen dus heel slim de superioriteit van de iPad.

    … en met de iPhone gaat ’t ongetwijfeld dezelfde kant op: ook die heeft straks geen volgnummer meer, maar zal gewoon ‘de nieuwe iPhone’ worden gedoopt.


    8 maart 2012 om 15:55
    paulvandertorre

    Dit artikel vloeit voort uit de liveblog die de avond daarvoor is geschreven. Het is inderdaad interessant om te zien hoe de marketing van Apple hiermee omgaat en wellicht verschijnt hier in de nabije toekomst nog een artikel over 🙂


    9 maart 2012 om 14:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!