Op de leestafel: drukdrukdruk, averechtse marketing en de opmars van 65+
Zo, kopje koffie op de zaterdag. Eindelijk tijd om even bij te lezen. Je hebt het ook zo druk, hè? … Sukkel! Gelukkig zeggen niet wij dat, maar het NRC. Gezien het enorme aantal shares van hun artikel, raakt de boodschap een gevoelige snaar onder ‘ons’. Verder waren bejaarden populair, moet je nadenken over de juridische aspecten van de inzet van WhatsApp en mag je als contentmarketeer op zoek naar je innerlijke Matthijs van Nieuwkerk. Dus, bloedtopper die je bent: veel plezier met je leestafel van dit weekend, zoals altijd samengesteld door Buzzcapture en Marketingfacts.
Alleen sukkels hebben het druk (NRC)
Is het dat wij marketeers ons aangesproken voelen door deze titel? Of lachen we stiekem om die sukkels die het druk hebben? In ieder geval hadden veel mensen genoeg tijd om dit artikel te lezen en te delen, waarin Tony Crabbe, bedrijfspsycholoog, een korte preview geeft van zijn boek ‘Busy: how to thrive in a world of too much‘. Want we hebben helemaal niet meer verplichtingen dan vroeger, maar voelen ons vooral overspoeld door alle mogelijkheden en informatie.
„Even een WhatsApp, even op LinkedIn. Maar die oppervlakkige social media-contacten kunnen echte verbintenissen niet vervangen.”
Nu maar hopen dat zijn doelgroep zich niet te druk voelt om dit boek te lezen…
De online opmars van de 65-plusser: verstand komt met de jaren (Frankwatching)
Ouderen zijn bezig met een inhaalrace als het gaat om social media en mobiele devices. Dat blijkt uit het jaarlijkse ‘Whats Happening Online?’-onderzoek van Ruigrok | NetPanel. Daardoor staan ze beter in contact met familie en het geeft ze het gevoel met de tijd mee te gaan en onafhankelijker te zijn.
Niet alleen is er een groei te zien in het gebruik van verschillende devices, sociale netwerken en chatprogramma’s. Ook komt duidelijk naar voren dat ouderen internet steeds vaker gebruiken voor dagelijkse activiteiten.
WhatsApp en wijsheid (Klantcontact.nl)
WhatsApp is bij bedrijven flink in opkomst als kanaal voor klantenservice. Wat wellicht niet ieder bedrijf beseft, is dat daar juridische haken en ogen aan kunnen zitten. Klantcontact.nl vroeg jurist Arnout Engelfriet naar de risico’s. Want mag je bijvoorbeeld informatie uit WhatsApp-berichten opslaan in je crm-systeem?
Het is prima om met je klanten te appen, zelfs als dat voor een direct commercieel doel is, denk aan verlengen of upsells. Wat niet mag, is mensen ongevraagd appen en ze commerciële aanbiedingen doen. Zelfs niet als je hun 06-nummer legaal verkregen hebt.
8 tips van DWDD voor een ijzersterke contentstrategie (Frankwatching)
Merken moeten als uitgevers denken. Of zelfs uitgevers worden. Dat wordt vaak gesteld als het gaat om contentmarketing. Want uitgevers weten hoe je content maakt. Dit artikel gooit er nog een schepje bovenop: je moet denken als de succesvolste talkshow, De Wereld Draait Door. Gelukkig wel met de broodnodige nuancering.
Natuurlijk zijn er verschillen tussen DWDD en je eigen organisatie. Jouw organisatie of bedrijf wil producten of diensten leveren aan een doelgroep die daar hopelijk iets aan heeft. Contentmarketing staat in dienst van deze missie. Bij DWDD is het maken van content zèlf de missie. Dat maakt nogal wat uit in het resultaat. Maar niet in de aanpak: de strategie, organisatie en uitvoering van een gestage stroom uitstekende content is bij DWDD een machine die zelden hapert.
Findur: de app die klanten naar fysieke winkels stuurt (Emerce)
Online vervangt niet alleen de fysieke retailers, maar kan juist ook een goede ondersteuning zijn voor ‘brick & mortars‘. Dat dachten vier studenten van de Technische Universiteit Eindhoven. Hun schoolproject werd deze week opeens serieuze business met de lancering van de Findur-app, waaraan een aantal grotere retailketens hun medewerking verlenen.
Chasin’, Score en de schoenenwinkels van Macintosh (Pro, Dolcis, Scapino, Manfield en Invito), waren dan ook bereid om mee te doen. Meer winkels volgen snel, zegt Max Aerts: “Naast de grote ketens gaan we ons ook inzetten voor de kleine retailer, om ook hun producten online onder de aandacht te brengen.”
Lieve marketingmensen van Essent – hoe je van een tevreden klant een ontevreden klant maakt (Tadek Solarz)
Een goedbedoelde actie van Essent tijdens zijn bezoek aan een Media Markt, heeft het tegengestelde effect bij Tadek Solarz. En dat terwijl marketing zo simpel kan zijn.
Het bleek al snel dat ik een te duur contract had. Een zogenaamd variabel contract wat zoveel betekent dat ik op elk moment naar een andere energieleverancier mag overstappen. Nu kan Essent op basis van mijn tien jaar klant zijn zien dat zoiets bij mij niet top of mind is. Essent kan bovendien zien dat ik als loyale klant teveel betaal. Een big data dingetje zeg maar.
Britse crowdfunder gaat concurrentie aan met Nederlandse banken (fd.nl)
Het Britse Funding Circle, dat leningen verstrekt aan bedrijven, koopt met de overname van Zencap marktpositie in o.a. Nederland. Daarmee is het over met de ‘Spielerei‘ in de alternatieve kredietverstrekking.
De huidige internetleners in Nederland zijn actief op een terrein dat traditionele banken niet erg interessant vinden: veelal kleine leningen met een hoog risico en weinig onderpand. Dat spel wordt door de komst van Funding Circle anders. Waar de banken in Nederland Zencap tot nu toe weg konden zetten als goedbedoeld amateurisme in een risicovolle markt, treedt het bedrijf onder de naam van Funding Circle toe tot de eredivisie.
Twitter voegt stemfunctie toe aan tweets (NU.nl)
Binnenkort kunnen alle tweeps een meerkeuzevraag stellen op Twitter. Wat vind jij daarvan?
- Joepie! Ik ben zó blij dat ik nu een stukje engagement naar m’n volgertjes toe kan doen! Dit pas echt helemaal in mijn personal-branding-contentmarketingstrategie-executietrajectplanning!
- Ik zeg altijd maar zo: hoe meerkeuze, hoe beter!
- Kan ik ergens tegen die meerkeuzevragen stemmen?
- Anders, nl.:
Gebruikers mogen bij het maken van een tweet een peiling maken. Gebruikers hebben 24 uur de tijd om op een vraag te stellen. Daarna wordt het winnende antwoord uitgelicht onder de betreffende tweet.
Amsterdam bijna de beste start-upstad van Europa (NOS)
Na Londen is Amsterdam de beste stad voor start-ups in de Europese Unie, blijkt uit de Europese Digitale Steden Index van de Europese Unie.
Amsterdam wordt gezien als een goede plek om te wonen. De stad heeft een liberale reputatie en is goed verbonden met de rest van de wereld. Amsterdam trekt toeristen en ondernemers van over de hele wereld.
Google geeft uitleg over onveilige websites (NU.nl)
Google waarschuwt je zodra je vanuit Google of met je Chrome-browser een onveilige website wilt openen. Nu gaat het meer uitleg geven bij die waarschuwingen, in begrijpelijke taal.
Volgens Google hebben onveilige sites vaak schadelijke inhoud die door de sitebeheerder is geüpload. Ook komt het voor dat websites besmet zijn met malware. Google meldt dat aan de sitebeheerder en verwijdert de waarschuwing als de website is opgeschoond.
WVTLK
De ultieme taalgids voor iedereen die jong en creatief in Amsterdam wil zijn (De Gladiool)
So this just happened: De Gladiool heeft een epic overzicht van de lingo waarmee je kan shinen als jonge creatief. Dus even stampen en vanavond knallen tijdens de drinkings met je boys. Weekend, ik ben in je. Go, go, go!
FMT Roundtable: Zo gebruiken T-Mobile, iCulture en startups Slack (Fast Moving Targets)
Slack is aan een flinke opmars bezig binnen veel bedrijven. Terecht, vinden Frank Meeuwsen (T-Mobile), Jean-Paul Horn (iCulture), Esther Gons (Next) en Erwin Blom (Fast Moving Targets). Tijdens een informatieve videochat wisselden zij kennis en ervaringen uit over de collaboration tool.
Back to the Future Day: hier zijn de inhakers (De Beste Social Media)
We gaan nog even terug naar de dag in de toekomst waarnaar Marty McFly in het verleden vloog. Eén ding had de film in ieder geval niet voorspeld: inhakers…
De door jullie meest gedeelde inhaker op Twitter is van Coolblue, dat alles doet voor een glimlach.
Tot volgend weekend!
In deze rubriek “Op de leestafel” geven we een overzicht van de marketinggerelateerde artikelen die in de afgelopen week het meest gedeeld zijn door de volgers van @marketingfacts. De artikelen staan daarbij niet per se in volgorde van het aantal shares.
We nemen alleen de verhalen en blogposts op die afkomstig zijn van andere sites dan Marketingfacts zelf. Wil je weten welke artikelen bij ons populair waren afgeloen week? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief, dan krijg je maandag het hele overzicht in de mail.
Wat ik ben ik blij dat ik geen één kreet uit de taalgids gebruik.
Bedankt voor het overzicht!
@Deborah: dan behoor je vast bij die groeiende groep 65+-ers… 🙂
Graag gedaan!
Ach, ik val tussen wal en schip.. Met 28 jaar geen één van de doelgroepen. Hoewel ik me misschien wel thuis voel tussen de sukkels die het druk hebben 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!