Consument reist zo ver als het last minute-aanbod reikt

29 juli 2003, 09:38

De reisbranche maakt een moeilijke zomer door. Met het oog op de economie, SARS en Irak wachten consumenten zo lang mogelijk met een vakantie boeken en jagen massaal op aanbiedingen. ‘Veel zal afhangen van het weer in het najaar.’

‘Ik zoek iets voor vier-, vijfhonderd euro’, zegt Karin Notebaard, wachtend op haar beurt in een reisbureau. De 37-jarige adminstratief medewerkster wil voor dat bedrag zo’n vijftien dagen op vakantie met haar dochter. Een middag internetten leverde niks op. ‘Het liefst ga ik naar het Turkse Dalyan waar bakvissen samenkomen in de disco. Maar een ander land is ook goed.’

Die geografische onverschilligheid is typerend voor dit jaar, signaleren reisorganisaties. ‘Het maakt veel klanten niet meer uit waar ze naartoe gaan’, zegt marketing-directeur Gerrit Slot van reisorganisatie Neckermann. Een groeiende groep stelt volgens hem eerst het reisbudget vast en kijkt daarna wat daarvoor te krijgen is. ‘Als we niks hebben voor die prijs, dan wachten ze gewoon.’

Dat gedrag heeft gevolgen voor de winstmarges. Dit jaar, blijkt uit de laatste boekingscijfders van de vereniging van reisbureaus, wachtten reizigers langer dan ooit lang met boeken. Economische recessie, de oorlog in Irak, SARS, ETA-bommen en bijzonder mooi weer in Nederland: allemaal redenen om een boeking even uit te stellen.

‘Het meest grillige boekingspatroon dat ik ooit heb meegemaakt’, omschrijft bestuursvoorzitter Louis Frankenhuis van TUI het huidige jaar. Het moederbedrijf van onder meer Holland International en Arke kreeg de eerste twee maanden veel boekingen binnen, maar moest daarna afwachten tot begin juli. ‘Alles moet last minute en dus tegen de laagst mogelijke prijzen.’ Daardoor, stelt Frankenhuis, staan de marges onder druk. ‘Mijn aandacht richt zich op kostenbeheersing.’

Ook andere reisorganisatie leveren winstmarge in, leert een rondegang. Dat lijkt de prijs voor een inhaalslag die afgelopen maanden is ingezet. ‘Onze aantallen blijven positief’, verzekert Neckermann-manager Slot. ‘Maar de marge zal minder zijn.’ Hij vreest de groei die voor dit jaar is begroot niet te zullen halen. ‘We zitten nu op een klein minnetje vergeleken met vorig jaar, maar dat was een behoorlijk goed jaar.’

Dat geldt ook voor concurrent OAD die dit jaar op nulgroei mikt. ‘We hebben een zware tijd gehad’, zegt directeur Geert-Willem Boven, ‘maar inmiddels zit Turkije weer 12 procent boven vorig jaar’. Indonesi? en Thailand scoren volgens hem min 30 procent. ‘Dat was min 70 procent.’ OAD haalt echter haar begrote groei niet, ondanks extra inspanningen.

Binnen Nederland vallen de positieve gevolgen van weifelende vakantiegangers bij nader inzien mee. Zo meldden campings dit voorjaar 12 procent groei en verwachtten zij een topzomer. Nu meldt de vereniging van recreatie-ondernemers Recron nul procent groei. ‘De mensen willen ‘s zomers toch naar het buitenland. Veel hangt af van het weer in het najaar.’ Ook bungalow- attractieparken melden geen uitzonderlijke drukte deze zomer. Center Parks en Landal GreenParks halen weliswaar acceptabele bezettingsgraden, maar melden tegelijkertijd meer marketing-inspanningen en meer last minute-aanbiedingen.

Het bezoekersaantal in De Efteling ligt niet boven dat van vorige zomer, en ook hier wordt veel verwacht van het najaar.

‘Allemaal korte termijn-problematiek’, vindt TUI-baas Frankenhuis. Op lange termijn moet de reisbranche volgens hem antwoord bieden op het veranderde boekingsgedrag van klanten. ‘Men boekt steeds meer via internet en steeds vaker last minute. Dan kunnen we niet meer twee keer per jaar een produkt samenstellen en in een brochure aanbieden.’

Daarom moet volgens hem het opleidingsniveau van reisbureau-medewerkers nog verder omhoog. ‘Veel klanten hebben al informatie van internet gehaald. Die moet je dus meer toegevoegde waarde leveren, wil je ze nog naar binnen kunnen lokken.’ Ook zullen paketten en prijzen doorlopend moeten worden aangepast en wil TUI experimenteren met dynamic packaging. Dan mogen klanten zelf onderdelen uit een pakket pikken om zelf te regelen.

‘Ik ben onlangs nog weggeweest voor 150 euro’, zegt Pratap Raju die een ticket naar Bombay komt ophalen. Hij kon op de website van D-Reizen kiezen tussen bestemming, datum en budget en klikte op de laatste. Het werd de Turkse plaats Marmaris. ‘Een vreselijke badplaats, ik ben met mijn vriendin meteen weggereden. Dat hotel hoef je helemaal niet te gebruiken.’

Bron:

http://www.volkskrant.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!