Copernica breekt markt open met eigen MTA

Eigen mail transfer agent-software opengesteld voor andere e-mail service providers

Copernica breekt markt open met eigen MTA
, Evolve
@bramkoster

Eerder deze week kondigde Copernica, leverancier van software voor e-mailmarketing, webpagina's, mobile en automatische campagnes, aan een eigen mail transfer agent (MTA) op de markt te brengen, MailerQ. Een opmerkelijke move, niet alleen omdat het een achterwaartse kanaalintegratie betreft waarbij Copernica de rol van een leverancier overneemt, maar vooral ook omdat de markt voor dergelijke leveranciers vastgeroest leek.

Disclaimer

Copernica is sponsor van Marketingfacts' e-mailmarketing-channel. Echter, dit bericht staat los van die relatie en is tot stand gekomen o.b.v. input van diverse professionals in de e-mailmarketing.

Achtergrond

Even een korte duik in de wereld van e-mailmarketing als achtergrond. Elke e-mail service provider (ESP) of bulkverzender gebruikt mail transfer agent-software (MTA) in het proces van het verzenden van (commerciële) e-mails. De MTA is als het ware de motor achter de verzending en regelt een groot aantal zaken in het proces, zoals queuing, scheduling, data transfer, het verwerken van deferrals, bounce management, het tracken van de afleverstatus en de afhandeling van binnenkomend mailverkeer zoals replies en bounce-boodschappen.

Het aantal aanbieders van MTA's is vrij beperkt en de relatief statische markt wordt dan ook gedomineerd door een klein aantal grote partijen, met als grootste partijen Port25 (PowerMTA), Message Systems en Strongmail. Het overgrote deel van de grote mailverzenders gebruikt een dergelijk commercieel MTA. Er bestaan daarnaast wel enkele open source MTA's, maar die zijn in de praktijk vaak minder bruikbaar omdat ze zich vnl. richten op het filteren en de distributie van inkomende mails en veel minder op het verzenden en afleveren van grote hoeveelheden e-mails.

Eigen MTA

Nu komt Copernica dus op de markt met een eigen MTA, MailerQ genaamd, en stelt die ook beschikbaar aan andere, concurrerende ESP's. Het voordeel is dat ESP's en bulkverzenders niet meer afhankelijk zijn van de snelheid bij hun (commerciële) MTA, maar alleen van die van de ontvangende partijen. Gebruikers kunnen bovendien, desnoods tussentijds, de verzendsnelheid per ontvangend domein aanpassen en aangeven hoeveel afleverpogingen er zijn toegestaan. De software is nog in de testfase en kan gratis worden gedownload, later zullen ook betaalde licenties worden geïntroduceerd die nog hogere prestaties mogelijk maken.

Opschudding?

De lancering van MailerQ zou wel eens flinke opschudding kunnen geven in een markt waarin de kaarten toch leken te zijn geschud en uitgedeeld.

Wat zette Copernica ertoe aan om over te gaan tot de ontwikkeling van om een eigen MTA te ontwikkelen?

We vroegen het Michael Linthorst, eigenaar van Copernica. "Een nieuwe MTA moest voor ons voornamelijk snel veel berichten kunnen verzenden. Bovendien moest de oplossing erg flexibel zijn. Zo'n oplossing was op de markt niet gratis beschikbaar. Met het aanbieden van MailerQ verwachten we gebruikersfeedback te verzamelen die ons helpt MailerQ zelf en ook onze eigen Copernica Marketing Software te verbeteren."

Voor wie is MailerQ bedoeld?

"MailerQ was in eerste instantie ontwikkeld voor gebruik met onze eigen ESP-software. Nu het klaar is, hebben we besloten deze oplossing beschikbaar te stellen voor iedereen die vanuit eigen servers in korte tijd veel e-mailberichten wil versturen. Dat kan een ESP zijn, maar ook een uitgeverij of een webshop. Iedereen kan MailerQ gratis downloaden en installeren."

Naast de software is ook een forum opgetuigd over MailerQ. Wat is jullie bedoeling daarmee?

"Het doel is tweeledig. Allereerst natuurlijk het contact tussen ons en de gebruikers, bijv. voor het verkrijgen van feedback rond bugs, change requests en feature requests. En ten tweede vooral ook voor het contact tussen gebruikers onderling: hopelijk kunnen zij elkaar helpen, ervaringen uitwisselen en van ideeën voorzien."

Op welke markt richt je je en zijn er al partijen die met het systeem werken of testen?

"MailerQ richt zich (met name) op developers die in korte tijd veel e-mails versturen. Om deze professionals te bereiken schrijven en publiceren we wereldwijd relevante content op fora en –blogs. Ondanks dat we het bestaan van MailerQ nog maar net wereldkundig hebben gemaakt, zijn er al enkele bedrijven die het gebruiken. Op basis van de eerste feedback hebben we zojuist versie 0.2.1 gereleased."


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.