De leestafel van 10: week 38/2015
Welke marketing- & tech-artikelen deelden jullie het meest de afgelopen week?
Het weekend geeft je eindelijk weer tijd even rustig te lezen. Daarom introduceren wij in samenwerking met Buzzcapture de nieuwe rubriek ‘De leestafel van 10’: de 10 artikelen op het gebied van marketing en technologie die in de voorbije week het meest gedeeld zijn door de volgers van Marketingfacts’ Twitter-account. Door jou dus ook, misschien. Dus pak een kop koffie, dan lees én ben je in no time helemaal bij!
In dit overzicht geven we alleen de verhalen en blogposts weer die afkomstig zijn van andere sites dan Marketingfacts zelf. Wil je weten wat bij ons populair was deze week? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief, dan krijg je maandag het hele overzicht in de mail.
Dit waren de afgelopen week volgens onze Twitter-volgers de 10 meest ‘shareable‘ artikelen. Let op: de artikelen staat niet per se in volgorde van het aantal shares.
Hebben sociale media vergelijkbaar effect op hersenen als drugs? (de Volkskrant)
Vorig weekend kopte het AD: “Sociale media hebben een vergelijkbaar effect op je hersenen als drank en drugs“. De Volkskrant deed de ‘fact-check’: klopt dit eigenlijk wel?
“‘Er wordt vaak vergeten dat maar een klein gedeelte van de mensen echt gevoelig is voor verslaving’, nuanceert ook Taco de Vries, neurobioloog en hoogleraar Hersenen & Gedrag aan het VUmc in Amsterdam. ‘Van iedereen die drugs gebruikt raakt grosso modo maar 15 procent verslaafd.'”
Dit is het verschil tussen een scale-up en een startup (Sprout)
Elke startup droomt ervan een zogenaamde ‘scale-up‘ te worden: na 5 jaar nog bestaan en een omzet behalen van meer dan 10 miljoen dollar. Uit onderzoek van Deloitte en leiderschapsprogramma THNK blijkt dat het slechts weinig startups ook daadwerkelijk is gegeven die status te bereiken. En de gedachte dat het vooral de jonge nerds zijn die daarin succesvol zijn – geschraagd door het beeld van bijvoorbeeld Larry Page en Sergey Brin van Google – wordt ook fijntjes doorgeprikt.
“De groep snelle groeiers hebben meestal ondernemers aan het roer staan van een jaar of 40 met ‘een rugzak vol leiderschapservaring’ en een grondige kennis van de klant en de markt. Deloitte noemt dat ’in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht’, maar wie dat denkt is niet duidelijk.”
Internet blijft stuwende kracht achter fysieke winkels (Emerce)
Als retail en het internet hun onderlinge relatie op Facebook zouden moeten duiden, zouden ze kiezen voor “it’s complicated“. Dat de online retailomzet in veel markten groeit, lijkt een logische ontwikkeling. Dat gaat vaak ten koste van de offline omzet, maar interessanter is dat online de fysieke winkels ook juist kan helpen groeien, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. Dat is vooral het geval als het voor de consument belangrijk is een product te zien, voelen en ervaren (zoals in woonwinkels) of om de spullen gelijk mee te nemen (bouw- en supermarkten).
“Ook online spelers zijn zich sterk bewust van de voordelen van een fysieke winkel, zoals blijkt uit de komst van fysieke winkels van Coolblue in Nederland en Zalando in Berlijn.”
Hoe hackgevoelig is de zelfrijdende auto? (RTL Nieuws)
Hoe makkelijk is het om de ruitenwissers van een (zelf)rijdende auto op afstand en ongevraagd aan te zetten? Of erger: de remmen te activeren? Nogal makkelijk, als we de berichtgeving in de media mogen geloven. RTL Nieuws’ Toekomstmakers dook op het onderwerp, met als resultaat dat je je afvraagt of het wel verstandig is je auto nog te verzekeren…
“Onderzoekers aan de universiteit van Californië wisten toegang te krijgen tot de ruitenwisser van een Corvette. Dat was nog redelijk onschuldig. Maar diezelfde onderzoekers konden ook de remmen in- of uitschakelen. Ironisch genoeg bleek de apparatuur die was geïnstalleerd voor de verzekering het kwetsbare punt: via die weg verschaften de onderzoekers zichzelf toegang.”
Contentmarketing is niet meer: de revolutie is begonnen (Frankwatching)
Contentmarketing is dood, leve de visuele contentmarketing. Yep, de titel is inderdaad wat clickbaiterig, want contentmarketing ‘is nog steeds’, maar moet vooral visueel plaatsvinden. De redenen: iedereen kan mooie visuals maken, de content kan direct breed met de wereld worden gedeeld en visuals hebben grote impact.
“Mede door de opkomst en populariteit van andere sociale kanalen zoals Instagram, Pinterest en Periscope, is visuele content belangrijk geworden voor alle social media. Tijdlijnen van tegenwoordig staan vol met memes, gekke filmpjes en persoonlijke pagina’s werden in de loop der jaren persoonlijker door eigen achtergronden, indelingen en meer visuals.”
Noodweer en bier: Dit was jouw festivalzomer… online (NRC Q)
Hoe werden de zes grote zomerfestivals – Sail, Gay Pride, de Nijmeegse Vierdaagse, Pinkpop, Lowlands en Zwarte Cross – online besproken? Sail was de grootste, Pinkpop scoorde een stuk beter dan Lowlands en bij de Nijmeegse Vierdaagse gaat het vooral over ‘blaren’ en het ‘Rode Kruis’.
“Over Sail werd online het meest geschreven. Niet gek met 2,3 miljoen bezoekers. Deel je het aantal berichten door het aantal bezoekers, dan blijkt het zeilevenement net als de Gay Pride juist relatief weinig aandacht te generen.”
TrendsVerwachting 2016, Jaar van het PolderPositivisme (Trends 2016)
Voor de 12e keer brachten Richard en Lieke Lamb, een week voorafgaande aan de Troonrede van Koning Willy, hun TrendsVerwachting uit. Luister of lees hun verwachtingen voor 2016, zoals de Robot Revolutie, DigiDemocratie & Angstverzadiging en de Flexconomy.
“In 2016 zullen Nederlanders door de (lichte) economische verbeteringen gemotiveerd worden om samen weer extra de handen uit de mouwen te steken en flink aan te pakken. Geheel in de Nederlandse traditie van het Poldermodel kiest men hierbij niet voor een blind enthousiaste en egoïstische aanpak maar voor ‘Samenredzaamheid’.”
Facebook start nieuwsplatform Signal voor journalisten (NU.nl)
Twitter is dan een stuk kleiner dan Facebook, het heeft wel succesvol het ‘realtime’-domein geclaimd. Facebook-updates blijven vaak dagen ‘hangen’ in je timeline, terwijl tweets na 20 minuten door niemand meer worden gezien. Dat snelle karakter maakt Twitter vooral voor journalisten geschikt om een vinger aan de kloppende pols van de actualiteit te houden. En dat zint Facebook niet, dus introduceert het ‘Signal‘.
Signal toont in een overzicht welke onderwerpen op het moment trending zijn, en waar sinds kort veel over wordt gesproken. Een zoekoptie laat journalisten berichten op pagina’s en van gebruikers terugvinden.
‘Mensen moeten leren om te delen op sociale media’ (AD)
In dit interview legt de man achter de Social Media Week Rotterdam, Maarten Reijgersberg van Rauw CC, uit dat de rol van gemeenten aan de hand van social media steeds minder sturend en steeds meer faciliterend wordt.
“Ik woon inmiddels 16 jaar in Rotterdam en ik ben het wel een beetje zat om mezelf steeds voor te moeten stellen bij de gemeente.”
Frans Bauer vs T-Mobile (Dumpert)
Om de angel uit de discussie te halen, reageren webcaremedewerkers van grotere organisaties in eerste instantie nogal eens op een ‘popie-jopie’-manier op een klacht. Het moet de klager duidelijk maken dat er aan de andere kant van de lijn ook maar gewoon een mens zit. Een mens met een eigen mening en een eigen smaak. Frans Bauer leek daar even het slachtoffer van te worden in een reactie van T-Mobile, maar Frans zette de bewuste medewerkers (^Jakob) flink op z’n nummer.
“@tmobile_webcare met alle respect maar wat heeft jou persoonlijke muziek smaak te maken met een klacht van een klant!!”