Contextual advertising volgende strijdgebied voor Google en Overture

14 augustus 2003, 03:56

Overture is een samenwerking gestart met het Amerikaanse Quigo Technologies om meer greep te krijgen op de markt voor ‘contextual advertising’. Het plaatsen van reclamelinkjes afgestemd op de context van de pagina wordt het volgende strijdgebied voor Google en Overture.

Contextual advertising is de jongste toevoeging aan het portfolio van bedrijven die zich richten op reclame bij zoekmachines, waaronder Google en Overture. Bekijkt iemand een pagina over servers, dan wordt bij contextual advertising op deze pagina reclamelinkjes van adverteerders vertoond die op het trefwoord ‘servers’ willen adverteren. De methode is al enige jaren gangbaar bij het plaatsen van banners.

Google lanceerde AdSense in juni, sinds maart experimenteerde het al met de toepassing. Hoeveel van de 100 duizend adverteerders die Google bedient gebruik maakt van AdSense meldt het bedrijf niet, evenmin hoeveel sites zich gemeld hebben voor deze nieuwe inkomstenbron. Partijen die gebruik maken van AdSense zijn onder meer Weather.com en Switchboard.com, een premium-variant voor grote uitgeverijen draait bij onder meer ABC.com, Lycos Europe en Reed Business Information.

Overture kwam al snel met een soortgelijke dienst voor contextual advertising onder de naam Content Match. De technologie die Overture hiervoor gebruikt wordt nu aangevuld met de AdSonar-methode van Quigo Technologies, financi?le details van deze licentie-overeenkomst zijn niet bekendgemaakt. Het Newyorkse Quigo, gevormd door oud-AltaVista mensen, zegt dat het behalve met een algoritme ook werkt met redacteuren die AdSonar helpen bij het bepalen van relevante context. De ‘zelflerende’ technologie van AdSonar zou daarmee steeds beter worden. Quigo claimt hiermee een voorsprong te hebben op Google.

Overture bedient ongeveer 95 duizend adverteerders, hoeveel daarvan al gebruik maken van contextual advertising meldt het evenals Google niet. Tot de sites die gebruik maken van Content Match behoren onder meer MSN, Edmunds.com en Knight Ridder Digital.

Gelijktijdig met de poging om meer greep te krijgen op de markt voor contextual advertising, verloor Overture een grote klant in Europa. T-Mobile maakte gebruik van de mogelijkheid om het contract met Overture te be?indigen zodra er veranderingen zouden ontstaan in de eigendomsverhouding van Overture, wat onlangs gebeurde met de overname van Overture door Yahoo. T-Mobile en Yahoo gelden in Duitsland als grote concurrenten.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!