De grappigste 1april-grappen van 2023

Een onvolledig maar evengoed best volledig overzicht van communicatie rond de moeder aller inhakers. Met veel dank aan de MF-lezers die meehielpen bij het speuren. Blijf sturen: De beste 1 aprilgrappen van 2023.

31 maart 2023, 14:55 36306 x gelezen

Easytoys en New York Pizza brengen drie nieuwe smaken glijmidel (waaronder pepperoni), Coolblue Energie komt met Yamuda, Nemo presenteert een gehaktbal van gekweekt mammoetvlees, Venco introduceert droppasta voor op brood, De Christelijke Mutualiteit gaat los op OnlyFans, E-mail wordt persoonlijk bezorgd door Reloadify, Vitakraft Cat Yums komt met de smaak ‘muis’, Het Efteling Carnaval Festival krijgt een nieuwe techno-soundtrack en Rome verbrandt voortaan zijn afval in de Randstand. Hoewel die laatste is misschien toch…. nah, vast niet.

Toegegeven, ter redactie hebben we een gevoelige neus of het net wél of net niet wél leuk is, maar in het algemeen blijft het toch altijd prettig om te merken dat bedrijven, instanties en vooral merken zichzelf niet ál te serieus nemen en je kunt van het tijdsgewricht zeggen wat je wilt: Een goede grap kan er altijd bij, al was het maar om een beetje verlichting en verluchting te bieden.

Probleem blijft natuurlijk wel om goed in te schatten óf iets een grap is, dus de disclaimer is kort: wij hebben géén idee. Voor hetzelfde geld is het echt waar. Die sluis voor vissen in Utrecht van twee jaar geleden lijkt echt te bestaan….

#1 Coolblue Energie: Yamuda

Ze zijn er vroeg bij op 28 maart 2023, eergisteren dus. Coolblue Energie komt met Yamuda (jamoedaa, jemoeder): de enige echte slimme app waar je ECHT energie mee bespaart. Als je te lang doucht, zet Yamuda de kraan uit. Te lang gamen? Beeld op zwart. De installatie is een “eitje” met het E-ei, dat natuurlijk bedraad in je meterkast komt te hangen.

 

# 2 Venco Droppasta

Klassiekertje dit, de onmogelijke product-extensie met een ‘wie weet’-gehalte van heb ik jou daar. Naar buiten gebracht via de officiële Venco-kanalen op Facebook en voorzien van de ronkende waarschuwing: ‘smul gerust maar wel bewust’. “Binnenkort verkrijgbaar in jouw supermarkt! Onze enige echte Drop Pasta! Welke dropliefhebber moet deze sowieso proeven?”

# 3 Elke week 900 ton huisvuil per trein naar Nederland?

*we duiken weg* Als dit een grap is, is het een hele goede, want de rapen zijn gaar en niet zo’n beetje ook: Rome heeft een enorm vuilnisprobleem; steeds vaker stapelt het huisvuil zich op in de straten van de Italiaanse hoofdstad. Er is te weinig verwerkingscapaciteit en de door burgemeester Roberto Gualtieri gewenste verbrandingsoven zal op zijn vroegst in 2026 klaar zijn. Tot die tijd zoekt de AMA, de vuilophaaldienst van de stad, naar oplossingen voor de groeiende problemen. Na lange onderhandelingen heeft het bedrijf nu een overeenkomst bereikt met het Amsterdamse Afval Energie Bedrijf (AEB) over 900 ton huisvuil per week. Vanaf begin april (!) gaan er treinen vol Romeins huisvuil naar de vuilverbranding in Amsterdam.

#4 Ook lachen: Een bankrun

Een subreddit genaamd WallStreetBets is een groep mensen die actief (online) beleggen, en ook vooral lol trappen. In een bericht roept het  mensen op om zaterdag 1 april cash bij de bank op te nemen. Een heuse bankrun in tijden dat het bancaire stelsel kreunt en steunt. Is het een gimmick om online meer aandacht te krijgen of een oproep die bloedserieus is te nemen vraagt het bezorgde Bitcoinmgzn zich af.

#5 Christelijke Mutualiteit gaat OnlyFans

Leuke van de zuiderburen. CM startte een eigen kanaal op OnlyFans voor beter advies. Een stuntje dat een serieueze ondertoon heeft trouwens. Het CM Gezondheidsfonds zegt jongeren beter te willen wapenen tegen bedenkelijke adviezen en foute informatie over gezondheid. De mutualiteit heeft daarvoor een onlineplatform opgericht maar heeft daarnaast ook een eigen kanaal opgestart op OnlyFans, een sociaalmediaplatform dat vooral bekend is omwille van pornografische beelden. Warmbloedige video wel.

#6 Bevrijd de kreeft

Geestige bevrijdingsactie met weer een serieuze ondertoon. Onder het motto ‘Words Matter: We Should Stop Normalising Cruelty’ wordt de standaard Britse roei-uitdrukking ’to catch a crab’ bij het verliezen van één van de roeiriemen vervangen door de uitdrukking ‘Liberate a lobster’, althans als het aan dierenbeschermingsorganisatie Peta ligt.

#7: E-mail persoonlijk bezorgd door Reloadify

In de Marketingfacts redactie-inbox: de grapjassen van Reloadify met een persbericht. “Vanaf april levert Reloadify nieuwsbrieven persoonlijk af (inclusief aflevergarantie)”. Zij vinden vooral deze quote erg grappig: “Door e-mails persoonlijk af te leveren bij de ontvanger verhogen we de kans op conversies. Zeg jij maar eens ‘nee’ tegen een knetter goede aanbieding die zo aan je deur wordt afgeleverd.

#8 Drugs speuren met snuffel-app in Limburg

Langs het randje van betamelijk journalisten-foppen natuurlijk, maar een speciale geurherkenningsapp komt beschikbaar om drugslocaties en -dumpingen op te sporen. Het is een innovatie vanuit het project ‘innovatieve controle methoden’. In Noord-Limburg kunnen 270.000 inwoners politie en gemeentes gaan helpen in de strijd tegen ondermijning. ‘Het is een onorthodox middel, maar omdat we criminaliteit echt een halt toe moeten roepen, zetten we het in’, aldus Ryan Palmen, portefeuillehouder Veiligheid Regio Deal Noord-Limburg.

#9 Catch the mouse (bevat Taurine!)

Is jouw kat een muizengek? Of weet hij of zij juist niet zo goed wat hij met een muis moet doen? Vitakraft Cat Yums muis zijn zachte snacks voor elke kat. Of hij nu van muizen houd of liever in de vensterbank ligt te slapen, met deze snack komt jouw kat gegarandeerd bij je kroelen. Samengevat: zachte vleessnack, extra vlezig (70%), lekkere, zichtbare vulling, bevat taurine, graanvrij, zonder toegevoegde suikers, zonder soja, in hersluitbare verpakking

# 10 Efteling Carnaval Festival wordt sneller, energieker

…..en krijgt een nieuw geluid. De Efteling werkt hiervoor samen met het populaire DJ duo Lucas & Steve! Steven van Gils, Efteling-woordvoerder: “De iconische attractie, Carnaval Festival, waarin je met Jokie & Jet rondom de wereld reist, krijgt na 39 jaar een muzikale update. Na uitvoerig onderzoek door onze afdeling Strategie & Inzicht, gesprekken met de professor Popmuziek en meerdere enquêtes onder onze bezoekers, zijn we tot de conclusie gekomen dat de attractie toe is aan een nieuwe sound, die beter past in het huidige tijdsbeeld. We gaan sneller, energieker en verrassender worden.”

# 11 Drie nieuwe smaken glijmiddel!

‘Je moet misschien even wennen, maar dit is een gouden combi! We combineerden namelijk twee van de lekkerste dingen ter wereld: seks én pizza! Een glijmiddel met de pittige smaak van pepperoni, durf jij het aan?’ Bij EasyToys en New York Pizza doorbreken we graag taboes en zijn we altijd op zoek naar spannender en beter. Ontdek onze nieuwe smaken: Rood – Pepperoni, Groen cinnamon bread of Geel – BBQ chicken. 

#12 Gehaktbal van gekweekt mammoetvlees

De mammoetbal is dinsdag gepresenteerd in het Science Museum Nemo in Amsterdam. De makers willen ermee laten zien dat vlees eten zonder miljoenen dieren te slachten mogelijk is. ,,De mammoet”, zegt medeoprichter Tim Noakesmith van het Australische kweekvleesbedrijf Vow ,,is vanaf nu een baken van hoop.”

#13 Arbeidsbemiddelingsbureau Daan wordt Noah

Subtiel en beschaafde instinker: De verandering is gebaseerd op de populariteit van de naam Noah, die in de afgelopen jaren de meest gegeven kindernaam is geweest voor zowel meisjes als jongens. De directeur van Noah, Jeroen van Kooij, legt uit: “Ons bureau is de afgelopen jaren gegroeid en we willen onze naam beter laten aansluiten bij de tijd waarin we leven en de generatie waar we het voor doen. We vinden de naam Noah modern en universeel, wat past bij onze kernwaarden.”

#14 Sportcity: Van bankhanger naar bankdrukker

Sabine Winter, Local Marketing Manager SportCity: “Het voelt wellicht tegenstrijdig om mensen met de SportTaxi, een auto, op te halen en naar een sportschool te brengen. Maar we hopen dat deze service hen net dat extra duwtje in de rug geeft om weer lekker naar de sportclub te komen. Het idee is dat mensen, na een paar keer gebruik te hebben gemaakt van de SportTaxi, op eigen kracht naar de club komen en zo hun sportritme weer terugvinden. Het past in onze filosofie van samen zoeken naar wat jou beweegt.’’ Lees zelf even na…. het zóu echt kunnen zijn. Wat is de SportTaxi?

#15 Bakkerij Dunselman lanceert innovatieve AI-technologie

Woordgrap-dichtheid-alert: hoog. Bakkerij Dunselman uit Den Helder doet het gewoon: “Verras jezelf of je dierbaren deze Pasen met onze nieuwste technologische vooruitgang – de PaasAI. Laat onze AI-technologie het werk voor je doen en geniet van een ei-ndeloze variëteit aan gepersonaliseerde paaseieren. Onze AI-technologie is heel slim! Niet alleen analyseert het de foto van de persoon voor het uiterlijk, maar ook voor hun innerlijke ei-genschappen. En het beste van alles? We baseren de smaak van het paasAI op de persoon op de foto. Of je nu een foto van jezelf, je partner, je kinderen of je beste vrienden gebruikt, wij hebben het perfecte paasAI voor jou! Dus waar wacht je nog op? Laat onze paasAI jou verrassen.” Leuk, leuk, w-ei hebben er een beeld bij. Z-ei trouwens ook (video, Linkedin):

#16 Shotje Frikandel Speciaal

Het unieke brouwsel is bedacht door distilleerderij Onrust Stokers en Candyfestival.nl. ‘Heb je altijd zin in een frikandel speciaal na een avondje flink zuipen? Nou, dan hebben we goed nieuws voor je. Een Rotterdamse stokerij lanceert nu een shotje met frikandel speciaal-smaak. Waarom zou je dus wachten tot na het drinken, als je ook een shotje frikandel speciaal kan nemen? Zo combineer je meteen het beste van twee werelden.’ Uiterst geraffineerd lijkt hij niet, maar toch gingen de mainstream media massaal mee in de aankondiging van de combinatie tussen de snackbarclassic en een goed glas worstensap.

#17 Douanekatten op Schiphol

Kat deze niet aan zien komen, normaal gesproken worden er bij de Douane geen grappen gemaakt, serieuze business. Maar gisteren toch gespot, op Linkedin: “Katten zijn leniger en wendbaarder dan honden. Hierdoor kruipen ze gemakkelijker tussen koffers door en komen ze op plekken die voor honden minder toegankelijk zijn. Bovendien zijn het uitstekende sluipers waardoor de controles ongemerkt uitgevoerd kunnen worden. Onderzoek wijst uit dat katten veranderingen in hormoonspiegels bij mensen kunnen detecteren. Hierdoor kunnen zij passagiers aanwijzen die mogelijk iets te verbergen hebben.” Katinhetbakkie. Kregen nog een tip van de maker, net die schrijft dat “de kat is gemaakt met generatieve AI van Midjourney 😉 Het is volgens mij de eerste keer dat de overheid AI-afbeeldingen inzet. Leuk om erbij te melden toch?” Zeker, zeker. AI is enorm leuk.

Bron afbeelding: Douane Nederland – Linkedin.

#18 De Mekkerstekker van Zonneplan

De Mekkerstekker attendeert je op de dure uren van energieverbruik met een nogal euhm… vervelende interruptie. “Gemekker”, dus. De stekker is een extensie van de Zonneplan app, waar je de variabele uurprijzen voor energie kunt zien (en dus je energieverbruik op kan afstemmen). Bij Zonneplan hebben ze voor de stekker een speciale 1 april actie, mocht je nog twijfelen: 1 halen, 2 betalen.

Bron afbeelding: Zonneplan – facebook.

 

#19 De Bevalbus van Verloskundigenpraktijk Katwijk

We plukten ‘m van de Facebook-account en hij is redelijk briljant, alleen al voor de foto: ‘Vind je mobiel bevallen in onze bevalbus toch wat spannend zonder ziekenhuis dichtbij, dan parkeren we ons busje op het parkeerterrein van het LUMC. Zodat we bij eventuele spoed heel dichtbij zijn. Heb je interesse om te bevallen in onze bevalbus? Vraag dan naar de mogelijkheden en arrangementen bij de verloskundige.’

Bron afbeelding: Verloskundigenpraktijk Katwijk- facebook.

 

#20 Jan Krediet experimenteert met Hef-fietsen

Ze komen ook via LinkedIn! Er is een logistieke primeur voor Jan Krediet. Sinds vandaag bewegen in de warehouses in Steenwijk en Venlo een deel van de medewerkers en de goederen voort via heffietsen. De innovatieve variant op de heftruck en een ultieme mix van oer-Hollandse nuchterheid, duurzaamheid en gezondheid. ‘Een meer dan welkome aanvulling’, volgens Ronald van Valkenburg, één van de teamleiders in het warehouse in Steenwijk. ‘Ten eerste past het duurzame karakter van de heffiets perfect bij onze ISO-14001 milieustrategie🌱, maar daarnaast pakken we hier mooi een stukje duurzame inzetbaarheid voor het team mee.’

#21 Dunkin’ Pizza with Donut Dough

De Amerikaanse donut- en koffiespecialist heeft inmiddels meer dan zeventig vestigingen in Nederland en vijfentwintig in België. De aankomende jaren staan in het teken van groei met een uitbreiding van het assortiment voor lunch met bakery items. Om het avondmoment in te vullen introduceert Dunkin’ daarom een pizza gemaakt van donut deeg. Tijdens de lancering wordt er gestart met een klein assortiment om de reacties te peilen van de consument. Afhankelijk van die reacties wordt het assortiment mogelijk uitgebreid tot een volledig pizza concept.

#22 CheapTickets.nl met ruimtereizen naar de maan in 2024

“Ruimtereizen vanaf voorjaar 2024 ook voor gewone burger bereikbaar”. Vlieg naar de maan met CheapTickets.nl, persbericht: “CheapTickets.nl biedt vanaf het voorjaar van 2024 als eerste online travel agency (OTA) ooit vliegtickets naar de maan aan. Met dit initiatief speelt CheapTickets.nl in op de toenemende interesse in vliegtickets naar de maan ‘voor de gewone burger’. Er is in overleg met ruimtetransportbedrijven gekozen om dit met de New Shepard raket te doen. De New Shepard bestaat uit een draagraket die rechtshandig kan landen en een capsule heeft voor zes mensen die aan drie parachutes landt. De New Shepard heeft al eerder bemande vluchten uitgevoerd. De ticketprijzen voor deze vlucht zijn november 2023 bekend, reizigers moeten denken aan prijzen vanaf €35.670,-.”

#23 Revolutionaire van kleur veranderende driewielfiets – Van Raam

Teamleider marketing van VanRaam hangt in de mail: “Gisteren hebben wij onderstaand persbericht verstuurd en we merken dat er veel ontvangers zijn die niet direct doorhadden dat de fiets die van kleur verandert tijdens het fietsen een 1-april grap was.” Nou, bij deze dus! Uit het persbericht: “Van Raam, Nederlandse producent van aangepaste fietsen, heeft een technologische doorbraak bereikt met de ontwikkeling van de Easy Color Ink technologie. De innovatieve coating maakt het mogelijk om de kleur van de fiets te veranderen tijdens het fietsen. Hoe werkt de Easy Color Inkt technologie en wat zijn de voordelen? Met miljoenen microcapsules en elektrische signalen kunnen verschillende tinten en patronen worden aangestuurd, waardoor de fiets op elk moment van kleur kan veranderen.”

#24 Und jetzt – Gehen alle verkeersborden rund Groningen auf Deutsch

“Komend weekend is de A28 voor het derde en laatste weekend op rij dicht. We gaan hier zaterdag onder andere de definitieve nieuwe verkeersborden plaatsen voor het verkeer richting het zuiden. Door een misverstand hebben we per ongeluk Duitstalige borden besteld. We verwachten dat dit voor de weggebruikers geen grote problemen oplevert.” Hier de link naar het volledige bericht. Woordvoerder Kristien de Smid denkt dat de Groningers snel gewend zijn aan de Duitstalige borden. ‘Veel mensen in het Noorden rijden via Duitsland naar hun vakantiebestemming. Daar weten ze de weg vaak prima te vinden, dus dat zal hier ook wel lukken.’

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

2 Reacties

    Nummer 13 vind ik dan weer het grappigst 🙂


    30 maart 2023 om 12:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!