Consument wordt steeds onverschilliger ten aanzien van erotiek in reclame

Consument wordt steeds onverschilliger ten aanzien van erotiek in reclame

Erotiek in reclame-uitingen is een vanzelfsprekend fenomeen geworden. Toch lijkt de slogan “sex sells” niet zo dicht bij de waarheid te liggen als vaak wordt verondersteld. Erotiek in reclame heeft vooral effect als het product ook erotisch is en consumenten lijken een beetje genoeg te krijgen van de overdaad aan erotische toespelingen.

Bovendien slaat de onverschilligheid toe: we worden omgeven door beelden die naar seks verwijzen maar die geen verbinding meer hebben met de daadwerkelijke beleving ervan. Ondanks deze ontwikkelingen zijn er de laatste tijd een aantal nieuwe varianten in erotische reclame-uitingen verschenen. Zo wordt er gebruik gemaakt van stereotype fetisjthema`s, met objecten zoals korsetten en stilettohakken. Een geslaagd voorbeeld van zo`n reclame is de Absolut Au Kurant campagne van Absolut Vodka. Hoewel het steeds moeilijker wordt om de aandacht te trekken door te shockeren op erotisch gebied, is Gucci hier redelijk in geslaagd met een reclame waarin een model te zien is met een van schaamhaar vervaardigde letter G. Het thema `zalig zondigen`, waarin de consument wordt aangemoedigd om zich over te geven aan zijn instincten, is ook geliefd, zoals blijkt uit de `Seven Sins`campagne van Ola.

Bron: Eye


Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • De spanning is er af. Was het in het verleden progressief en provocerend tegenwoordig is het al snel plat. Niet bepaald de doelgroep dus.
    Alleen humor is de factor!

    geplaatst op
  • Wellicht moeten we de slogan bijstellen. Het is niet zo zeer het aspect sex wat ons aantrekt maar de extremen.

    Een schaars gekleed model is tegenwoordig niet meer bijzonder. Wat wel aanslaat zijn de commercials die haaks staan op het "normale". The financial Daily. "all except the ordinairy"

    geplaatst op
  • Geweldig die commercial van The Financial Daily!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.