Cyberloafing neemt toe

1 november 2005, 19:49

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de cijfers vorige week al voorbij heb zien komen op diverse weblogs maar pas vanavond had ik zoiets van, nu moet ik er ook maar eens over schrijven. Waarom? Omdat Frank Jansen (die met een s) een voor mij nieuw begrip introduceerde: cyberloafing oftewel internetten in de tijd van de baas.

Volgens Ad Age bezoeken ongeveer 35 miljoen Amerikaanse werknemers (ca. 25%) weblogs in de tijd van de baas. Gemiddeld besteden ze daar 3,5 uur (9%) per week. Omgerekend zou dit betekenen dat er alleen in 2005 meer dan 550.000 werkjaren oftewel 2,3 miljoen banen verloren gaan aan het lezen van (en reageren op) weblogs.

Misschien ook eens uitrekenen hoeveel tijd we verkwanselen aan zinloze vergaderingen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Bas

    Marco,

    Elk verhaal heeft natuurlijk twee kanten. Aan de ene kant wordt er natuurlijk veel tijd van de baas besteed aan privé zaken, aan de andere kant is het afhandelen van bepaalde zaken vaak ook productiviteit verhogend (immers, als je in de rats zit i.v.m. een privé kwestie, is dat niet goed voor je moraal).

    Maar in veel gevallen wordt er idd veel tijd besteed aan privé weblogs lezen, net als nutteloos vergaderen, privé mailen, rapporteren om te rapporteren, etc.


    2 november 2005 om 16:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!