De grootse ambities van Ikbenfrits

Medeoprichter Thomas de Leeuw: “Online is niet de beste manier voor hypotheekkeuze”

De grootse ambities van Ikbenfrits

Een hypotheek afsluiten doe je niet zo maar. Het gaat om veel geld en het houdt in dat je lange tijd in je leven een aanzienlijk bedrag aan de verstrekker ervan moet betalen. Maar waar je uiteindelijk voor kiest en waarom, is voor de meeste mensen niet duidelijk? De traditionele adviseur geeft vaak niet veel inzicht. Daar wil Ikbenfrits verandering in brengen. “Wij helpen mensen met de juiste keuze maken als het gaat om een hypotheek. Wat wij echt anders doen dan een normale hypotheekadviseur, is dat wij je ook echt helpen het te begrijpen”, aldus medeoprichter Thomas de Leeuw.

Ikbenfrits werkt met een aantal zelfgebouwde online tools. Daarmee kunnen mensen in eerste instantie zelf aan de slag. “We proberen je in eerste instantie zoveel mogelijk zelf online aan de slag te laten gaan. Dus we hebben online content, we hebben e-books, we hebben ook veel rekentools. Een hypotheek is toch een numeriek iets dus je moet ook rekenen: hoeveel kan ik lenen, hoeveel kan ik sparen? Maar je ziet dat dit voor de meeste mensen niet genoeg is: het is toch eng om zo’n beslissing alleen te nemen. Dus we helpen ze aan de telefoon met een aantal interactieve tools om de juiste beslissing te nemen.”

“Alleen een rekentool online zetten niet voldoende”

 

Ikbenfrits is gestart uit frustratie. “We zijn geïnspireerd geraakt door mensen om ons heen die heel erg gefrustreerd waren door het hypotheekadvies dat ze kregen. Mijn eigen vader bijvoorbeeld. Hij had een hypotheek, maar dacht dat hij kon besparen door lagere rentes. Maar zijn hypotheekadviseur zei dat geld besparen niet zou lukken vanwege de hoogte van de te betalen boete. Mijn vader liet het er niet bij zitten en toen hij het zelf narekende, bleek hij 200 euro per maand te kunnen besparen. Ik dacht: dit is absurd. Hij had een logische vraag en het kostte hem veel moeite om een eerlijk antwoord te vinden. Mensen zouden dit online in vijf minuten moeten kunnen oplossen, vond ik. Zo zijn wij begonnen, maar we merkten al snel dat alleen een rekentool online zetten niet voldoende was.”

Te ingewikkeld

Ikbenfrits is daarmee minder digitaal dan waar aanvankelijk op werd ingezet. “Ik geloof niet dat online de beste manier is om een keuze te maken voor een hypotheek. Het is gewoon te ingewikkeld. Dus je begint online en gaat verder met een gesprek met iemand die alles precies begrijpt.”

Ikbenfrits laat klanten wel exact zien waar keuzes worden gemaakt. Het dashboard dat de klant ziet, is hetzelfde als dat van de telefonisch adviseur. “Een hypotheek afsluiten is echt veel ingewikkelder dan online een vliegticket of een verzekering kopen.”

Handwerk

Op drie vlakken moet je als klant een keuze maken: op rente, op voorwaarden en wil de bank die potentiële klant wel? Dit zijn zaken die met regelmaat worden gewijzigd. “Elke hypotheekverstrekker heeft acceptatie-, en voorwaardengidsen en als ze die updaten, sturen ze mails uit. Wij hebben één iemand in dienst die dat allemaal bijhoudt. Dit is handwerk en een vertaalslag tussen wat de bank jou vertelt en wat wij in de database invullen. Dat is bij ons het mooie: één iemand houdt dit bij ons en daarna kunnen al onze adviseurs het geautomatiseerd gebruiken.”

In het nieuws

Door de actuele vergelijkingen van Ikbenfrits komt het bedrijf nogal eens in het nieuws. Zo ontdekten ze dat de oversluitboetes structureel te hoog zijn. “Hypotheekverstrekkers mogen niet meer rekenen dan de geleden schade, maar ze ronden het stelselmatig in hun voordeel af. Elke afslag die ze kunnen nemen, is in hun voordeel en als je dat allemaal bij elkaar optelt is dat zo’n 15 procent extra. Het gaat dus om gigantische bedragen. Wij hebben dit onderzocht en aangekaart, samen met Radar, en daar zijn Kamervragen over gesteld. Er is ook door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vastgesteld dat het klopt en nu moeten de banken al die boetes vanaf 14 juni 2016 gaan terug betalen.

"Het gaat echt om gigantische bedragen. We zijn nog niet klaar want wij vinden dat het ook voor juni 2016 fout is gegaan, en dat er dus meer moet worden terugbetaald. Dus er lopen nog rechtszaken.”

Bootstrapped

Ondertussen gaat het goed met Ikbenfrits. Het bedrijf werkte lange tijd bootstrapped: alle winst werd geïnvesteerd in nieuwe groei. Er werken op dit moment zo’n dertig mensen voor het bedrijf en inmiddels is een investering opgehaald. Klanten komen voornamelijk binnen via Google. “We zijn nu volledig gericht op de Nederlandse markt. Dat is een hele grote markt, daar zijn we voorlopig niet klaar. Wat wij doen, is het nemen van een ingewikkelde financiële beslissing samen met een klant op een schaalbare manier. In theorie kan het ook in het buitenland, maar daar zijn we nog niet mee bezig. Er is hier nog genoeg te doen.”

“We zien geen reden om niet de grootste te worden in Nederland”

Sterker nog: Ikbenfrits heeft grote ambities. “We zien geen reden om niet de grootste te worden in Nederland. Ofwel, wij willen de grootste worden. Nu is de Hypotheker met 10 procent de grootste van Nederland. Over vijf jaar willen wij daar voorbij. We geloven ook dat dat kan. Dus elke stap die kant op, is een goede.”

 

 


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.