Daphne Habets (CrowdExperts): “De belangrijkste fout bij crowdfunding is denken dat het vanzelf gaat
Geld ophalen bij het publiek. Het klinkt makkelijk, maar er kunnen veel fouten worden gemaakt, zegt Daphne Habets van CrowdExperts.
“De belangrijkste fout bij crowdfunding is dat mensen denken dat het vanzelf gaat”, zegt Habets. “Je cijfers, netwerk en je prognoses zijn belangrijk.” Ondernemersprojecten moeten bovendien een goed plan hebben. “Crowdfunding is niet een paar zinnetjes invullen op een website.”
Met imiddels 100 initiatieven is het lastig om de bomen door het crowdfundingbos te vinden. “Sommige websites laten maar 25 procent van de projecten door de ballotage”. zegt Habets. Je moet dus goed nadenken over wat je kunt bieden.
Aaibaar
Hoe specifieker de site, hoe specifieker het investeerderspubliek. Kapitaal op Markt en CrowdAboutNow richten zich bijvoorbeeld op ondernemers. Maar de laatste heeft een hogere ‘aaibaarheidsfactor’ – speciaal voor maatschapelijke startups.
Behalve geld ophalen kun je ook naamsbekendheid opbouwen of marktonderzoek doen op de platforms. “Is er wel interesse voor mijn zeewierchips?” Er gaan veel projecten mis, maar ook veel goed. “De Pebble watch is misschien wel het bekendste succesvoorbeeld”, zegt Habets.