Consument wordt steeds onverschilliger ten aanzien van erotiek in reclame

4 november 2003, 10:17

Erotiek in reclame-uitingen is een vanzelfsprekend fenomeen geworden. Toch lijkt de slogan “sex sells” niet zo dicht bij de waarheid te liggen als vaak wordt verondersteld. Erotiek in reclame heeft vooral effect als het product ook erotisch is en consumenten lijken een beetje genoeg te krijgen van de overdaad aan erotische toespelingen.

Bovendien slaat de onverschilligheid toe: we worden omgeven door beelden die naar seks verwijzen maar die geen verbinding meer hebben met de daadwerkelijke beleving ervan. Ondanks deze ontwikkelingen zijn er de laatste tijd een aantal nieuwe varianten in erotische reclame-uitingen verschenen. Zo wordt er gebruik gemaakt van stereotype fetisjthema`s, met objecten zoals korsetten en stilettohakken. Een geslaagd voorbeeld van zo`n reclame is de Absolut Au Kurant campagne van Absolut Vodka. Hoewel het steeds moeilijker wordt om de aandacht te trekken door te shockeren op erotisch gebied, is Gucci hier redelijk in geslaagd met een reclame waarin een model te zien is met een van schaamhaar vervaardigde letter G. Het thema `zalig zondigen`, waarin de consument wordt aangemoedigd om zich over te geven aan zijn instincten, is ook geliefd, zoals blijkt uit de `Seven Sins`campagne van Ola.

Bron: Eye

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Dr.D

    De spanning is er af. Was het in het verleden progressief en provocerend tegenwoordig is het al snel plat. Niet bepaald de doelgroep dus.

    Alleen humor is de factor!


    4 november 2003 om 12:20
    media

    Geweldig die commercial van The Financial Daily!


    5 november 2003 om 19:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!