De introductie van Googles Assistant

14 november 2016, 12:00

Googles #madebygoogle-presentatie draaide eigenlijk niet om nieuwe hardware

Op het eerste gezicht leek de #madebygoogle-presentatie van vorige maand vooral te draaien om nieuwe hardware. Google introduceerde Pixel-telefoons, Google Home, een nieuwe Chromecast en een VR-headset. In de dagen die volgden was het internet dan ook vooral druk met deze nieuwe gadgets. Maar het lanceren van hardwareproducten was niet het eigenlijke doel van de presentatie – de Google Assistant was de hoofdattractie. En het is vooral deze virtuele assistent die grote veranderingen teweeg kan brengen. De aandacht van Google verschuift en de Assistant maakt duidelijk waar de focus komt te liggen.

De presentatie begon met een korte animatie. Googles logo, boven de welbekende zoekbalk, veranderde in allerlei namen. Google’s hogere doel, volgens ceo Sundar Pinchai, is “to build an individual Google for each user”. En zo maakt de Google Assistant zijn entree.

Wouldn’t it be nice to have a Google for your world?

Assistent

Dat klinkt natuurlijk groots en meeslepend, zoals veel marketingtaal. Maar wat Google aan wil bieden met Assistant, is ook groots. Het idee beslaat in potentie je hele digitale leven. Wanneer Google het heeft over de Google Assistant, refereren ze eigenlijk aan hun enorm krachtige machine learning- en kunstmatige-intelligentie-infrastructuur. Jou moeiteloos toegang verschaffen tot die infrastructuur is de taak van de fonkelnieuwe assistent. Toegang tot Google’s online versie van jouw leven, informatie en data.

Googles Pixel-telefoon is niet primair een iPhone killer, het is een schermpje voor Assistant.

Daarom is Googles Pixel-telefoon niet primair een iPhone killer, het is een schermpje voor Assistant. Zo werd de Pixel zelfs door Sundar Pinchai geïntroduceerd (zie hieronder vanaf 12m35s).

Datzelfde geldt voor Google Home, een speaker om gebruikers toegang te geven tot Assistant – en daarmee tot alle Google services die je al gebruikt. Vraag het en Assistant vindt de juiste afspraak in je Calendar. Of de beste route uit Maps op basis van je locatie.

Basis

Dat is handig natuurlijk. Lang zaten deze diensten allemaal in hun eigen hokje, met een eigen interface. Stap voor stap heeft Google ze aan elkaar geknoopt. Door bijvoorbeeld hotelreserveringen uit de je mail weer te geven in Google Maps. Of online aankopen bij je zoekresultaten. Assistant stijgt boven de hokjes uit, verbindt je informatie en geeft je onbelemmerde toegang.

Daarin schuilt de elementaire verschuiving die Google nu in gang zet. De Google Assistant (ofwel Googles kunstmatige-intelligentie-interpretatie van jouw leven) is niet slechts een nieuwe manier om Google Photos te doorzoeken, of je Gmail, of het internet. Assistant is niet bedoeld als een nieuwe ingang, maar als de basis – de centrale opslag van je digitale leven en het brein achter de hele operatie.

Assistant is niet bedoeld als een nieuwe ingang, maar als de basis – de centrale opslag van je digitale leven en het brein achter de hele operatie.

Naadloos

Deze verschuiving zal ertoe leiden dat het onderscheid tussen Google-apps en -services zal vervagen. Inbox, Translate en zelfs de zoekmachine zullen aanvoelen als beperkte visuele interfaces, omdat Assistant ze allemaal tegelijk overziet. Als gebruiker hoef je dus niet door allerlei schermen te navigeren om te vinden wat je zoekt. Assistant zal je verzoek hebben geïnterpreteerd en uitgevoerd voordat je überhaupt de juiste app of pagina hebt kunnen openen.

Wil je vast een proefritje wagen zonder een Pixel-telefoon of Home-speaker aan te schaffen? Assistant zit in Allo ingebakken, de (redelijk) nieuwe berichtenapp van Google. Als je @google typt, roep je je Assistant op, nu nog in previewmodus. Maar je kunt hem vragen om je e-mails van afgelopen vrijdag weer te geven of een code voor je te onthouden. Of de foto’s die je in Parijs hebt genomen. Los van de hokjes waarin je deze informatie normaal zou zoeken.

Stap voor stap zal jouw eigen, persoonlijke Google je ooit gefragmenteerde digitale leven naadloos samenstellen.

TjerkJan Oord
Creative Lead bij Greenberry

TjerkJan is creative lead bij Greenberry en binnen het bureau is TjerkJan verantwoordelijk voor art direction en conceptontwikkeling. TjerkJan werkte eerder voor digitale bureaus als Isobar, Mirabeau en Lost Boys (freelance). Conceptueel ijzersterk en telkens op zoek naar verrassende en vernieuwende ideeën voor onze opdrachtgevers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!