• Usability & design
    wordt gesponsord door

Conversieratio online reisbureaus laag

Conversieratio online reisbureaus laag

Uit recent onderzoek van Nielsen/Netrating (pdf) blijkt, dat de markt voor online reizen vrijwel gelijk verdeeld is over online reisbureaus (zoals Expedia, Travelocity en Orbitz) en online luchtvaart-maatschappijen. Dat wil zeggen gebaseerd op de verkoop.

Kijkend naar het aantal unieke bezoekers blijken dergelijke online reisbureaus bijna twee keer zoveel bezoekers te trekken, maar de boot te missen bij de conversie.

image

In theorie zouden sites als Expedia met hun onafhankelijke vergelijkingsaanbod een vergelijkbaar of beter aanbod moeten kunnen bieden dan een individuele site van ? luchtvaartmaatschappij. Ergens gaat er dus iets mis; traffic van onvoldoende kwaliteit, onvoldoende conversiekracht of misschien onvoldoende vertrouwen van de bezoeker?


Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Erik, vergeet niet dat online reisbureaus ook vooral worden gebruikt ter vergelijking. Wel veel traffic, maar minder conversie dus. Voor een eerlijke vergelijking zou je moeten kijken naar de ROI.

    geplaatst op
  • Een klant die een ticket zoekt doet er goed aan een vergelijkingssite als Expedia te bezoeken om het online aanbod te vergelijken, daar vindt hij immers niet alleen het aanbod van Delta Airlines maar ook van anderen. Toch is Delta in staat de bezoeker van haar site vaker tot een verkoop te verleiden dan Expedia. Dat is op zich toch vreemd los van de ROI?

    geplaatst op
  • Ik denk dat veel mensen via een online reisbureau dingen uitzoeken en vergelijken en vervolgens rechtstreeks boeken.

    geplaatst op
  • Even als consument: ik boek mijn vakantie heel vaak online, maar dan ben ik eerst al een keer of wat wezen zoeken en rondkijken. Dus tegenover één keer boeken staan een heleboel sitebezoeken die niet tot conversie leiden. Vergelijkbaar met bij drie reisbureaus brochures halen, die een maand in huis houden dan pas bij één boeken.

    geplaatst op
  • @Remi: Dat is inderdaad een gedrag dat dit kan verklaren. Maar waarom? Zijn de sites domweg niet in staat je voldoende te verleiden tot een aankoop?

    geplaatst op
  • Het produkt is natuurlijk heel anders. Een ticket is duidelijk, een standaard produkt, je weet wat je mag verwachten en meestal ook wat het ongeveer mag kosten. Veel vergelijking heb je niet nodig tenzij je echt op de centen gaat zitten.

    Een (pakket)vakantie brengt enorme emotionele waarde mee....het is vaak een hoogtepunt van het jaar, je hoort soms slechte verhalen, het is een hele investering, en je hebt zoveel verschillende samenstellingen.... Dit zorgt er natuurlijk voor dat het in tegenstelling tot de ticketboeren of airlines niet bij een eerste bezoek ook een conversie optreedt. Karin heeft wat dat betreft gelijk.

    Online kijken en offline kopen heeft er niet zoveel mee te maken...dat kan je immers ook met tickets!

    Wat Remi aangeeft hangt er puur vanaf of de online reisorganisatie ook zelf de touroperator is.

    geplaatst op
  • @Peter:
    Even als consument:
    Als ik bij Expedia een vlucht van Amstrerdam naar New York wil boeken, krijg ik een lijst met een stuk of 15 vluchten, bij 10 maatschappijen. Ik zie ook keurig wat de goedkoopste is.
    Ik neem aan dat Expedia een paar Euro per boeking krijgt. Boek ik dus rechtstreeks bij de vliegmaatschappij, dan scheelt mij dat een paar euro.
    Alleen als Expedia iets extra's biedt (extra service? meteen ook een hotel?) zou ik het via hun doen.

    Dit soort dingen gebeuren overal. Bijvoorbeeld: Talloze consumenten laten zich in een 'ouderwetse' elektronikawinkel voorlichten en kopen het vervolgens bij de Mediamarkt.

    Maar een lagere conversieratio is ook helemaal niet zo erg als je bijvoorbeeld meer bezoekers hebt. Bovendien zou die ratio met name in lijn moeten zitten met de concurrentie. (of net iets beter zijn) Wat dat betreft doet American Airlines het dus slechter dan de online reisbureau's.

    geplaatst op
  • @Peter: de conversies zijn volgens mij helemaal niet zo slecht maar zoals door een aantal mensen hierboven al is aangegeven, worden dit soort sites vooral ook gebruikt voor vergelijk. Boeken van vakantie is geen impulsaankoop maar iets waar je even over moet nadenken.

    geplaatst op
  • Wat zijn we het weer allemaal met elkaar eens ;-)

    geplaatst op
  • @Erik
    Impulsbezoek lijkt me een belangrijke factor. Even checken, ook al heeft men geen concrete reisplannen.

    @Peter
    De vergelijkingssite heeft het als reseller best zwaar in de huidige markt: marges die onder grote druk staan en toenemende transparantie. En als luchtvaartmaatschappijen dan tickets voor een vergelijkbare prijs gaan aanbieden zit je helemaal lastig.

    Argumenten om bij de vergelijkingssite te boeken zijn er dan niet, en rechtstreeks boeken is waarschijnlijk ook een kwestie van meer vertrouwen. En dan moet je aan de vergelijkingssite ook nog een boekingsfee betalen.

    Het aanbieden van pakketten (auto, hotel, Disney tickets) tegen een gunstige korting zoals Expedia doet is dan een must. Goed voor de marge.

    geplaatst op
  • Google gaat Sidestep kopen, World66 wordt door Cendant overgenomen:

    Expedia, Travelocity en Orbitz zijn geen vergelijkingssites maar online reisbureaus. Kayak en Sidestep zijn vergelijkingssites of beter gezegd; travel search engines. Ik verwacht dat de conversie ratio na het bezoek van een van deze search engines een stuk hoger is. De goedkoopste prijzen worden vaak gevonden op de sites van de luchtvaartmaatschappijen. Op zich is dit niet vreemd want de reisbureaus zijn wederverkopers. De online reisbureaus kunnen goedkoper zijn wanneer zij een goede deal sluiten met een bepaalde hotelketen, luchtvaartmaatschappij of autoverhuurbedrijf. Deze deals kunnen zij afsluiten doordat zij een groot marktaandeel hebben. Echter daalt het marktaandeel met name ten gunste van Kayak en Sidestep. Bovendien wordt de online marketing van de hotelketens, luchtvaartmaatschappijen en autoverhuurbedrijven steeds beter. Het onderzoek van Nielsen/NetRatings bevestigt deze trend.

    Om het marktaandeel weer te laten groeien zijn Travelocity, Orbitz en Expedia zich meer gaan gedragen als reisbureau. Op de sites is steeds meer informatie te vinden over de verschillende reisbestemmingen. De moedermaatschappijen, Sabre (Travelocity), Cendant (Orbitz) en IAC (Expedia) hebben diverse aankopen gedaan om aan deze informatievoorziening te voldoen. Enkele voorbeelden zijn Tripadvisor (IAC) en IgoUgo (Sabre). LastMinute (Sabre) is zelfs begonnen aan een offline magazine. Cendant heeft als enige internet travel gigant nog geen aankoop gedaan voor content. World66, in een eerdere discussie genoemd als overname kandidaat van Google, zou daarom een goede overname kandidaat voor Cendant zijn. Sidestep en Kayak passen meer bij de core business van Google. Het zijn immers travel search engines.

    geplaatst op
  • Bovenop de argumenten die al genoemd zijn, is het ook zo dat de consument 'keuze moe' is. Bij online reisbureaus heb je veel meer te kiezen dan bij een online luchtvaart-maatschappijen waardoor de consument blijft twijfelen en niet tot aankoop overgaat.

    Dit wordt onderstreept door een stuk dat al eerder op marketingfacts stond:

    Het internet kent inmiddels talloze vergelijkingsites om ons te helpen bij het maken van keuzes. Toch helpen die gidsjes niet echt, denkt Jolet Plomp, psycholoog en schrijfster van het boek Beslissen doe je zo. "Wij zijn niet gewend te kiezen, maar om de schaarse kans te pakken als die zich voordoet. Het hele concept keuze was de mensen gedurende het grootste deel van de geschiedenis vreemd. Als je honderd kansen hebt, kun je ze niet allemaal meer pakken. Nu moet je aan de andere kant beginnen: je moet weten wat je zélf eigenlijk wilt. Zolang je dat niet weet, zal iedere beslissing zwaar zijn. Hoeveel hulp je er ook bij haalt, je blijft twijfelen." En juist daar zit het probleem volgens Plomp.
    http://www.mediafact.nl/comments.php?id=D7823_0_1_0_C

    geplaatst op
  • Ik denk dat bovenop de argumenten ook zwaar meeteld dat de vliegmaatschappijen gewoon vaste klanten hebben. Grote bedrijven hebben kortingen, frequent flyers hebben airmiles. Die hoeven niets te vergelijken en komen direct en alleen naar de site van de luchtvaartmaatschappij om te boeken.

    De particulier zal natuurlijk eerder op zoek gaan naar goedkope tickets en wel gaan vergelijken. Kleinzakelijk mogelijk ook wel. Grootste deel van de lijnvluchten zijn zakelijk bezet.

    Een goede vergelijking in conversies lijkt me dan ook niet te maken. Andere sites, andere doelgroep(en), andere conversiecijfers.

    geplaatst op
  • Het boekproces. Dáár liggen de kansen. Boeken van een reis online is niet leuk. Sowieso is Procescommunicatie de driver van marketing voor het komende decennium.
    Oplossing? KSM bellen

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.