De metaverse-economie wordt heel snel volwassen

17 februari 2022, 10:00

‘Uit onderzoek dat wij verrichtten onder high-skilled freelancers, kwam naar voren dat een derde bezig is met nieuwe skills’

Waar eind vorig jaar al rumoer ontstond rondom het digitale universum, verwachten tech-experts dat de metaverse het internet zoals we dat kennen snel gaat verdringen. Nu al zien we de eigenschappen van een nieuwe economie ontstaan. Dit maakt dat een groot deel van de freelancers inmiddels al de pijlen richt op de metaverse. Zo is dertig procent van de freelancers op dit moment bezig met het aanleren van vaardigheden om kansen in de metaverse te kunnen grijpen. Bijna 1 op de 3 verwacht te profiteren van de snelgroeiende NFT-markt.

1. Consolidatie

Vraag het Zuckerberg: de virtuele wereld wordt dominant. Afspreken met vrienden, een pretpark bezoeken en zelfs sporten: we doen het straks allemaal vanuit huis, via augmented- en virtual reality, in de metaverse. Om die reden doopte Facebook zijn moederbedrijf recent tot Meta. Hoewel cynici stellen dat het de rebranding is uitgevoerd om de discussie over opsplitsing te smoren, is de tien miljard dollar die Zuckerberg bestemd voor de ontwikkeling van de metaverse een duidelijk bewijs dat Meta een hoofdrol wil spelen. Anderen gaan mee. Microsoft, de maker van de Xbox, verraste onlangs vriend en vijand (Sony) door een grote slag te slaan met de koop van game ontwikkelaar Activision/Blizzard voor zestig miljard dollar. Alle grote tech- en gamebedrijven zijn nu wakker geschud.

2. Dienstenaanbod groeit

De metaverse is een digitaal vormgegeven wereld, wat betekent dat designers, developers, sound engineers, kunstenaars en data-analisten een compleet nieuwe markt hebben om hun diensten op af te stemmen. Maar ook grote bedrijven benutten de nieuwe online omgeving om beter samen te werken zonder te reizen. Salesforce vergadert al regelmatig in de metaverse. We zien de metaverse-economie nu al in verregaande mate volwassen worden. Niet alleen neemt het aantal toepassingen snel toe, ook aan toeleveranciers is geen gebrek. Uit een recent onderzoek dat wij verrichtten onder duizend Nederlandse high-skilled freelancers, kwam naar voren dat een derde bezig is nieuwe skills te leren om kansen in de metaverse te pakken.

3. Schaarste en dus waarde in de markt

Een van de snelst groeiende markten is die van de NFT’s. Non-fungible tokens zijn onlosmakelijk verbonden met de metaverse. Een NFT is een niet-vervangbaar, uniek digitaal bewijs van eigendom. Met name de kunst en de mode-industrie ziet een enorme groei van het gebruik van NFT’s, met complete warenhuizen die in de metaverse worden nagebouwd waar bezoekers een digitale jas of een paar online schoenen kunnen kopen. En omdat NFT’s uniek en dus schaars zijn, stijgt de waarde. Het bekendste platform waar NFT’s verhandeld worden heet Opensea en in de beste maand vorig jaar werd via Opensea voor 3.5 miljard dollar aan NFT’s verhandeld. Op Fiverr alleen al steeg het aantal zoekopdrachten met het woord ‘NFT’ in een jaar tijd met 875 procent. Ook de freelancer ziet inmiddels kansen in de metaverse. Bijna 1 op 3 verwacht te profiteren van snelgroeiende NFT-markt en ziet NFT’s als een serieuze groeimarkt.

4. Winnaars en achterblijvers

Waar een markt volwassen wordt, zoals de metaverse nu met een sprint door de pubertijd vliegt, zijn er altijd winnaars en verliezers. Zo ook nu. Niet alleen giganten als Sony dreigt opeens de boot te missen op meta-niveau, op microniveau zien we ook al achterblijvers en first movers. De data uit ons onderzoek laten zien dat een grote groep freelancers kansen ziet. Daar staat wel tegenover dat een op de drie ook bang is de veranderende markt niet bij te kunnen benen. Bijna veertig procent vreest dat hun diensten straks verouderd zijn. Wie nu beweegt, zal hier langdurig van kunnen profiteren. Het wordt bovendien zeer interessant om te zien wat het betekent voor het verdienvermogen van freelancers. In 2020 verdienden vrouwen gemiddeld negen procent meer dan mannen op Fiverr, waarvoor digitalisering een verklaring kan zijn, maar zeker weten doen we het niet. Met de metaverse gaan we in de overdrive van digitalisering, dus dan zullen we snel leren of de echte winst van de metaverse-economie toenemende gelijkheid is.

5. Kritiek

Er zijn al volop tegenstanders van de snelgroeiende metaverse-economie. Critici waarschuwen voor gebrek aan toezicht op transacties via de blockchain, de gedecentraliseerde technologie die onder de metaverse en NFT’s ligt. Toezichthouders en nationale banken worstelen met het accepteren van de nieuwe technologie en bubbels zijn de NFT-markt ook niet vreemd. De komende tijd zal er steeds steviger debat worden gevoerd over de voor- en nadelen van de metaverse.

Peggy de Lange is Vice President Internationale Expansie bij freelance platform Fiverr. Ze is verantwoordelijk voor de wereldwijde expansiestrategie van het bedrijf, met een focus op het laten groeien en lokaliseren van de Fiverr-ervaring voor doelgroepen over de hele wereld. Zij begon haar carrière bij non-profitorganisatie UWP en stapte van daaruit over naar verschillende grote marketingbureaus, voordat ze haar eigen succesvolle marketingbedrijven oprichtte. Voordat Peggy bij Fiverr kwam, was zij onder andere Chief Marketing Officer bij iQU, een technologieplatform dat gamers, uitgevers en adverteerders met elkaar verbindt. Peggy is daarnaast ook oprichter en directeur van non-profitorganisatie KFAAF (Kindness For All Animals Foundation), dat dieren met speciale behoeften helpt. Ze zorgt momenteel voor meer dan 50 dieren die op haar boerderij wonen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!