Consumenten mijden online advertenties

Consumenten mijden online advertenties

Online adverteren wordt minder effectief. Recente trends zoals zogenaamde banner-blindheid en lage doorklikratio’s hebben online adverteerders doen afvragen waarom consumenten sommige advertenties op internet bewust uit de weg gaan.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat steeds meer consumenten advertenties op internet het liefst vermijden. Voor dit mijdgedrag blijken diverse belangrijke verklarende variabelen te bestaan. Ten eerste is er de bereikbaarheid van doelen. Consumenten zoeken doelgericht op internet en vrezen dat het voortdurend verschijnen van (pop-up) advertenties het bereiken van het doel verhindert. Ten tweede is er de overdaad aan advertenties op bepaalde webpagina’s. Het gaat hierbij vooral om het gevoel dat consumenten krijgen over de hoeveelheid banners, pop-ups, advertorials en dergelijke. Ten derde zijn er de negatieve ervaringen in het verleden. Uit eerder onderzoek bleek al dat informatie die in het verleden is opgedaan van grote invloed is op consumentengedrag. Eerdere negatieve ervaringen kunnen de doorklikratio van advertenties aanzienlijk verminderen, zo blijkt uit het nieuwste onderzoek.

Bron:
Journal of Advertising nr. 4, p. 89, 10,2 p.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.