De feestdagen staan voor de deur: ben jij klaar voor SEO-succes?

28 oktober 2015, 14:00

De feestdagen klinken nog ver weg, het is immers pas oktober en er zijn nog zeker zes weken te gaan. Maar voor wie nu nog moet gaan bedenken welke stappen gezet moeten worden om via SEO te profiteren van Sinterklaas en Kerstmis begint de tijd te dringen. Laten we voorop stellen: organische vindbaarheid is eigenlijk geen goed paard om op te wedden als je haast hebt. Dat wil echter niet zeggen dat het nu niet meer kan lukken. Winkelend Nederland blijkt juist in grote mate op zoek naar cadeautips, inspiratie en ideeën. Zonde om daar niet met SEO op in te springen.

Voor webwinkels die nog geen inspiratie hebben of niet weten waar te beginnen, hieronder een spoedcursus SEO-voor-de-feestdagen.

Stap 1: Weten wat Nederland zoekt

Het is eigenlijk niet verrassend dat het winkelende publiek via internet zoekt naar inspiratie. Of het nu gaat om een cadeau voor je vriend, vriendin, partner of die goede vriendin waar je al jaren mee bevriend bent, het kan elk jaar weer een uitdaging zijn om het juiste cadeau te vinden. Dus ga je online op zoek naar hulp. Hieronder een aantal veel voorkomende zoekopdrachten die te maken hebben met Sinterklaas of Kerstmis:

Bron: Google Keyword Planner

Bovenstaande overzicht is enkel een selectie van mogelijke termen. Voor dit artikel heb ik de meest gangbare geselecteerd. Wil je dit voor jouw business ook doen of wil je zelf verder zoeken naar interessante zoekopdrachten? Een goed startpunt is de gratis tool Übersuggest. Vul een onderwerp in (‘Sinterklaas’ of ‘Kerstmis’) en de tool zoekt binnen enkele seconden allerlei mogelijke zoekopdrachten erbij. Haal deze lijst met suggesties vervolgens door de Google Keyword Planner om te kijken op welke zoekopdrachten ook daadwerkelijk volume zit. Wellicht komt Google nog met suggesties die Übersuggest niet heeft genoemd of die je zelf niet had bedacht.

Let op: De Google Keyword Planner is gratis te gebruiken, mits je een Google Adwords-account hebt. Het aanmaken is een vrij ingewikkeld proces, maar als je het eenmaal hebt dan is de moeite meer dan waard. De term ‘Zoekvolume’ zoals die gebruikt wordt in deze tool is eigenlijk wat verwarrend. Leg de data naast je Adwords en Analytics-data en je ziet hele andere getallen. Zie de getallen binnen de Keyword Planner voornamelijk in verhouding tot elkaar: op het ene zoekwoord zit bijvoorbeeld twee of drie keer zoveel zoekvolume als op het andere.

Stap 2: Selecteer je onderwerpen

Zoals je ziet in bovenstaande lijsten wordt er flink gezocht naar inspiratie, tips en ideeën. Maar ook specifiekere zoekopdrachten zoals ‘Kerstcadeau voor hem’ of juist ‘Kerstcadeau voor haar’.

Uit deze lijst, maar ook uit je eigen lijst, kun je kiezen welke zoekopdrachten voor jou interessant zijn om op gevonden te worden. Je moet hierbij wel keuzes maken. Als je op alle termen gevonden wilt worden heb je kans dat je lage kwaliteit content gaat maken of content die in grote mate duplicate is.

Voor elk thema waar je op gevonden wilt worden (een thema is hierbij een verzameling van bij elkaar horende zoekopdrachten) maak je dus een pagina. Eventueel kun je wel een pagina maken voor ‘Cadeautje tot 10 euro’, één voor ‘Cadeautje tot 20 euro’ en één voor ‘Cadeautje tot 30 euro’, maar zorg wel voor voldoende unieke content zodat je pagina ook echt relevant is voor de zoekopdracht.

Wat betreft de spelling, kies voor één schrijfwijze (dus ‘cadeau’ of ‘kado’). Doe dit vooral op basis van wat bij jouw merk of webshop past en laat je bij dit specifieke geval niet leiden door de cijfers uit de Keyword Planner. Google weet inmiddels echt wel dat cadeau en kado hetzelfde zijn, dus ga zeker niet spammen door copy/paste, zoeken en vervangen zodat je alle pagina’s hebt voor zowel kado als cadeau. En zowel ‘kado’ als ‘cadeau’ gebruiken is ook geen optie, het is vreemd voor je gebruiker en qua SEO overbodig.

Websites die een autoriteit zijn binnen hun vakgebied/branche kunnen zogenaamde A-termen kiezen. Dit zijn termen met veel zoekvolume, maar ook veel concurrentie. Doe dit niet als je een kleinere speler bent in een grote markt. Pick your battles en speel in op zoekopdrachten die specifieker zijn of zoekopdrachten waar minder zoekvolume op zit. Zoek dus je eigen niche op.

Staar je niet blind op de tabel hierboven, maar spit zelf eens door de Keyword Planner op zoek naar goede thema’s voor jouw webshop.

Een rijtje met goede keuzes kan zijn:

  • Kerstcadeaus (die ook relevant is voor de zoekopdrachten ‘Kerstcadeau tips’, ‘Kerstcadeau ideeën’ en ‘leuke Kerstcadeautjes’)
  • Budget cadeau tips voor Kerstmis (die ook relevant is voor de zoekopdrachten ‘Kerstcadeau 10 euro’, ‘5 euro’, ‘15 euro’)
  • Kerstcadeaus voor hem (die ook relevant is voor ‘Kerstcadeau voor je vriend’ en ‘Kerstcadeau voor je man’ maar bijvoorbeeld ook ‘Leuk kerstcadeau vriend’, ‘Leuk kerstcadeau man’ of zoekopdrachten met ‘origineel’)
  • Kerstcadeaus voor haar (die ook relevant is voor Kerstcadeau voor je vriendin en Kerstcadeau voor je vrouw en gerelateerde zoekopdrachten zoals hierboven in het voorbeeld ‘Kerstcadeau voor hem’ )

Je zou dus voor alle bovenstaande thema’s een eigen pagina kunnen maken (1 bulletpoint is 1 thema). Als je de pagina voorziet van goede content (zie volgende stap) kun je daarmee ook vindbaar zijn op niche- en longtail zoekopdrachten die voor jouw business van toepassing zijn, bijvoorbeeld: ‘kerstcadeau sieraad voor haar’, ‘sieraad cadeau geven kerst’ of ‘idee kerstcadeau vrouw oorbellen of ring’. Als je de pagina’s op een slimme manier voorziet van content die je toch nodig hebt voor je gebruiker, kun je op een enorm aantal verschillende zoekopdrachten vindbaar zijn. Google Keyword Planner zal zeggen dat er geen zoekvolume zit op dit soort termen, maar je zult verrast kunnen staan over de hoeveelheid bezoekers die organisch op je pagina komen.

Stap 3: Creëer waardevolle, relevante content

Nu je weet waar je op gevonden wilt gaan worden, is de volgende stap om per onderwerp (bijvoorbeeld kerstcadeau voor haar) een goede pagina te maken die potentie heeft om het organisch goed te gaan doen op allerlei mogelijke combinaties van zoekopdrachten. Over goede content kun je boeken vol schrijven, maar in dit geval moet ik mij beperken tot een aantal tips en adviezen.

Een goede pagina geeft de bezoeker minimaal een bevredigend antwoord op zijn of haar zoekvraag, relevantie is dus een vereiste. Daarnaast; hoe relevanter een pagina door goede tekstuele content, hoe beter vindbaar deze wordt op diverse zoekopdrachten waaronder longtail zoekopdrachten.

Om écht organisch succes na te streven is er meer nodig. Het liefst is je pagina ook interessant, vernieuwend en/of behulpzaam. Hoe interessanter jouw content, hoe groter de kans dat iemand je content wilt delen. Dat is de eerste stap in het proces waarbij je content kunt inzetten om te streven naar een beter linkprofiel.

Hoewel de lijst hierboven het een beetje uitlokt, is het niet ideaal om enkel pagina’s te maken met saaie productoverzichten. Dat wil waarschijnlijk niemand écht lezen en waarschijnlijk ook niet delen. Door het ontbreken van waardevolle tekstuele content ben je ook minder veelzijdig vindbaar in zoekmachines. Mocht het wel voldoende zijn voor een goede zichtbaarheid, dan ben je in de zoekresultaten slechts één van de velen en daarmee niet onderscheidend. Het is dus goed om dit soort commerciële pagina’s te verrijken (zie voorbeeld hieronder).

Overdenk ook de optie om een aantal pagina’s te maken die niet commercieel van aard zijn, maar waar je de bezoeker wel mee kunt vermaken of verder helpen. Niet alles hoeft meteen terugverdiend te worden: creatieve content werkt vaak op de lange termijn of ondersteunt je bij je brandingactiviteiten. En zoals eerder gezegd, waardevolle content kan bijdragen aan het linkprofiel van je site en daar profiteert de hele site weer van mee.

Voorbeeld: een webshop in sieraden

Om aan te geven wat creatieve content is, heb ik een voorbeeld voor een webshop in sieraden uitgewerkt. Voor deze webshop zijn een flink aantal van de bovenstaande zoekopdrachten interessant. Laten we zegen dat deze webshop graag gevonden wil worden op ‘Kerstcadeau voor haar’, maar ook op longtail-zoekopdrachten ‘Kerstcadeau sieraad voor vrouw’ of ‘Sieraad geven Kerstmis’. Je zult moeten concurreren met andere webshops of zelfs een partij als Bol.com. Daarom moet je een pagina hebben die relevanter is voor deze zoekopdrachten dan de pagina’s van je concurrenten. Je hebt in ieder geval tekstuele content nodig zodat Google kan zien dat je relevant bent.

Tekstuele content kan op meerdere manieren ingevuld worden. Je kan op deze pagina bijvoorbeeld een poll doen wat voor soort sieraad vrouwen het liefste voor Kerstmis willen krijgen: oorbellen, een ring, een ketting of een horloge. Of voeg een samenvatting van een blogartikel toe aan deze pagina als je hier al eens onderzoek naar gedaan hebt. Misschien heb je ook data voorhanden hoe hoog ‘sieraden’ op het wensenlijstje staan in relatie tot andere cadeaus zoals parfum, boeken et cetera? Je kunt ook de productmanager aan het woord laten die vertelt over de geselecteerde producten. Waarom juist die tien items voor deze periode? Dat kan tekstueel, maar je kunt ook á la Coolblue de productmanager voor de camera zetten. Optimaliseer de video dan wel zodat zoekmachines de inhoud ook begrijpen.

Goed om op te letten: maak dit soort pagina’s op een manier zodat zoekmachines de content ook echt kunnen bekijken en begrijpen. Je hebt dus minimaal tekstuele content nodig, geoptimaliseerde afbeeldingen en video’s zijn een pre. En natuurlijk zijn de standaard SEO-zaken op orde zoals een goede title tag, meta description en headings. Voorkom ook dat dit soort pagina’s slechts één groot plaatje zijn. Dit is voor je gebruiker geen probleem, maar vormen wel een bottleneck voor zoekmachinespiders, die grote moeite hebben met het begrijpen van plaatjes. Alt teksten en een goede omschrijving zijn vaak niet voldoende om dit compenseren.

Stap 4: Je pagina in de index krijgen

Als je de pagina hebt gemaakt, is het zaak om je pagina zo snel mogelijk te laten indexeren door Google. Organische vindbaarheid is een tijdsintensief proces en eigenlijk ben je nu al aan de late kant. Hoe eerder die pagina in de index kan gaan rijpen, hoe beter. Trouwens, hoe langer pagina’s in de index zitten, hoe beter ze over het algemeen presteren. Zorg er wel voor dat je pagina interessant blijft: voeg regelmatige verse content toe (zorg er in dit specifieke geval bijvoorbeeld voor dat je elk jaar in oktober de content updatet).

Wachten tot zoekmachinespiders vanzelf langs komen en de nieuwe pagina’s opmerken, is in het geval van tijdsdruk niet handig. Via Google Search Console (voorheen Google Webmastertools) kun je je pagina laten fetchen. Dat wil zeggen dat je Google uitnodigt om de pagina te bekijken en te indexeren. Het is bij Google altijd garantie tot aan de deur, maar onze ervaring is dat een pagina binnen 24 uur in de index staat.

Daarna is het zaak om te laten zien dat je jouw eigen pagina ook daadwerkelijk relevant vindt. Leg een link vanaf de homepage naar je Sinterklaas- of Kerstpagina(s). Dit is een echte quick win om snel linkwaarde van je homepage naar belangrijke pagina(s) te sturen. Maar let op: je kunt dit niet onuitputtelijk doen. Ga dus niet nu vanaf je homepage naar al je pagina’s linken. Ook hier geldt: maak keuzes.

Tot slot

Als je pagina’s in de index zitten, kunnen ze nog ongeveer een maand rijpen voordat ze moeten gaan presteren. Alles wat je in eigen hand had, heb je bij de eerste stappen zo optimaal mogelijk doorgevoerd. Je kunt ze nog wel een handje helpen. Distribueer waardevolle content bijvoorbeeld via sociale media. De links vanaf sociale media dragen dan wel geen linkwaarde over, het is wel een goede stap om je content aan de man te brengen. Wellicht pikt een andere website jouw content op en linkt ernaar. Is jouw content speciaal gemaakt voor mensen met bepaalde hobby’s, benader dan blogs in die wereld. Misschien vinden ze je content leuk genoeg om te willen delen.

Hopelijk geven bovenstaande tips je genoeg handvatten om ook in aanloop naar Sinterklaas en Kerstmis organisch vindbaar te zijn. De gebruiker van zoekmachines heeft zeker zoekvragen, dus speel daarop in. Bedenk je wel dat bovenstaande tips geschreven zijn met het idee om nu nog snel mee te pakken wat er te pakken valt. Het is veel beter om op tijd te beginnen met de voorbereidingen voor Sinterklaas en Kerstmis.

En als de feestdagen voorbij zijn, is het goed om je pagina vooral niet te verwijderen. Haal de pagina wel uit het klikpad van jouw site tot oktober volgend jaar, zodat je niet iemand in hartje zomer naar zo’n pagina leidt. Maar het is zonde om de pagina helemaal te verwijderen, hij valt dan immers ook uit zoekmachines.

Chantal Smink
Strateeg Organische Kanalen en SEO bij Chantalsmink.nl

Chantal Smink is Strateeg Organische Kanalen. Ze heeft 13 jaar ervaring met SEO en is auteur van het boek 'Handboek SEO & Contentstrategie voor Horizontale SEO (2022)'. Daarnaast heeft ze een goed beluisterde podcast over SEO & Organische Marketing op Spotify. Chantal vindt het belangrijk om bedrijven te vertellen over de veranderingen in Google, SEO en hoe dit de aanpak van organische marketing verandert. Staar je niet blind op hoe je denkt dat het werkt, kijk naar hoe het aan het veranderen is.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Sjoerd

    Mmm titel kan beter zijn : ‘ben je klaar voor SEA succes?’. Waarom? Leuk om te bedenken dat je goed gevonden wilt worden op (zeer) competitieve woorden, zonder dat je nu kennelijk daarvoor nog geen content hebt. Simpelweg een paar pagina’s maken gaat je voor SEO niet helpen (volgend jaar, misschien ja) Er wordt namelijk nu van uit gegaan dat de website seo-proof is, dan nog betekent het dat je geen externe verwijzingen hebt naar je nieuwe content, en krachtig genoeg is. Uitleg is zeker interessant 🙂


    28 oktober 2015 om 14:52
    Chantal

    Hi Sjoerd,

    Ik denk zeker niet dat het onmogelijk is om er vanuit SEO ook al van te profiteren. De ervaring leert dat zelfs bij een technisch suboptimale site, goede content absoluut potentie heeft om ook op wat kortere termijn resultaat te laten zien. Daarom ook het advies om de pagina’s te laden met goede content waarin je diverse relevante temen gebruikt. Maar alles wat niet optimaal is aan de site, zul je met andere zaken moeten compenseren. Goede, geoptimaliseerde content is daarin heel krachtig.

    Als het je als kleinere speler niet lukt om zichtbaar te worden op de topzoekopdrachten, kun je heel vaak toch op niche- en longtailzoekopdrachten al verkeer binnen halen. En als het dit jaar toch zou tegenvallen, heb je de pagina wel al voor volgend jaar.


    28 oktober 2015 om 15:01
    patricksteenks

    Ik denk persoonlijk ook dat het zeer lastig wordt om zelfs gevonden te worden op de niche-niche zoekopdrachten rondom Sinterklaas en kerst. Je bent namelijk niet de enige die hier op wilt scoren. Kortom, concurrentie is hoog en resultaat laag.

    Een betere tactiek zou zijn om je voor seo te focussen op andere feestdagen met minder concurrentie of op lange termijn seo voor je site en producten als geheel.

    En met de feestdagen je vooral te richten op persoonlijke marketing richting je vaste klanten, zodat ze hun Sinterklaas- en kerstbudget bij jou gaan besteden.


    11 november 2015 om 06:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!