De 10 grootste digitale uitdagingen – wat is de jouwe?

5 december 2016, 14:00

“Wat is jouw grootste digitale challenge?” Die vraag legden we bij WUA voor aan 25 digitale professionals die werkzaam zijn in de zorg-, telecom-, energie-, retail-, travel én financiële branche. De geïnterviewden zijn allemaal winnaars: ze zijn verantwoordelijk voor de digitale domeinen van de bedrijven die als beste uit de bus kwamen in onze onderzoeken van afgelopen jaar. Dat leidde tot een top-10 grootste digitale uitdagingen. Maar we horen ook graag de jouwe – en je kunt er een boek mee winnen.

In totaal stelden we de geïnterviewden steeds dezelfde zes vragen, over mentaliteit, innovatie, digitale roadmaps, sales en service en klantonderzoek. Hierdoor ontstaat een interessante stand van zaken over digitale marketing en onderzoek in de praktijk.

Een aantal van de interviews heb je al kunnen lezen hier op Marketingfacts, maar we hebben de antwoorden op die vragen en alle interviews gebundeld in het boek The Digital Excellence Challenge, dat vorige maand officieel is gelanceerd. Jij kunt een exemplaar bemachtigen als je verder leest of direct door naar onderen scrollt.

De 10 grootste digitale uitdagingen

Ook winnaars hebben zo hun digitale uitdagingen, moeilijkheden en zaken waarvoor ze écht moeten vechten om ze voor elkaar te boksen. Ook hebben ze een droom, een stip op de horizon die misschien onhaalbaar lijkt of heel ver weg is. We hebben in totaal 10 grote digitale uitdagingen samengevat uit de 23 interviews (voor de opletters: er waren 2 dubbelinterviews, dus in totaal 25 professionals), in het boek staan er nog veel meer.

De lijst hieronder is niet op basis van prioriteit: het is een representatie van de rode lijn in de antwoorden. Niet meer, maar ook niet minder.

1. Human resources

Hoe boei en bind je de digitale schapen – het liefst marketeers – met vijf poten? Goede digitale alleskunners vinden en ze als organisatie bij je houden, is een uitdaging die door meerdere geïnterviewden werd genoemd.

2. 100 procent klanttevredenheid vertalen naar het individu

De transitie maken van one-size-fits-all-klantvriendelijkheid naar een-op-een-klantvriendelijkheid op basis van data is lastig. Personalisatie is een heet hangijzer, duidelijk hoog op de prioriteitenlijst, met name in de telecomwereld.

3. Marketingtechniek: conversie-attributie

Aan welke campagne of uiting moet een conversie worden toegeschreven als mensen beïnvloed zijn door meerdere uitingen? Conversie-attributie is een digitaal ‘probleem’ dat al veel langer speelt en dus nog steeds hot is.

4. Denken vanuit journeys in plaats van in marketingmiddelen

Hoe zien de customer journeys eruit en welke (media)kanalen zijn het relevantst tijdens bepaalde journeys?

5. Ultiem backlogmanagement

Het prioriteren van alle goede ideeën die je hebt vergaard op basis van onderzoek om de ultieme user experience neer te zetten.

6. Relevantie bieden via content

Als je een website hebt met meer dan 1.500 pagina’s, hoe laat je mensen dan de krenten in de pap vinden? Het gaat om relevantie en om snelheid van zoeken en vinden en om niet teveel willen vertellen.

7. Je doelgroep bereiken in een versplinterd medialandschap

Mediagedrag is ontzettend aan het schuiven: door Netflix en uitgesteld tv-kijken, maar ook door adblockers, is het ingewikkeld om je doelgroep te bereiken.

8. Efficiënte inzet van nieuwe marketingtechnologie

Er zijn ontzettend veel tools die je als marketeer kunt inzetten, maar hoe doe je dat zelf zonder dat het te veel geld en tijd kost? Moet je wel alles zelf willen doen of is het handiger met gespecialiseerde bureaus te werken om de grootste digitale slagen te maken?

9. De digitale klantervaring in kaart

Inzicht en kennis: wat maken mensen mee tijdens hun customer journey en hoe ervaren ze jouw website precies?

10. Online performance die wordt beïnvloed door offline branding

Hoe kun je op de juiste manier écht grip krijgen op de invloed die offline marketing en branding hebben op het online kanaal?

Winnen: 25 exemplaren van The Digital Excellence Challenge

Herkenbaar? Zijn de uitdagingen duidelijk? Bij WUA geloven we heel erg in benchmarken en ook heel erg in delen. Daarom geven we met veel plezier 25 exemplaren van The Digital Excellence Challenge weg aan marketeers en onderzoekers. Beantwoord de volgende vraag:

Hoe ziet jouw dagelijkse praktijk als marketeer of onderzoeker eruit en wat is jouw grootste digitale challenge?

Het kan zijn dat het er een is die hierboven staat, of juist een van een totaal andere orde van grootte, bijvoorbeeld. We zien jouw antwoord en eventuele toelichting heel graag tegemoet, uit de meest inspirerende antwoorden kiest een volstrekt niet afhankelijke jury de 25 winnaars. Afhankelijk van de kwaliteit levert dit ook weer voer op voor een blogpost op Marketingfacts, we vermelden je naam, LinkedIn en bedrijfsnaam/organisatie als je dat op prijs stelt!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

1 Reactie

    Emir Amri

    -Virtuele basket gecombineerd en doorlopend via elk touchpoint: Social, Entertainment, Digital en Offline-


    6 december 2016 om 06:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!