De ‘multiple Twitter account strategy’ van Marvel.com
Ryan Penagos is de executive editorial director bij Marvel Entertainment's Digital Media Group. Sinds 2006 is het verantwoordelijk voor de redactionele toon en richting bij Marvel.com, waarbij hij helpt bij de promotie en het engagement rond comics, films, tv-programma's en games over comic-iconen als The Wolverine, Iron Man, Thor, Captain America en The Avengers. Hij zet daarbij een flinke hoeveelheid kanalen in, waarbij hij met zijn team op Twitter alleen al een flink aantal handles beheert. Penagos (voor alle duidelijkheid: de persoon in het mídden van bovenstaande foto) komt volgende week naar de Social Media & PR Summit op 16 en 17 mei a.s. om te vertellen over die aanpak en wij stelden hem alvast wat vragen.
Je presentatie zal gaan over het belang van het hanteren van meerdere Twitter-accounts. Dat is opvallend, omdat veel bedrijven juist bezig zijn het aantal accounts terug te dringen. Vind je dat elk bedrijf die strategie zou moeten voeren?
Ik durf niet te stellen dat elk bedrijf deze strategie zou moeten volgen. Maar hoe breder je scope, hoe logischer het is. Met een bedrijf als Marvel hebben we zo veel verschillende initiatieven, karakters, films en aspecten aan ons merk, dat het ons echt kan helpen heel specifiek te focussen. Een klein bedrijf dat één product maakt? Misschien moeten die het niet doen. Maar aan de andere kant, als dat bedrijf een mooie following heeft opgebouwd op Twitter en het gevoel heeft dat hun klantenservice een eigen focus nodig heeft, dan kan een tweede account helpen de 'bandbreedte' en output van het eerste account weer te richten op dat waarin het het beste is.
The Marvel Universe (bron: Wikia.com)
Sommige van de Twitter-handles die je managet, zoals @Avengers, @Iron_Man and @Marvel, lijken amper tot geen interactie te hebben (geen replies, etc.), terwijl een account als @RealDeadPool heel interactief is. Is dat een bewuste keuze en strategie van je multiple handle strategy?
Ik weet eerlijk gezegd niet of het zo is. Als er een dag is dat er minder tweeweg-engagement was, komt dat waarschijnlijk door willekeurig omstandigheden en is het geen terugkerend iets. Ik vraag het team altijd, zeker als ik het zelf erg druk heb, de replies en RTs te spreiden met de rest van ons publicatieschema, want engagement is cruciaal!
In het programma staat dat je het in je presentatie gaat hebben over “why keeping the brand consistent doesn't mean you can't establish unique voices“. Betekent dat dat bedrijven discussies kunnen gaan voeren tussen eigen accounts onderling? Of misschien zelfs 'good cop, bad cop'-strategieën ontwikkelen voor klantenservice?
Die 'good cop, bad cop'-aanpak is zeker iets waarmee wij spelen. Ik heb nog wel eens korte discussies tussen @AgentM en @RealDeadpool en de fans vinden dat geweldig. 'Praten' tussen de verschillende film-accounts is iets wat we af en toe gedaan hebben. En het zal een prominentere plek krijgen naarmate de accounts meer tractie krijgen. Maar het moet allemaal wel gedaan worden “in good fun” en op een manier die fans trekt en prikkelt.
SMPR2013
De Social Media & PR Summit, georganiseerd door Coopr, ING en Ragan, vindt plaats op 16 en 17 mei a.s. in ING House in Amsterdam. Sprekers zijn naast Ryan Penagos o.a. Mark Ragan van PR Daily, Cindy Penders van ING Nederland, Peter von Satzger van MTV/Viacom, Deirdre Breakenridge van Pure Performance Communications en Scott Monty van Ford. Op de eventwebsite vind je het hele programma.
Korting
De prijzen bedragen €400 voor 1 dag en €750 voor beide dagen. Speciaal voor lezers van Marketingfacts is een code beschikbaar die €100,- korting oplevert op laatstgenoemde ticket. Registreer je nu en vul daarbij de code MARKETFACTS in!
leuk om te lezen en intressant, maar 400 euro voor 1 dag, daar heeft toch niemand geld voor? :O