Vandaag hebben we vanuit Coosto de Coosto Index gelanceerd, een publiek toegankelijke merkenindex gebaseerd op het aantal Twitterimpressies. De Coosto Index vergelijkt het aantal impressies op Twitter van honderden merken met elkaar. De merkenindex baseert zich op Nederlandse Twitterdata, maar zowel Nederlandse als buitenlandse merken worden tegen het licht gehouden. Naast de algemene merkenlijst worden verschillende branches met elkaar vergeleken en is het voor iedereen mogelijk zijn eigen merk in te voeren. De Coosto Index is gratis en voor iedereen beschikbaar.
Wat is een Twitterimpressie?
Een impressie op Twitter is het aantal keren dat een merk in een Nederlandse tweet aan iemand getoond is. We berekenen deze score door per tweet waarin het merk voorkomt het aantal volgers van de schrijver bij de score op te tellen. Als Coosto op Twitter praat over ING, dan worden de ruim 2.000 Twittervolgers van Coosto bij de score van ING opgeteld. Als ik met mijn persoonlijke account ook iets over ING zeg, of ik retweet de tweet van Coosto, worden mijn Twittervolgers bij de score opgeteld.
Volgers worden niet ontdubbeld, omdat iemand die beide accounts volgt het bericht in twee verschillende tweets ziet (dus ook: twee impressies). Interacties worden uiteraard niet meegenomen, omdat deze interactietweets niet voor alle volgers zichtbaar zijn. Waarom impressies? Omdat wij vinden dat het aantal volgers meer zegt dan het aantal berichten (één tweet van iemand met 40.000 volgers zegt meer dan vijf tweets van schrijvers met 100 volgers).
Over de Coosto Index
De merkenindex toont in de lijsten de data van de afgelopen week. Als je achter een merk 654k ziet staan, houdt dat dus in dat het betreffende merk 654.000 impressies heeft gehad op Twitter in de afgelopen week. De Coosto Index wordt iedere dag in de vroege ochtend geactualiseerd. De data die worden getoond, zijn dus altijd bijgewerkt tot en met gisteren, zoals bovenaan zichtbaar is in de Coosto Index.
Screenshot van de Coosto Index. De pijlen tonen de stijgers en dalers. Het getal is het aantal impressies van de afgelopen 7 dagen. Door te klikken op een van de lijsten wordt ook het sentiment getoond en het aantal dagen dat een merk op een positie vast staat.
Bij de lijst van topmerken en branches is het mogelijk te sorteren op impressies of sentiment. Als je doorklikt op een specifiek merk zie je dat de wekelijkse data worden uitgebreid met een impressiegrafiek en sentimentgrafiek van de afgelopen maand. Deze data kun je vergelijken met twee andere merken. Hiermee heb je een perfect beeld in de tijd van wat er gebeurt rondom het betreffende merk. Alle overzichten zijn te delen via sociale media of te printen als PDF.
Eigen merk invoeren: marketingsites vergeleken
We weten dat we lang niet alle merken in de Coosto Index hebben opgenomen. Daarom kun je ook zoeken op je eigen (merk)naam. Je meet eenvoudig hoeveel impressies jouw merk heeft op Twitter en vergelijkt dit met andere merken. Speciaal voor deze blog heb ik Marketingfacts vergeleken met collega-marketingsites Frankwatching en Dutchcowboys:
Ik zou zeggen: test het uit op index.coosto.com en laat weten wat je ervan vindt!