Creative Minds in 212 (NYC)

12 september 2005, 20:03

Creative Minds in 212 (NYC) Dolle pret met de campagnesite van Saab (via retecool). Er zit ook vrijwel geen censuur op: “Saab sucks” wordt bijvoorbeeld zonder problemen geplaatst. De bood-schappen zijn tijdelijk goed zichtbaar maar worden met regelmaat ververst.

De campagne doet mij erg denken aan een campagne op de Japanse NEC site Ecotonoha. Voor iedere 100 bladeren wordt er een echte boom geplaatst in het zuiden van Australie. Ik werd op deze site gewezen tijdens het “Creative Minds in 212” event van 212NYC. Tijdens het event liet “A Panel of New York’s Top Online Creative Leaders” enkele voorbeelden zien van innovatief webdesign en bijzondere campagnes waarbij de interactiviteit met de doelgroep centraal staat.

Doug Jaeger van Thehappycorp Global liet werk zien dat hij heeft uitgevoerd voor Absolut Vodka. Daarnaast liet hij een concept zien van een mobiele-vrienden-locatiedienst: dodgeball.com. Dit concept zou gebruikt kunnen worden voor het aankondigen van bijvoorbeeld een (gesponsord) feest of een flashmob. Happycorp werkt in principe alleen voor not for profit organisaties.

Mach Aron van FCBi liet zijn werk zien voor de anti-drug campaign. Met, voor Amerikaanse standaarden, provocatieve vraagstellingen in banners zoekt hij de interactie met de doelgroep. De campagne wordt gefinancierd door de overheid. Daarnaast noemde hij de sites van Marcos Weskamp Flickrgraph en de op Google news gebaseerde Newsmap als voorbeelden waarop een site op een alternatieve manier goed zou kunnen omgaan met de doelgroep.

Mark Galley van Modem Media liet opvallend werk zien van de crossmediale Heineken campagnes. Een van de opvallende items in een van de Heineken campagnes was het op easter egg achtige wijze verbergen van URL?s in tv commercials, bijvoorbeeld door een URL te plaatsen op een muur op de achtergrond. Daarnaast vertelde hij het een en ander over het door Modem Media geclaimde concept ?Humanaction?waarmee de doelgroep met elkaar kan communiceren via een banner.

Helaas werd er niet echt ingegaan op de effectiviteit van de campagnes (geen cijfer materiaal) desondanks was het wel een inspirerende avond.

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn: Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post) De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website. Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de NY Tech Meetup en 212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens spreker en jurylid van ben geweest.

Categorie
Tags

1 Reactie

    BasPaauw

    212NYC heeft meer dan 2.500 leden. Op een event als hierboven kwamen slechts een stuk of zestig. Een eerder event “The Future of Madison Avenue” trok zo’n honderd geïnteresseerden. Bij een “Cinco de Mayo” feest in de oude Limelight (tegenwoordig Avalon) stond een rij voor de deur van ruim 100 meter. Een 212NYC Cruise om Manhattan was volledig volgeboekt. De feesten worden dus druk bezocht maar de events in mindere mate. De opzet van een event is voor zover ik kan nagaan ongeveer hetzelfde als 212Amsterdam: Sponsoren, een sprekerspanel, een interviewer, gratis drank en vragen achteraf. De borrel is vooraf wat op zich niet heel erg goed werkt want mensen komen vaak laat (na werktijd) binnen. Wellicht kunnen zij nog wat leren van 212Amsterdam.


    13 september 2005 om 12:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!