Op de leestafel: datalekken voorkomen, DDoS-en bestellen en de trends voor 2016

12 december 2015, 09:00

Als altijd hunkeren wij marketeers naar het nieuwe. 2016 kan niet snel genoeg beginnen, gezien alle jaarlijstjes en trendoverzichten die alweer voorbijkomen. Alhoewel: we kunnen er als marketeers maar beter voor zorgen dat we klaar zijn voor het nieuwe jaar als het gaat om de beveiliging van klantgegevens. Oh, en Twitter wil nóg meer op Facebook lijken, maar zou beter naar WhatsApp kunnen kijken. Je leest het allemaal op onze leestafel, samengesteld in samenwerking met Buzzcapture.

Epic failure of Phone House & Dutch telecom providers to protect personal data: How I could access 12+ million records #phonehousegate (Sijmen Ruwhof)

Niet het meest gedeelde verhaal van afgelopen week, maar wel by far het belangrijkste van de top-10, is dit verhaal van ‘ethical hacker’ Sijmen Ruwhof. In detail beschrijft hij hoe hij erachter komt dat de beveiliging van de shop-in-shop van The Phone House in de Media Markt in Utrecht abominabel slecht is. Het gevolg: als hij had gewild, had Sijmen zich eenvoudig toegang kunnen verschaffen tot gegevens van zo’n 12 miljoen klanten van vrijwel alle telco’s.

Op het eerste gezicht is dit niet een verhaal dat over marketing gaat. Maar dat is het júist wel. In een wereld waarin we in toenemende mate afhankelijk zijn van onderling gekoppelde systemen is het van groot belang onze eigen data én die van onze klanten te beschermen. Dat wil iedere marketeer die klantcentraal denkt, toch? En als dat niet genoeg motivatie is, zijn de boetes die vanaf 1 januari 2016 kunnen worden opgelegd als ernstige lekken niet gemeld worden.

Let op: het artikel is in het Engels én een longread, maar vooral ook een must-read.

He didn’t remember the login password, and, here it comes, on the screen he opened an Excel file which contained *all* their passwords. Is this happening for real? I had just told him minutes ago I’m an experienced professional hacker and we had both laughed about the password-taped-on-monitor leak.

Dit zijn de 10 webdesigntrends voor 2016 (Frankwatching)

Wil je bij de kerstborrel die leuke designercollega ‘impressen’? Stamp dan even dit lijstje van trends voor komend jaar in je hoofd, wie weet wordt het nog gezellig warm onder de kerstboom – of op het kopieerapparaat. Maar eerst dus nog even zorgen dat je wel mee kunt praten en oefenen dus op termen als material design, micro-interactie, hero image en editorial design.

Contentpagina’s worden minder en minder saai. Waar vroeger alle tekstpagina’s op elkaar leken, dansen koppen, foto’s, quotes, illustraties en broodtekst vrolijk om elkaar heen. We zien de krantenopmaak, maar er zijn ook sites die zich voordoen als damesglossy.

De 3 grootste digitale ontwikkelingen voor 2016 (Frankwatching)

Volgens dit artikel zorgen extreme connectiviteit en social sharing ervoor dat wij steeds meer met elkaar delen, zowel informatie als producten. En ook producten onderling. De versmelting van on- en offline klantcontact en de behoefte aan een naadloze klantervaring vergt een volledige klantgerichtheid van bedrijven. En die ontwikkeling vraagt om data-driven ecosystemen, waarbij back-ends met elkaar verbonden zijn. Dat klinkt logisch, maar – anders dan de titel suggereert – niet heel specifiek voor 2016. En dat klopt volgens de schrijvers:

We hebben het bewust niet over trends, maar over ontwikkelingen die al volop in beweging zijn en dus onvermijdelijk zijn. Deze ontwikkelingen zullen het komende jaar alsmaar groter en belangrijker worden voor bedrijven om die unieke klantbeleving neer te kunnen zetten.

Meeste reclamegeld vanaf 2018 naar mobiel (Emerce)

Ja ja, mensen. Over drie jaar is het dan eindelijk zover: dan gaat meer dan de helft van alle bestedingen aan internetreclame op aan mobiel. Al lijkt het logisch dat die term tegen die tijd niet meer bestaat, omdat internet en andere kanalen verregaand zijn geïntegreerd. Voorlopig doen we nog net alsof tv en internet gescheiden werelden zijn…

Achter deze cijfers gaat een ontwikkeling schuil die de tv-wereld al lang ziet aankomen, maar binnenkort feit is. Per 2018 zal internet qua reclamebestedingen het grootste media zijn, nog groter dan televisie.

Twitter onderzoekt tijdlijn op basis van relevantie (Emerce)

“Wat is ook alweer ons onderscheidend vermogen ten opzichte van Facebook? Oh ja, de chronologische ongefilterde tijdlijn. Moeten we die niet ook eens onder handen nemen dan?” Zo moet het gegaan zijn op Twitter HQ… Nu maar hopen dat dit bericht over Twitter net zo’n storm is in een glaasje water als de meeste berichten óp Twitter.

Slechts een beperkte groep gebruikers heeft de nieuwe tijdlijn onder ogen gekregen en niet iedereen reageert enthousiast. Voor een nieuwsmedium is een chronologische volgorde immers logischer. Gebruikers hebben overigens wel de mogelijkheid om tweets alsnog chronologisch te rangschikken.

Nederlanders vinden WhatsApp veel belangrijker dan Facebook (NU.nl)

Misschien moet Twitter niet zo veel naar Facebook kijken en meer naar WhatsApp. Want Nederlanders prefereren de messenger-app boven het sociale netwerk, zeker als het gaat om onderling contact en foto’s. Facebook lijkt meer geschikt voor ‘levensgebeurtenissen’ en algemeen nieuws.

Als moet worden gekozen tussen Facebook en Whatsapp, gaat 72 procent van de Nederlanders voor de berichten-app. Bij de groep 18- tot 35-jarigen ligt dat aantal met 79 procent nog hoger.

Bijenkorf start proef met persoonlijk kledingadvies via sociale media (NU.nl)

En WhatsApp wordt ook steeds belangrijker voor bedrijven, zoals voor de Bijenkorf, dat mensen aan passende kleding gaat helpen via de messenger.

Stylisten van de winkelketen gaan met de klant in gesprek via Whatsapp of Instagram, en bekijken daarnaast het Facebook-profiel van de klant. Op basis van de informatie over kledingvoorkeuren die op deze manieren verzameld wordt selecteert de medewerker een aantal outfits.

Hoe Nederland robots de baas kan blijven (NRC)

Het loopt allemaal niet zo’n vaart met de vervanging van banen door robots. Dat concludeert de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (WRR) in hun rapport ‘De robot de baas’. Het rapport noemt vier agendapunten voor beleidsmakers, bedrijven en burgers: gaan robots mensen vervangen of helpen, hoe verdelen we de opbrengsten van robots, is het onderwijs er klaar voor en hoe reageren mensen op een robot-baas?

Autonomie is een van de belangrijkste factoren die bepalen of een medewerker gelukkig is, blijkt uit diverse onderzoeken die in de WRR-studie staan vermeld. „Als aan autonomie een gebrek is in een baan, krijgen mensen vaker een burn-out, en ook neemt hun productiviteit af”, aldus Kremer.

De bijdehante NS op social media: stiekem best grappig (De Beste Social Media)

Webcare blijft goed vermaken, zo blijkt. Zoals de NS die af en toe van zich afbijten in hun comments en hun statusupdates.

Zwolle-Meppel: helaas was er een hert aangereeën, het treinverkeer kan inmiddels hervat worden.

DDoS-aanval is net zo makkelijk als winkelen op internet (NOS)

En waar we begonnen met een IT-verhaal, eindigen we er ook met een. Want DDoSaaS (DDoS-as-a-service) is in opkomst. Via speciale websites kun je zo’n DDoS-aanval simpel bestellen. Er zijn inmiddels duizenden van dergelijke websites en het verdedigen tegen een aanval is lastig.

Het uitvoeren van een DDoS-aanval kan op dat soort websites voor enkele tientjes of honderden euro’s, afhankelijk van de aanvalscapaciteit. Betalen kan gewoon met een creditcard, maar ook anoniem, met behulp van bitcoins. “Dit soort websites schiet als paddenstoelen uit de grond”, aldus een woordvoerder van de politie.

In deze rubriek “Op de leestafel” geven we een overzicht van de marketinggerelateerde artikelen die in de afgelopen week het meest gedeeld zijn door de volgers van @marketingfacts. De artikelen staan daarbij niet per se in volgorde van het aantal shares.

We nemen alleen de verhalen en blogposts op die afkomstig zijn van andere sites dan Marketingfacts zelf. Wil je weten welke artikelen bij ons populair waren afgeloen week? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief, dan krijg je maandag het hele overzicht in de mail.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!